Személy

Rudolf Péter

színész, rendező
Született: 1959. október 15. (65 éves) (Magyarország, Budapest)

1959-ben született Budapesten, szülei tanárok voltak. 1983-ban végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskolát, osztályfőnöke Horvai István volt. Jó pár évnyi szabadúszó tevékenység mellett öt éven keresztül tagja volt a Vígszínháznak, 2015-ben pedig a Centrál Színházhoz szerződött. 2020-tól a Vígszínház igazgatója. Szerepelt egyebek mellett a Cha-cha-cha, a Szerencsés Dániel, a Jób lázadása, az Üvegtigris, a Hamvadó cigarettavég, a Kalandorok és az 1945 című filmekben. Állandó szereplője a Beugró című televíziós műsornak, ő rendezte az Üvegtigris folytatásait, illetve a Kossuthkifli című televíziós sorozatot is. Felesége Nagy-Kálózy Eszter színésznő, három gyermekük van.


Díjai:
Veszprémi tv fesztivál legjobb férfialakítás díja (1986)
Hegedűs Gyula-emlékgyűrű (1990)
Jászai Mari-díj (1991)
Ajtay Andor-emlékdíj (1995)
Súgó Csiga díj (2001, 2004)
Kiváló művész (2002)
POSZT: Legjobb férfi alakítás (A MASZK Országos Színészegyesület díja) (2006)
Páger Antal-színészdíj (2011)
Story Ötcsillag-díj (2011)
Kossuth-díj (2013)
Budapest díszpolgára (2015)
MOB Fair play-díj (fair play a művészetben kategória) (2015)
Amfiteátrum díj (2016)
Magyar Filmdíj – legjobb férfi főszereplő (2018)

Hozzászólások

Petvarad jan. 12. 10:31:02
Baromarc! A magnetbank után reklámozni fogod Lölő MBH bankját is? Illene a sötét elmédhez!
lowbudget 2020 okt. 29. - 12:47:59
Zuhanás közben c. filmet nem tudja valaki, hol lehetne megszerezni?
1/10
mummy1 2017 márc. 15. - 18:11:20 1/10
Nem tûntem el c. életrajzi film készült 2014-ben Richter Gedeonról.Abban õ játszotta el.
gladiolus 2016 jan. 13. - 14:26:41 Előzmény Edmond Dantes
Jó, csak kicsit furcsa hangvételû volt a bevezetõ mondatod, én azonban nem vagyok olyan, akik tartósan fennakad a furcsaságokon.

Amiket írtál, azokat elhiszem neked, de akiknek ezekrõl a próbákat is elpróbáljuk dolgokról nincsenek információi, annak marad az ismertetõ, és az ismertetõ nem erre utalt, amit te írtál. Az ember pedig az ismertetõ alapján másként értelmezi a rögtönzést továbbra is.
Én utoljára akkor álltam színházi színpadon, amikor egy vidéki színházban énekkaros voltam. Nagyjából ennyi fogalmam van a színfalak mögött zajló felkészülési folyamatokról. Énekkari próba egy hátsó helyiségben, ahol nincs levegõ, aztán elõadás elõtt pár alkalommal néhány próba a színpadon, a rendezõ idegrohamot kap, aztán elõadás.

De mi a próbákat sosem próbáltuk el. :-)
offtopic
Edmond Dantes 2016 jan. 12. - 19:44:41
A nyitó kérdésedre egyszerû a válaszom: téged ismerlek és veled szoktam más topikokban is eszmecserélni azok közül, akikkel itt Rudolf Pétertõl és a produkciótól FÜGGETLENÜL = az improvizációt-rögtönzést illetõen n e m értek egyet. Ezért címeztem neked a véleményemet, nem tudtam h ez baj.

Nem vagyok õrületesen járatos a színfalak mögött, egyáltalán nem vagyok. A színész mesterségben is vannak rossz napok. Elõadások is maradnak olykor el. De ez a Beugró ha jól értem, nem is egy normál színdarab, amiben a színészek elmondják-eljátsszák a megírt szerepüket. Nem bízhatják magukat 100%-ban az aznapi ihletettségükre, humorszintjükre meg a súgóra. Lehet h az idézett két színész is pont attól jobb h kicsit gyakorolgatják a spontaneitást. Attól még nem csalnak, nem lopnak, nem hazudnak. Gyakorolnak. Gyakorolják a spontaneitást.

De hogy még érthetõbb legyek: szoktam ún. nyilvános = "nyílt" színházi próbákra járni. Bárki mehet, olykor netes regisztrációhoz kötik, semmi egyéb nem kell hozzá, csak figyelni 1-1 színház honlapját, ahol meghirdetik. Szóval: ezek nem is elõadások, hanem csak PRÓBÁK. És mégis: tuti h még a PRÓBÁT IS bepróbálják elõre!! Elõre megbeszél(het)ik, melyik jelenetet kikkel próbálják a nyílt próbán és nagyjából tudja a rendezõ h melyik ponton kinek mit fog mondani-instruálni, ki nem azt fogja csinálni, amit kellene, ki(ke)t, mi(ke)t kell újból és újból ismételtetni adott ponton stb.

