Moliere: A fösvény

színházi közvetítés, 117 perc, 2010

Értékelés:

8 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

8 szavazatból
Szerinted?
Az Új Színházban Moliere A fösvényét az orosz Maszlobojscsikov állította színre. A darab egyszerre a zsugoriság komédiája, de a főhős Harpagon tragédiája is, akit csak a pénz érdekel, a mások boldogsága kevésbé. Eperjes Károly a gyarlóság felmutatásával teszi emberivé a figurát, miközben megmutatja Harpagon igazi bűnét is: úgy akarja megvásárolni a pénzzel megvehetetlent, hogy haszna is legyen rajta. Nem egyszerűen csak fiatal feleséget venne magának, de még tetszeni is akar. Harpagon korunk hőse, a magát örökifjúnak képzelő öregedő bankár, aki családjának életét atyai gondoskodással fektetné be hosszú távra: Élisét férjhez adná egy gazdag, de már nem épp fiatal pénzemberhez, fiának, Cléante-nak pedig megtiltja, hogy elvegye vagyontalan szerelmét. De nem a pénztelensége a legfőbb ok: ő pályázik Marianne kezére. S két gyermeke sem látszik sokkal jobbnak apjánál: ravaszak és gátlástalanok, ha kell - de legalább nem zsugoriak. Bánsági Ildikó Frosine szerepében méltó partnere Eperjesnek, egyszerre párja és ellentéte a fösvénynek: hervadó szépasszony, még vágyott reményekkel.
Az elérhető vagyonért legyezgeti a fösvény hiúságát, ám amikor ráébred, hogy hiába vár anyagi viszonzást, átáll azokhoz a családtagokhoz, akiknek tetteit a szerelem vezérli. A végén a komédia szabályainak megfelelően mindenki megtalálja párját, a szegényről kiderül, hogy gazdag, a halottról, hogy él. Moliere-nél minden megoldódik ugyan, de a világ és az ember természet nem változik.

Stáblista

Szereplők

Frosine, intrikus nő
A rendbiztos
Cléante és Élise apja

Hozzászólások

Szerinted?
szonya1 2011 márc. 27. - 22:03:24
És ugyanez volt délután az Ida regénye közben. Rémesen illúzióromboló!
zemester123 2011 márc. 27. - 21:01:40
Éppolyan fárasztó nézni, mint amilyen lehet játszani ezt a felesleges és abszurd akrobata-mutatványokkal teletûzdelt darabot. Nagyon pörög, túlságosan is: Eperjes Károly (is) olyan gyorsan beszél, ahogyan már nem is tud. Az értelmetlenül felfokozott tempó és rohangászás, amelyek a szenvedélyt hivatottak érzékeltetni, eltereli a figyelmet arról, hogy voltaképpen itt emberekrõl lenne szó, nem bohócokról. Minden jelenet fel van fokozva, túl van feszítve, minden egyes töltelék szó is ezerszeres súlyt kap, mint a tévé hírmûsoraiban és pletykamûsoraiban, ezért a valódi hangsúlyok, az igazán fontos dolgok elvesznek.
Az ember szinte a szereplõkkel együtt rohan egyik értelmezetlen és érthetetlen jelenetbõl a másikba, nincs lélegzetvételnyi idõ sem. Mirõl akarna szólni a mû? Nem derül ki, mi volt a cél, mi a tét.
Minden külsõdleges erõfeszítés ellenére jellegtelen a színészi játék: "eltékozlod a vagyont, amit a szüleid vérük verejtékével szedtek össze" - ezt egy jó elõadásban úgy mondja a fösvény, hogy hirtelen megértenénk fösvénységét, szánnánk eltékozolt életét...õ is csak ember lenne, elvégre.
frici53 2011 márc. 27. - 20:42:08
Ugyenez volt délelõtt a Hamupipõke c. opera közvetítése során is.
frici53 2011 márc. 27. - 20:41:20
Éljen az adónkból üzemelõ közszolgálati média, melynek az általános mûveltséget is kellene szolgálnia a minõségi szórakoztatás mellett!
Várom a sportesemények alatti irodalmi, komolyzenei reklám ikonokat!
Irgalmatlan kificamodott ízlése van azon szerkesztõnek, ki ezeket engedélyezte (Elõírta?).
Már nem is háborgok ezen, csak sajnálom õket, kiknek ilyesmi egyáltalán eszébe jut.