Nem félünk a farkastól

előadás, magyar, 2016.

Következő előadás

2025. január 10. (péntek) 19:00 Centrál Színház - Nagyszínpad 1065 Budapest, VI. kerület, Révay utca 18.

Értékelés:

17 szavazatból
Szerinted?

Következő előadás

2025. január 10. (péntek) 19:00 Centrál Színház - Nagyszínpad 1065 Budapest, VI. kerület, Révay utca 18.

Egy átmulatott éjszaka végén George és Martha, egy középkorú, középosztálybeli és közepesen részeg házaspár hazaér otthonába. Kisvártatva beállít hozzájuk egy fiatal pár, Nick és Honey. Ha a váratlan vendégek szórakoztatásáról van szó, George és Martha számára semmi sem drága: szellemes tréfákkal kezdik, ám csakhamar közös életük pokoli titkait kezdik el kifecsegni. A játékos évődés tragikomikus élveboncolássá fajul... Soha senki nem ábrázolta olyan szórakoztatóan a kegyetlen emberi játszmákat, mint Edward Albee, akinek főműve, a Nem félünk a farkastól méltán a huszadik század legszebb, legmaradandóbb drámája.

A farkastól természetesen nem kell félni, abszolút ártalmatlan jószág a társadalomhoz képest, amelyikben George történelmet, Nick biológiát tanít a beszédes nevű város Új-Karthágó egyetemén. Ez is csak el fog pusztulni, bár nem sóval hintik majd be a helyét, hanem viszkibe fullad és csak el nem olvadt jégkockák maradnak majd utána egy ideig.

Ebben a pusztulásban érdekelt Martha, George és a fiatal házaspár vendégük.

Básti Julinak már sokszor fölajánlották Martha szerepét, de mindig nemet mondott egészen mostanáig, amikor is a Centrálba szerződött Rudolf Péter, akinek szerepálma volt George figurája. Ennek az együtt játszásnak nem tudott, és nem is akart ellenállni.

Ők ketten most már harmadszor partnerei egymásnak a Centrálban. De az Üvegtigris filmekben is bizonyították, hogy félszavakból értik egymást.

A(z) Centrál Színház előadása

Bemutató időpontja:

2016. március 5., Centrál Színház

Stáblista

Színházi műsorok

jan. 10.
  • Nagyszínpad
jan. 30.
  • Nagyszínpad

Hozzászólások

10/10
marvanyos86 2020 szept. 26. - 23:55:53 10/10
10/10! Básti Juli és Rudolf Péter felejthetetlenek benne.
Színházba járó 2016 nov. 13. - 07:26:30
Az elsõ darab a Centrál színházban, ami szörnyû. Öncélú trágárság, felesleges részegeskedés, kevés humor. Mindezt tetézi Básti Juli és Rudolf Péter megszokottnál gyengébb produkciója.
9/10
hektor16 2016 okt. 13. - 18:04:05 9/10
Évnyitónak nem rossz. Nagyon jól éreztem magam annak ellenére, hogy nem egy felhõtlen, könnyed szórakozás.
Edmond Dantes 2016 máj. 25. - 10:18:08
Apró javítás elõzõhöz képest = köszönöm, ha amazt (4) törlik és ez marad.

Speciális "titka" lehet Edward Albee-nak, ami bõ fél évszázada írt drámáját a divatos darabok sokaságát gyorsan elkoptató és gyorsan múló idõ máig életben tartja. A titok nyitja valószínûleg az, hogy a Nem félünk a farkastól szerepdarab: nem véletlen, hogy Mike Nichols klasszikussá vált filmfeldolgozásában mind a négy szereplõ Oscar-jelölést kapott s közülük ketten, Liz Taylor és a mára elfeledett Sandy Dennis el is vitte a szobrocskát. Házaspárok, családok házi titkai, egymás marcangolása, élveboncolása, bilik kiborogatása újból és újból színpadi és filmes slágertéma, ám a mássága okán "igazi" házasságban sosem élõ Albee jól felépített darabja máig egyfajta kályha, igazodási pont az ebben a toposzban születõ újabb alkotásoknak.

Ezúttal a Centrál Színház tûzte ki eme irodalmi lektûrt, Hamvai Kornél frissen szóló, ütõs, telitalálatos újrafordításában. Az amerikai kisváros kissé zsúfolt polgári szalonjában (díszlettervezõ: Pallós Nelli) a falon diszkréten elhelyezett Virginia Woolf-fotó utal az eredeti címre (Who's Afraid of Virginia Woolf?), aminek magyar (félre?)fordítása a három kismalac-mese gyerekdalocskájára hajaz: "Nem félünk a farkastól, farkastól, farkastól! Nem bánt az, csak megkóstol..."
Kóstolgatja, hogy ne mondjam (fel)zabálja egymást rendesen Martha és George, a fõszereplõ-házaspár és ha marakodásban, gonosz(kodó) héjanászban nem is, de másképpen: sunnyogásban, álszenteskedésben a darab folyamán "méltó" párjuk lesz a másik duó, Honey és Nick is. A poénos szócsatákkal induló, hisztérikussá fokozódó csetepaté(k) után az elõadás végére mégis megérkezik a katarzis, megteremtve az elõadás legihletettebb pillanatait. Básti Juli is a fináléban magaslik önmaga fölé, a színpadot mindvégig betöltõ, hatalmas sörényû perszóna ekkor omlik össze esendõ, szinte törékeny emberi lénnyé. Rudolf Péter fordítva építkezik: az õ azaz az általa alakított George nagy produkciója az utolsó fél óra, hogy a legutolsó pillanatban õ is asszonyához szelídüljön...aztán "holnap újból folytatjuk?" Schmied Zoltán Nickje is alakul menet közben: jól nevelt, erkölcsös tudós-férj álarcát levetve, elõttünk áll a törtetõ ifjonc, akinek házasság vagy adott esetben a rektor öregecskedõ lányának meghágása (a szó a darabban hangzik el!) nem gond, csupán 1-1 lépcsõ a karrierhez vezetõ úton. Egyedül Honey (Ágoston Katalin) marad bugyuta, "szõke nõ" karakterét megtartó statikus figura, a szerepbõl ennyit tud kihozni. Puskás Tamás rendezése tapinthatóan Básti Marthajára épül.
10/10
peterp 2016 márc. 11. - 08:23:56 10/10
A színészek akkorát játszottak, hogy leszakadt a színpad! Zseniális volt! Meg van a Centrál új sikerdarabja!
7/10
surviver 2016 márc. 10. - 13:07:40 7/10
Egyszerûen nem áll jól Bástinak ez a szerep. Rudolf szokás szerint sokat bakizik, távol áll a karakterétõl,amit alakít.
Anno a soproni- gyõri-és Radnóti színházban jóval mélyebb,drámaibb elõadásra sikerült.
Modern,argó kifejezéseket használnak, de nem hiteles a szereplõk szájából.