Röviden: még egy grátisz, szombat délelõtti nyilvános próba SEM spontán, n e m improvizatív, n e m rögtönzik.
gladiolus 2016 jan. 12. - 13:13:02 Előzmény Edmond Dantes
Nem tudom, miért pont nekem írod ezeket, és miért pont te, csak sejtem.
Az alapötlet,hogy kiábrándító az improvizáció begyakorlása, nem csak az én szememet bántja, és nem is én vetettem fel eme portálon.

Az emberek nagy részének a fejében a rögtönzés rögtönzést jelent, ott, helyben és azonnal, amire bizonyos nagyobb emberek képesek is, pl. Hofit élõ adásban hallottam rögtönözni, és az nem begyakorolt dolog volt, mert nézõtéri megnyilvánulásokra reagált, nem egyszer, hanem szinte minden mûsorában, legfeljebb az improvizáció hossza volt rövid. Vannak/voltak emberek, akik képesek erre, hogy ott, helyben rögtönözzenek.

Itt ahogy elnézem, jó ideje azon vitázunk, hogy nem mindenki olyan õrülten járatos abban, hogy mi történik a színfalak mögött, mit és milyen mértékben próbálnak el. Mert ha a Beugró egy már begyakorolt valami, akkor viszont sokkal profibbnak kellene lennie, mert ahhoz gyengécske.
Egyébként hogy lehet, hogy mindig Kálloy Molnárnál meg Rudolfnál vannak az izmosabb poénok? Ha begyakorlásról van szó, akkor a másik két személynél is sokkal erõsebb poénoknak kellene lenni, viszont õk ketten harmatgyengék ebben az egészben.

Egyébként színész mesterségben nincs olyan, hogy rossz napom van, és ezért csak nézek ki a fejembõl.Olyan van, hogy nem tudok a színpadra állni, mert beteg vagyok, de egyéb dolgokat nem szoktak megengedni maguknak azok, akik minõségi munkát végeznek.

Nevezzük az egész Beugrót egy közepesen jó szórakoztató mûsornak, és kész. Nagyobb jelzõket meg ne használjunk rá, és akkor minden az, ami.

A lop, csal, hazudik itt helyszínét mindenki döntse el maga, és ne fogadjuk már el helyesnek ezt a jelenséget.

Ja és egy idézet a Beugró ismertetõjébõl:

" szereplõk az egyes játékok jellegét ismerik, de a konkrét feladatokkal, szerepekkel akkor és ott, a színpadon találkoznak elõször, tehát valóban rögtönözve kell kitalálniuk, hogyan játsszák tovább a készen kapott alaphelyzeteket. "

Úgyhogy ne engem kritizáljatok már, hanem azt, aki ezt így ide az ismertetõbe leírta, mi meg elolvastuk, és készpénznek vettük, mert azt hittük, igaz.
Edmond Dantes 2016 jan. 11. - 14:30:10 Előzmény gladiolus
Jaj, ne má'! Nem láttam ezt a produkciót, de sztem teljesen életszerütlen lenne, ha a szereplõk csak úgy bemennének a színházba, néznének ki az arcukból és ha éppen rossz napjuk van vagy nincs egy estére való ötletük, akkor csak nézik egymást. Vagy elmarad az elõadás? "Kedves Közönség, ma este semmi improvizációs ötletünk nincs, kérjük, fáradjanak a ruhatárba! A jegyeket visszaváltani nem áll módunkban." Vagy hogy lenne? Egy (házi)buliban talán nem gyakorolnak (improvizálnak) elõzetesen a résztvevõk, bár lehet h már ilyen is van h jobban pörögjön a buli.

Profi produkcióban elképzelhetetlen a zéróról való rögtönzés.

Ha ez egy improvizációs játék v ahogy az ismertetõ írja: szituációs játékokon alapuló...szatirikus alaphelyzetekre kitalált helyzetgyakorlatok, rögtönzések stb. akkor ezt -jóindulattal és látatlanban- úgy képzelem el h a produkciónak van egy alapvonala, "csontváza" v nevezzük bárminek és azt esetenként, elõadásonként variálgatják, de nem teljesen ad hoc alapon, nulláról. Ha kezdés elõtt (szünetben, ha van) el-elsütögetnek 1-1 ütõs poént sõt, ha délelõtt valamennyire bepróbálják, abban semmi kivetnivalót nem látok. Úgy tudom, a "spontán" kabarétréfákat is elõre bepróbálják = melyik poén jön be, hol kell hatás- azaz tapsot generáló szünetet tartani v éppen továbbmenni stb. A rögtönzés persze egyidõs a színházzal s egyben réme is minden színháznak, ügyelõnek, rendezõnek = 100%-ban rögtönzésre elõadást építeni nem lehet...még egy randit s e m.

