Színészek, akik ugyanolyan sikeresek rendezőként is

Összegyűjtöttünk tíz sztárt, akik mindkét szakmát mesteri szinten művelik.

Ben Affleck

Affleck gyerekszínészként kezdte a pályát (ebben a cikkünkben elő is túrtunk egy videót első tévés szerepéről), majd a jó barátjával, Matt Damonnal közösen írt Good Will Hunting, amelyben mellékszerepet is vállalt, helyezte el a térképen, és innentől kezdve lőtt ki igazán a színészi karrierje; olyan filmjeivel, mint az Armageddon, a Szerelmes Shakespeare, a Mint a hurrikán vagy a Pearl Harbor, a 2000-es évek elejére igazi filmsztárrá vált. Nagyjátékfilmes rendezői bemutatkozására 2007-ig kellett várni, amikor határozottan mély benyomást tett a Hideg nyomon című krimiadaptációval, harmadik rendezésével, Az Argo-akcióval pedig Oscar-díjat nyert, többek közt a legjobb film kategóriájában.

Ben Affleck a Hideg nyomon férfi főszereplőjét, azaz saját öccsét, Casey Afflecket insturálja. Forrás: Barry Chin / The Boston Globe via Getty Images


A sztár azóta sem pihen, hiszen jelenleg három rendezése vár bemutatásra: a már elkészült Air, ami a Nike alapítójának sikersztoriját mutatja be, illetve az előkészületi fázisban járó, egy telepatikus képességekkel rendelkező lányról szóló Keeper of the Lost Cities, továbbá A vád tanúja című Agatha Christie-adaptáció. Egyes vélemények szerint egyébként

Ben Affleck rendezőnek sokkal jobb, mint színésznek,

mivel színészként gyakran meglehetősen egysíkú alakítást nyújt.


Clint Eastwood

Clint Eastwood talán a legismertebb az egyszerre színészként és rendezőként is tevékenykedő művészek közül; az ő esetében ráadásul mára már szinte eldönthetetlen, hogy direktornak vagy inkább színésznek tekinthető. Habár a sztár a színészetet műveli régebb óta (első filmszerepét egy 1955-ös, Francis in the Navy című vígjátékban alakította), rendezői bemutatkozását is megejtette már hosszú évtizedekkel ezelőtt: ez volt a Játszd le nekem a Mistyt! című thriller 1971-ből, amit olyan alkotások követtek, mint a

Fennsíkok csavargója, a Bird, a Nincs bocsánat, a Tökéletes világ, A szív hídjai, a Titokzatos folyó, a Millió dolláros bébi, az Amerikai mesterlövész vagy a Richard Jewell balladája

– nem egy közülük igazi mestermű. Eastwood a Nincs bocsánattal és a Millió dolláros bébivel elnyerte a legjobb filmnek és a legjobb rendezőnek járó Oscart is.

Clint Eastwood a Játszd le nekem a Mistyt! forgatásán. Forrás: Bettmann / Getty Images

 

Greta Gerwig

Greta Gerwiget is színészként ismerhettük meg, olyan filmekben, mint a Greenberg, az Arthur, a legjobb parti, a Rómának szeretettel vagy a Frances Ha. A filmezés alkotói oldalát a sztár először a forgatókönyvírás oldaláról közelítette meg: a Frances Hának például nemcsak címszereplője volt, hanem – Noah Baumbach mellett – a scriptjét is ő jegyzi. A művész első rendezése egyébként egy 2008-as, Nights and Weekends című romantikus mozi volt, aminek még csak a társrendezője volt, és ami nem is sikerült túl átütőre. A 2017-es Lady Birddel azonban Gerwig egy csapásra beírta és berendezte magát Hollywoodba, és azóta olyan filmeken dolgozhatott, mint a Kisasszonyok vagy a közelgő Barbie. A sztár a színészetnek sem fordított hátat: nemrégiben például a netflixes Fehér zajban láthattuk.

