Hova tűnt a szex a filmekből?

Tele vannak a mozik gyönyörű testű szuperemberekkel, akikből teljesen hiányzik a vágy. Visszajöhetnek még vajon a 90-es évek erotikus filmjei?

Hollywood hagyományosan túlszexualizálja a nőket – írta pár héttel ezelőtt kollégánk, Péter Dávid, hozzátéve azt is, hogy a „pusztán eyecandy, szemeink legeltetése és nyálcsorgatás céljából elkövetett meztelen testek mutogatása ma már nem annyira divat”, pláne a #metoo után.

De amíg továbbra is a tökéletesre formált, hibátlan testű, szép embereknek áll az Álomgyár, az erotika és a szex nem nagyon látható a mainstream filmekben, úgy legalábbis biztos nem, mint a 80-as és 90-es években. Raquel S. Benedict találó megfogalmazásában:

Mindenki gyönyörű és senki sem kanos.

(A „horny” szónak sajnálatos módon nincs gendersemleges magyar megfelelője.)

Forrás: Sunset Boulevard / Corbis via Getty Images

 

Hogy mi lehet az oka ennek az ellentmondásnak, arra több megfejtés is született. Az Elemi ösztön és a Showgirls legendásan szabados rendezője, Paul Verhoeven is panaszkodott a jelenségre legutóbbi filmje, a „leszbikus-apácás” Benedetta bemutatója idején, amikor feltették neki a kérdést, hogy vajon miért nem születnek mostanában hasonló erotikus drámák. A holland mester, aki annak idején fejébe vette, hogy az Elemi ösztön lesz az első mainstream hollywoodi film, amelyben kivillan egy erektált pénisz, úgy látja, hogy

történt egy általános elmozdulás a puritanizmus felé.

Ha visszagondolunk a Csillagközi invázió vagy akár a Robotzsaru öltözőbéli jeleneteire, ahol a férfiak és a nők meztelenül flangálnak a koedukált zuhanyzóban, megérhetjük, mire gondol a rendező, aki szerint a szexualitás a természet leglényegesebb eleme. Azzal sem ért egyet, hogy az erotikus thrillerek esetleg a pornó miatt szorultak volna vissza.

Forrás: PORT.hu

 

"A puritánabb gondolkodás időszakát éljük. Ha van változás abban, ahogyan a filmekben a szexualitást látjuk, ahhoz aligha az interneten található pornónak van köze. Itt Hollandiában, ha 20 évvel ezelőtt az ember kiment a strandra, a nők háromnegyede felső nélkül volt. Akkoriban ez volt a norma. Ma már senki sem meztelenkedik."

Miért nem menő a szex?

Mindez egy komplex kérdés leegyszerűsítése lenne? Lehetséges, de már másokban is felmerült az a gondolat, hogy a (film)művészet csak az életet másolja, és talán azért nem érik egymást a fülledt hangulatú filmek a mozikban, mert a statisztikák szerint amúgy sem tombol a libidó. Már 2017-ben megjelent egy olyan, 27 ezer ember megkérdezésével készült tanulmány, amely szerint a felnőtt amerikaiak ritkábban szexelnek, mint 20 évvel ezelőtt.

A kutatók megállapították, hogy a felnőttek a 2010-es évek elején átlagosan évente hétszer kevesebbszer szexeltek, mint az 1990-es évek elején, és kilencszer kevesebbszer, mint az 1990-es évek végén. Az ugyanezen kutatócsoport által tavaly közzétett kutatás szerint a 20 és 24 év közötti felnőttek körében 6%-ról 15%-ra emelkedett azoknak az aránya, akiknek 18 éves koruk után nem volt szexuális partnerük az 1960-as években születettekhez viszonyítva.

Lehet ez akár véletlen egybeesés is, de az az IMDb által megerősített tény, hogy a 2010 óta bemutatott 148 012 játékfilm mindössze 1,21 százalékában van szexuális tartalom, és ez az arány az 1960-as évek óta a legalacsonyabb. A filmes szex az 1990-es években, az erotikus thriller fénykorában volt a csúcson, amikor az összes film 1,79 százaléka tartalmazott szexjeleneteket. Ez a fél százalékpontos csökkenés nem tűnik soknak, pedig az, ha figyelembe vesszük, hogy a 2010-es években majdnem négyszer annyi filmet mutattak be, mint az 1990-es években.

UIP-Duna Film

 

Csak összehasonlításképpen érdemes megnézni, milyen számokat produkált minden idők legsikeresebb erotikus thrillere, az 1987-es Végzetes vonzerő. Adrian Lyne 6 Oscarra jelölt filmje világszerte 320 millió dollárt kaszált, amellyel most is beférne az éves top 10-es listákba a különböző Marvel és Disney-projektek közé – már amennyiben korrigálnánk az inflációval.  Valójában persze kizárt, hogy 2023-ban egy ilyen fülledt és ellentmondásos történet konkurálni tudna a franchise-filmekkel.

