Luis Bunuel

rendező, forgatókönyvíró, vágó
Született: 1900. február 22. (Spanyolország, Calanda)
Meghalt: 1983. július 29. (Mexikó, Mexikóváros)
Film: 36 db
Színház: 1 db
Cikkek: 1 db
Díjak: 4 db


Calandában, Spanyolországban született 1900-ban. Gyermekkorában zenélt és sportolt, 1920-ban ő alapította meg az első spanyol filmklubot, később Párizsban kezdett dolgozni rendezőasszisztensként. Művei sokszor megbotránkoztatták a közönséget, 1936-ban Francisco Franco hatalomra jutása után elhagyta az országot. Ezután Hollywoodban, majd Mexikóban élt, később még visszatért Franciaországba. 1983-ban hunyt el. Legismertebb művei: Andalúziai kutya, Aranykor, Föld nélküli kenyér, Ő, Archibald de la Cruz bűnös élete, Nazarin, Oszlopos Simeon, A nap szépe, A burzsoázia diszkrét bája, A vágy titokzatos tárgya.

  • 2017
    A nap szépe 9.0 rendező rendező, forgatókönyvíró (francia thriller, 100 perc, 2017)
  • 2017
    A nap szépe 9.0 forgatókönyvíró (francia thriller, 100 perc, 2017)
  • 1977
    A vágy titokzatos tárgya 8.8 rendező rendező, forgatókönyvíró (spanyol-francia filmdráma, 102 perc, 1977)
  • 1977
    A vágy titokzatos tárgya 8.8 forgatókönyvíró (spanyol-francia filmdráma, 102 perc, 1977)
  • 1974
    A szabadság fantomja 7.9 rendező rendező, forgatókönyvíró (francia vígjáték, 104 perc, 1974)
  • 1974
    A szabadság fantomja 7.9 forgatókönyvíró (francia vígjáték, 104 perc, 1974)
  • 1972
    A burzsoázia diszkrét bája 8.5 rendező rendező, forgatókönyvíró (francia-olasz-spanyol filmszatíra, 102 perc, 1972)
  • 1972
    A burzsoázia diszkrét bája 8.5 forgatókönyvíró (francia-olasz-spanyol filmszatíra, 102 perc, 1972)
  • 1970
    Tristana 8.4 rendező rendező, forgatókönyvíró (spanyol-olasz-francia filmdráma, 95 perc, 1970)
  • 1970
    Tristana 8.4 forgatókönyvíró (spanyol-olasz-francia filmdráma, 95 perc, 1970)
  • 1969
    A tejút 7.6 rendező rendező, forgatókönyvíró, zeneszerző (francia-NSZK-olasz vígjáték, 105 perc, 1969)
  • 1969
    A tejút 7.6 forgatókönyvíró (francia-NSZK-olasz vígjáték, 105 perc, 1969)
  • 1969
    A tejút 7.6 zeneszerző (francia-NSZK-olasz vígjáték, 105 perc, 1969)
  • 1967
    A nap szépe 8.3 rendező rendező, forgatókönyvíró (francia-olasz filmdráma, 96 perc, 1967)
  • 1967
    A nap szépe 8.3 forgatókönyvíró (francia-olasz filmdráma, 96 perc, 1967)
  • 1965
    Oszlopos Simeon 8.4 rendező rendező, forgatókönyvíró (mexikói filmdráma, 52 perc, 1965)
  • 1965
    Oszlopos Simeon 8.4 forgatókönyvíró (mexikói filmdráma, 52 perc, 1965)
  • 1964
    Egy szobalány naplója 7.4 rendező rendező, forgatókönyvíró, vágó (francia-olasz filmdráma, 96 perc, 1964)
  • 1964
    Egy szobalány naplója 7.4 forgatókönyvíró (francia-olasz filmdráma, 96 perc, 1964)
  • 1964
    Egy szobalány naplója 7.4 vágó (francia-olasz filmdráma, 96 perc, 1964)
  • 1964
    Banditasirató 8.0 színész színész (spanyol-olasz-francia kalandfilm, 100 perc, 1964)
  • 1962
    Az öldöklő angyal 8.4 rendező rendező, forgatókönyvíró (mexikói filmdráma, 95 perc, 1962)
  • 1962
    Az öldöklő angyal 8.4 forgatókönyvíró (mexikói filmdráma, 95 perc, 1962)

Díjak és jelölések

Hozzászólások

az ember aki ott se volt 2015 jan. 16. - 19:43:17
az Utolsó Leheletem c könyv nagyon érdekes, a spanyol polgárháború, egyáltalán spanyolország a háború elõtt, az egyházzal való kapcsolata mint megrögzött ateista, bár szülei papnak szánták, Dalival megromló viszonya, és rengeteg morális és történeti leírása a xx. századnak. többször is elolvasható, letenni sem lehet könyv.
Elsie Beckman 2010 máj. 27. - 13:45:48
A Robinson Crusoe kimaradt, pedig az is játékfilm(1954)
critixx 2008 szept. 15. - 11:15:31
Kevés filmrendezõ rendelkezett olyan állandó és olyannyira rá jellemzõ szimbólum/motívumkészlettel, mint Bunuel. Kétségkívül nagy zseni volt, kezdeti szürrealista filmjei, a kegyetlenül realista Elhagyottak, második francia korszakának zseniális alkotásai (A nap szépe, A burzsoázia diszkrét bája, stb.), az olyan mestermûvek mint a Viridana, az Öldöklõ angyal, a Nazarin örökbecsû darabok. Kár, hogy tévében, médiában hanyagolják õt mostanság.
Humpy 2008 júl. 25. - 17:08:25
Luis Bunuel filmjei a társadalmi konvenciók, tabuk és mindenféle cenzúra lehetetlenségét mutatják. A szabad embert nem lehet választásokra kényszeríteni, helyette ajánlja a misztikumot és a véletlent, mint a világunk lényeges részét. Bunuel az erkölcsi szabadságot választotta és ezt az utat kínálja nézõinek is.
Filmjei lehetnek olykor homályosak, de ha kellõ nyugalommal és nyitottsággal nézzük azokat, akkor roppant mulatságosak is egyben. És megunhatatlanok, annyi év után is!