A Kent játszó Ryan Gosling és Greta Gerwig a Barbie forgatásán. Forrás: Bellocqimages / Bauer-Griffin/ GC Images / Getty Images

 

George Clooney

George Clooney lassan, de biztosan vált tévészínészből (egyebek mellett a Vészhelyzet Ross doktorából) mozisztárrá – és rendezői pályáján is hasonló, „fontolva haladó” utat követett. Direktori bemutatkozása, a 2002-es Egy veszedelmes elme vallomásai kifejezetten igényes munka volt, de nem feltétlenül lett hatalmas siker. Ez ezt követő Good Night, and Good Luck már hat Oscar-jelölést érdemelt, azóta pedig a sztár olyan rendezéseivel hívta fel magára a figyelmet, mint a Bőrfejek, A hatalom árnyékában, a Műkincsvadászok, a Suburbicon vagy Az éjféli égbolt. A 22-es csapdája című szériával Clooney a tévés rendezésbe is belekóstolt, jelenleg pedig a már említett Egy veszedelmes elme vallomásai sorozatverzióján dolgozik. Érdekesség, hogy direktorként ugyan még nem díjazták az Oscaron, de Az Argo-akció egyik producereként a mű 2013-as legjobb film díja neki is járt.

Clooney Az Argo-akcióért kapott Oscarjával. Forrás: Kevork Djansezian / Getty Images

 

Rob Reiner

Rob Reinernek a színészi áttörést az All in the Family című hetvenes évekbeli sitcom hozta meg, de az arca a magyar nézőknek is ismerős lehet egyebek mellett A szerelem hullámhosszán, a Lövések a Broadwayn vagy a Velem vagy nélküled című filmekből. Miután azonban 1984-ben megrendezte első nagyjátékfilmjét, a világ egyik legjobb áldokumentumfilmjét, A turnét, direktori munkássága jóval jelentősebbé vált.

Ő jegyzi például az Állj mellém!-et, A herceg menyasszonyát, a Harry és Sallyt, a Tortúrát, az Egy becsületbeli ügyet vagy A bakancslistát, ami elég meggyőző lista;

miközben színészként is tehetséges, de azon a terepen megmaradt megbízható mellékszereplőnek.

Rob Reiner (középen) A bakancslista két főszereplőjével, Jack Nicholsonnal és Morgan Freemannel a film premierjén. Forrás: Kevin Winter / Getty Images

 

Jon Favreau

A Jóbarátok mellékszerepében (Monica gazdag, majd váratlanul pankrációzni kezdő pasiját alakította) sokan megszerették Jon Favreau-t, de csak nem akart beindulni a színészi karrierje, ezért szabadidejében megírta az 1996-ban bemutatott Bárbarátok forgatókönyvét, ami alkotóként is elhelyezte a térképen. 2001-ben pedig megtörtént rendezői bemutatkozása is, a magyarul a rettenetes Pofozó pénzmosók címet kapott Made-del. Ettől ugyan Favreau-nak még nem sikerült befutnia, de aztán jött a Mi a manó, majd pár évvel később az első két Vasember-mozi, és azóta – hiába szerepel színészként 74 cím a filmográfiáján – a művész már kifejezetten nagymenő rendezőnek számít, olyan filmekkel, mint a Cowboyok és űrlények, A séf, A dzsungel könyve, Az oroszlánkirály vagy A Mandalóri egyik epizódja.

Jon Favreau a Disneyland Bosszúállók részlegének megnyitóján. Forrás: Richard Harbaugh / Disneyland Resort via Getty Images

 

Jordan Peele

Habár hazánkban Jordan Peele neve egyértelműen horrorrendezései, azaz a Tűnj el!, a Mi és a Nem miatt vált ismertté, saját hazájában, az Egyesült Államokban addigra már kifejezetten foglalkoztatott színésznek számított, aki elsősorban tévés területen tevékenykedett (feltűnt például a Zsaruk bevetésen, A munka hősei, a Modern család, a Fargo, a Tömény történelem vagy a Családom, darabokban epizódjaiban), de egy-egy nagyjátékfilmje is volt (Utódomra ütök, Hippi-túra), és rendszeresen szinkronizál is.

