Egy Kubrick-szakértő elképesztő dologra lett figyelmes Jack Nicholson játékával kapcsolatban az 1980-as horrorfilmben. VIDEÓ!
Fillippo Ulivieri filmesztéta egy 50 tagból álló Twitter-posztfolyamban osztotta meg, hogy véleménye szerint valami olyan dolgot szúrt ki a Ragyogásban, amit korábban még senki sem vett észre – ő legalábbis semmilyen nyomát nem találta a neten. „Nyilvánvalóan egy rakás különös dolog van a Ragyogásban,
de ez valami egészen nyugtalanító”
– írja a szakértő, a 2001 between Kubrick and Clarke: The Genesis, Making and Authorship of a Masterpiece című monográfia szerzője.
[Thread] I’ve noticed something odd happening in Stanley Kubrick’s The Shining. True, there’s plenty of odd things going on in The Shining, but this is really weird.
— Filippo Ulivieri (@nessuno2001) May 31, 2023
1/50 pic.twitter.com/TWcgiDruaP
Az Ulivieri által észrevett anomália lényege, hogy a film cselekménye során a Jack Nicholson által alakított, családja életérő törő megőrülő író, Jack Torrance számos alkalommal egyenesen belenéz a kamerába.
Olyan esetekről van szó, amikor senki nincs vele szemben, tehát a kamera nem szubjektív kameraként, valakinek a szemszögeként működik, csak egyszerűen ott van.
Mindeddig egyetlen ilyen jelenet volt közismert: amikor Torrance a végső kitörését, azaz a feleségével való üvöltözést követően elindul a baltáért, egy pillanatra feltűnően belenéz a kamerába – mindennek egyébként nyoma van a Making the Shining című dokumentumfilmben is, amelyben láthatjuk, hogy Stanley Kubrick instruálta így Nicholsont.
Ulivieri viszont felhívja rá a figyelmet, hogy a film során rengeteg ilyen kamerába bámulást láthatunk még a sztár részéről, csak mindegyik olyan rövid ideig, szinte egy-egy tizedmásodpercig tart, hogy nagyon nehéz észrevenni – tudat alatt azonban nagyon is hatással van a nézőre (a szakember megfigyelését egy YouTube-videóban is megosztotta, és már ezt a videót is nagyon nyugtalanító megnézni).
Az esztéta teóriája szerint ezzel a szubliminális megoldással a tudat alatti rettegés kialakításán túl az volt Kubrick célja, hogy az ebben az esetben a történéseket megfigyelő nézőket jelképező kamera a Szépkilátás Hotel egyik kísértetének a szemszögét vegye fel, akit csak az antihős lát:
azaz mi magunk is az egyik, Jack Torrance-t kísértő szellem vagyunk.
(via Independent)