Az, hogy Hollywoodban mindössze néhány hónapos különbséggel mutatnak be nagyon hasonló produkciókat, gyakoribb, mint gondolnánk. Így a cikkünk első részében ismertetett Armageddon/Deep Impact, Z, a hangya/Egy bogár élete, A tökéletes trükk/A mágus, Kutyám, Jerry Lee/Egyik kopó, másik eb és Herkules/Herkules legendája baleseteken kívül is találtunk még kínos egyezéseket.
Hófehér és a vadász kontra Tükröm, tükröm
A Kristen Stewarttal, Chris Hemsworthszel és a főgonosz szerepében Charlize Theronnal forgatott Hófehér és a vadász, illetve a Julia Roberts és Lily Collins nevével fémjelzett Tükröm, tükröm kéthónapos különbséggel debütált 2012-ben. Míg az előbbi kellemes meglepetésre egy súlyos, sötét és akciódús feldolgozása volt a Hófehérke és a hét törpe mesének, addig utóbbi ugyanezt a témát inkább szemkápráztató CGI-fantáziaként fogalmazta meg. S habár a korábban bemutatott Tükröm, tükröm is szépen szerepelt a mozipénztárakban, a Hófehér és a vadász kétszer annyit hozott világszerte, és még egy folytatást is forgattak hozzá.
Capote kontra A hírhedt
Az Egyesült Államokban több fesztiválszereplést és a limitált premiert követően széles körben 2006 februárjában bemutatott Capote-hoz képest a 2006 októberében debütált A hírhedt szinte teljesen elsikkadt – mi sem példázza ezt jobban, mint az előbbi alkotás címszerepét megformáló Philip Seymour Hoffman Oscar-díja, illetve az, hogy nálunk például A hírhedt el sem jutott a mozikba, csupán DVD-n jelent meg. A két film egyébként nemcsak ugyanúgy Truman Capote-ról szól, de még ugyanazt a szakaszt is mutatja be a nagy amerikai író életéből (a Hidegvérrel című regény megszületését) – és kiváló alkotás mindkettő.
A hírhedtnek tényleg csak annyi a problémája, hogy bő félévvel az elég nagyot szólt Capote után ismerte (pontosabban nem ismerte) meg a világ. És a főszerepet – mellesleg nagyszerűen – alakító szegény Toby Jonesnak pályája során sikerült még egyszer belelépnie ugyanabba a folyóba: amikor 2012-ben a Hitchcock és Tippi Hedren című tévéfilmben eljátszotta Hitchcockot – két hónappal azelőtt, hogy az Anthony Hopkins nevével fémjelzett Hitchock című életrajzi filmet bemutatták. Lehet tippelni, melyik mű lett az ismertebb!
Truman show kontra Ed TV
A reality show-k hazug valóságára irányította rá a figyelmet az 1998–99-ben kilenc hónapos különbséggel bemutatott Truman show és Ed TV is. De míg a Matthew McConaughey-jel a főszerepben forgatott Ed TV nagyjából nyomtalanul tűnt el a süllyesztőben, addig a Truman show nemcsak komoly színésszé avatta Jim Carrey-t, de tematizálta a közbeszédet, sőt: a médián és a valóságshow-k jelenségén túl volt mondanivalója az emberi létezésről magáról is. Elég beszédesek a jegybevételi eredmények is: a Carrey-film több mint 264 millió dollárt szedett össze világszerte, míg az Ed TV a maga szerény 35 milliójával a 80 milliós költségvetést sem hozta vissza.
A legharsányabb hang kontra Botrány
Amikor az amerikai mozik 2019 decemberében, a magyar mozik pedig idén januárban bemutatták a szexuális zaklatási vádakba belebukó Fox News-főnökről, Roger Ailesről és persze az őt vádoló nőkről szóló életrajzi filmet, addigra a Showtime hétrészes sorozata, A legharsányabb hang már elég alaposan körbejárta a témát, méghozzá több évtizedes összefüggésbe helyezve, lebilincselő módon. Ehhez képest a Botránynál (annak ellenére, hogy olyan sztárok szerepelnek benne, mint Charlize Theron, Margot Robbie és Nicole Kidman) keresve sem találnánk érdektelenebb filmet. Szóval ezt a meccset (Theron újabb csodálatos átalakulása ellenére) a sorozatban brillírozó Russell Crowe ellenszenvességében is szuggesztív alakítása nyerte.
Barátság extrákkal kontra Csak szexre kellesz
Justin Timberlake és Mila Kunis a Barátság extrákkal (2011) főszerepében kölcsönösen megegyeznek, hogy haveri alapon pusztán szexuális viszonyba kezdenek, mivel nincs kedvük belebonyolódni egy érzelmi kapcsolatba. Félévvel korábban kísértetiesen hasonló megállapodást kötött egymással a vásznon Natalie Portman és Ashton Kutcher is (ahogy természetesen a „nem várt” következmények és a sztori végkifejlete is ugyanúgy alakult). A két romkom párbaja pedig meglepő módon kifejezetten kiegyenlítetten zárult: mindkét film valamivel több mint 149 millió dolláros jegybevételt ért el világszerte (pár százezres különbséggel a később nyitó Barátság extrákkal javára).
Folytatása következik...
(via The Wrap)