Egyébként és röviden: igen, mindenki mindig lop, csal, hazudik itt :) Hol is?
Cordelia 2016 jan. 09. - 09:45:25
Most már értem miért tartod átverésnek a Beugró-t.

Nekem is újdonság, hogy az improvizáció begyakorlása a színészmesterség része.

(A Showder-club-ban sem improvizálnak, hanem egy nagy kivetítõrõl olvassák.)
Anditos 2016 jan. 08. - 23:07:05
Nem értek egyet. Ha a poénok nem a színpadon születnek, spontán, akkor ez átverés. Mert épp attól tûnnek zseniálisnak a színészek, hogy csípõbõl lökik a hülyeséget a másikéra reflektálva. Ha épp ez az, amit elõre begyakorolnak, akkor hiba úgy hirdetni egy elõadást, ahogy a Beugrónál tették:
"A szereplõk az egyes játékok jellegét ismerik, de a konkrét feladatokkal, szerepekkel akkor és ott, a színpadon találkoznak elõször, tehát valóban rögtönözve kell kitalálniuk, hogyan játsszák tovább a készen kapott alaphelyzeteket."
Cordelia 2016 jan. 08. - 20:53:10
az elõre betanult szituáció egy alap, amelyrõl elindulnak valamerre és elõre elpróbálnak sok lehetõséget (párbeszédet, jajgatást, grimaszt, mozgást, orrpiszkálást), utána élesben kiválasztják az adott irányt és abban már biztos vannak spontán elemek is.
nincs semmi átverés, attól még improvizálnak, hogy egy sokszor elpróbált alapról indulnak el.

Hallottam Joe Murányi-t elkezdeni egy gyönyörû jazz standard-et (nagyon finoman klarinétozott), ami szépen átívelt egy ismert magyar népdalba, utána visszatért az alapra. Sajnos õ is meghalt, 2012-ben.
Cordelia 2016 jan. 08. - 20:42:44
nem én értettelek félre
gladiolus 2016 jan. 08. - 20:09:14
Errõl van szó.
gladiolus 2016 jan. 08. - 20:08:48
Ha elõre betanulják a szituációt, ami spontán-ként van beharangozva, az nem improvizáció. Ha felkészülnek rá, és azt improvizációként adják el, az igenis átverés, és tiszteletlenség a nézõvel szemben.
Anditos 2016 jan. 08. - 19:33:14
Szerintem félreértettél. Nem az improvizációt gyakorolták a folyosón, hanem az improvizációként beharangozott szöveget és poénokat, ergo nem rögtönzést láttak a nézõk, hanem nagyrészt elõre megírt szöveg elõadását. Azzal nincs semmi baj, ha a színész gyakorolja hogyan kell improvizálni, de azzal igen, ha a nézõket átverik.
Cordelia 2016 jan. 08. - 15:34:32
köszönöm az észrevételt, utána olvastam és legalább mindketten tanulunk belõle - kis színház történet:

Improvizáció a színházban A legtöbb színész sokat gyakorolja az improvizációt; a nagy színészek általában kiváló improvizatõrök is egyben. Az improvizáció gyakorlása a legtöbb európai típusú színészképzõ iskola tananyagának része.

Az improvizáció gyakorlásával a színész eltávolodhat a bevett vagy számára már elégtelennek érzett színészi panelek, sztereotip megoldások alkalmazásától, és a szerep vagy szituáció új oldalait fedezheti fel. Az improvizáció gyakorlása ugyanakkor segít a színésznek a koncentráció fenntartásában, a színpadi szituációk esetleges módosulására adott rugalmas reakciók kialakításában, valamint a kollégákkal való együttmûködés folyamatos javításában.
Cordelia 2016 jan. 08. - 12:38:12
persze. ettõl gördülékeny, mert betanulták.
Cordelia 2016 jan. 07. - 22:15:32
inkább profizmusnak mondanám: nekünk improvizálnak, hogy jól szórakozzunk.
gladiolus 2016 jan. 07. - 10:09:56 Előzmény Anditos
Hát, ha ez így van, akkor az elég sokat levon az egésznek meg ezeknek az embereknek az értékébõl. Mindenki mindig lop, csal, hazudik itt?
Anditos 2016 jan. 06. - 21:06:51 Előzmény 97petra
Nem szeretek illúziót rombolni, de a híres improvizációs darab, a Beugró poénjait ott próbálták mindig az elõadás elõtt a folyosón. Láttam, hallottam saját fülemmel és szememmel. :-(
10/10
Timmmmi 2016 jan. 02. - 19:11:43 10/10
Nagyon jó színész. Nálam 10-es.
Összes hozzászólás