Az addig színészként ismert művész viszont a Tűnj el!-lel minden idők egyik legjobb rendezői debütálását produkálta, így ma már sokkal inkább John Carpenterére emlékeztet a pályája, mint színészkollégáiéra.
Jordan Peele a Tűnj el! forgatókönyvéért nyert Oscarjával. Forrás: Jeff Kravitz / FilmMagic / Getty Images

 

Ben Stiller

Stiller már karrierje korai szakaszán elkezdett rendezni, hiszen ő dirigálta a The Ben Stiller Show jó pár epizódját. A szkeccsműsor és a nagyjátékfilm azonban határozottan két külön világ, így a művészt inkább első egész estés rendezése, az 1994-es Nyakunkon az élet óta tekintik rendezőnek. Mivel a Winona Ryder, Ethan Hawke, Janeane Garofalo és Steve Zahn főszereplésével készült mű szinte azonnal kultfilmmé vált, sztárunk rögtön kapott további lehetőségeket, így olyan alkotásokkal haladhatott tovább direktori karrierje, mint A kábelbarát, a szintén kultfilmmé avanzsált Zoolander, a hatalmasat szólt Trópusi vihar, a Walter Mitty titkos élete és a Zoolander második része. Miközben színészi pályája továbbra is töretlen, a sztár mostanában elsősorban sorozatokat rendez: legutóbbi munkái közé a Szökés Dannemorából című HBO-, illetve a Különválás című Apple TV+-széria tartozik.

Ben Stiller a Nyakunkon az élet évfordulós vetítésén. Forrás: Theo Wargo / Getty Images for Tribeca Film Festival

 

Olivia Wilde

Olivia Wilde a Doktor House Tizenhármasaként tett szert széles körű ismertségre, s habár ezt követően olyan nagy költségvetésű stúdiófilmekben szerepelt, mint a Tron: Örökség, a Cowboyok és űrlények, a Lopott idő, a Hajsza a győzelemért vagy a Richard Jewell balladája, nemrég pedig egy villanásnyi időre a Babylonban is feltűnt,

ma már sokkal nagyobb az esélye rendezőként Oscart nyerni, mint színészként.

Direktori debütálása, az Éretlenségi kifejezetten jó fogadtatásban részesült, s habár második rendezése, a Nincs baj, drágám után sokan fanyalogtak, az is kiváló munka volt; ráadásul két projektje is előkészületben van: az egyik egy női központú Sony/Marvel-mozi, a másik pedig egy Perfect című életrajzi sportdráma. Szóval minden bizonnyal hamarosan megint lesz alkalma filmkészítőként bizonyítani.

Wilde a Nincs baj, drágám fotózásán a Velencei Filmfesztiválon. Forrás: Vittorio Zunino Celotto / Getty Images

 

Kevin Costner

Habár annak idején a közönség hatalmas kétkedéssel fogadta, hogy Costner maga fogja megrendezni Farkasokkal táncoló című filmjét, a sztár volt az, aki utoljára nevetett. Debütáló munkájával a művész a legjobb filmnek és a legjobb direktornak járó Oscart is elnyerte. Az ezt követő A jövő hírnöke ugyan hatalmas bukás volt, de

két Oscarral a zsebében azért a sztár már hátradőlhetett.

Fegyvertársak című westernje kifejezetten igényes munkának számított, jelenleg pedig egy újabb westernen dolgozik: a Horizon a vadnyugat polgárháború körüli tizenöt évét fogja bemutatni. Costner pedig színészként is tevékeny: a Horizon mellett a Yellowstone című sorozatban is játszik.

Costner a Farkasokkal táncolóért kapott Oscarokkal. Forrás: Ron Galella/Ron Galella Collection via Getty Images

 

(via Yardbarker)


Nyitókép: Vittorio Zunino Celotto / Getty Images, Alberto E. Rodriguez / Getty Images for Turner és Matt Winkelmeyer / Getty Images.