Csak semmi erotika, szuperhősök vagyunk

És ezzel talán el is érkeztünk a probléma gyökeréhez. Amíg a mozikat a lehető legszélesebb közönségre lövő, a nézőket infantilizáló szuperhősprodukciók uralják, nem is mutatkozik túl nagy igény a mozgóképes erotikára. Amikor Steven Soderbergh-et, a Magic Mike rendezőjét megkérdezték, hogy miért nem forgat Marvel-filmet, nem sokat kertelt:

Ezekben senki sem kefél! El sem tudom képzelni, hogyan viselkedjenek a karaktereim egy olyan világban, amelyben a szex nem létezik.”

Márpedig a szuperhősök még csak véletlenül sem tűnnek fel túl intim szituációban – az MCU világában 26 filmet kellett kivárni az egyetlen kivételre, az Örökkévalókra, de Chloé Zhao 2021-es rendezésében is csak pár másodpercnyi sejtelmes ölelkezést látunk.

Forrás: Fórum Hungary

 

Arról persze szó sincs, hogy a kosztümöt magukra húzó színészek és színésznők ne figyelnének oda a testükre – sőt, fizikailag tökéletesebbek, mint valaha. Aki megkapja a várva várt behívót az MCU-tól vagy a DC-től, azonnal kezdi is az edzést, hogy hibátlan izomzatot varázsoljon magára hónapok kemény munkája – és nyilván a különféle kémiai anyagok – segítségével. Így lett például a pufi Chris Prattből akciósztár, és így gyúrta magát terminátorrá a stand-up komikus Kumail Nanjiani, akit az sem zavart, hogy az izomzata a film helyett csak az Instán látszik majd. És már nem csak a jófiúk, de a fő gonoszok is úgy néznek ki, mint akik az elvetemült terveik szövögetése mellett napi 4-5 órát szálkásítanak az edzőteremben, mi több, az epizodistáktól is elvárás a makulátlan külső.

Vágynak, erotikának, szexnek még sincs semmi nyoma. A szuperhősöknek nincs idejük ilyen léhaságokra, és ha esetleg kapcsolatban is vannak, mint Tony Stark és Pepper Pots vagy Thor és Jane Foster, semmilyen szexuális kémia nem vibrál köztük. És akkor A sötét lovag-trilógiát jegyző Christopher Nolan teljesen szexmentes életművéről még nem is beszéltünk, pedig ő forgatott egy olyan filmet is, ahol gazdag emberek tudatába hatolnak be a főszereplők – hogy ott aztán egy pszichoszexuális Ödipusz rémálom helyett egy síparadicsomot találjanak csak…

A színészek nyilván a 80-es és 90-es években sem engedték el magukat, de Kurt Russelnek Snake Plisskenként nem volt szüksége kockahasra, hogy keménynek tűnjön, és az atlétatrikós Bruce Willis is szteroidok nélkül lett szexszimbólum. Ezek a karakterek mégis szexeltek, ahogy Michael Keaton Batmanje és Michelle Pfeiffer Macskanője, vagy Kyle Reese és Sarah Connor Terminátorban.

Forrás: InterCom

 

A testük egy templom

Raquel S. Benedict egy hasonlattal próbálja érzékeltetni, hogy mi változott meg mára. Míg a Poltergeisthez hasonló 80-as évekbeli filmekben valóságosnak tűnő, otthonos lakásokban éltek a főszereplők, a mai filmekben hatalmas, steril, üreges tereket látunk minimalista bútorokkal. A konyhák ipari méretűek és makulátlanok, nincs bennük étel, nincs bennük felesleg, és nincs rendetlenség.

A testünkkel is ugyanez történt szerinte. Már nem egy otthon, amelyben élhetünk és boldogok lehetünk, és nem is az örömszerzés forrása, hanem egy befektetés, amivel növelni tudjuk a vagyonunk értékét. Az akciósztárokra ez sokszorosan igaz. Ki vannak ők is pattintva, mint a 80-as évek ikonjai, de utóbbiak filmjében még ott volt az erotika. Arnold Schwarzenegger a Terminátorban megvillantotta a fenekét, Sylvester Stallone a Rambóban és a Tango & Cash-ben is levetkőzött, a Véres játékban pedig a kamera valósággal fetisizálta Jean Claude Van Damme testét.

A mai akcióhősök a legritkábban meztelenek. Az MCU családbarát, ahogy az egy Disney-terméktől elvárható, és a DC univerzumban is nagyon kevés a szexualitás. Készülnek néha korhatáros szuperhősfilmek, de azokban is csak az erőszakból van több, nem az erotikából.

A mai sztárok valójában akciófigurák, nem akcióhősök,

egy akciófigura pedig nem szórakozhat, nem szexelhet, nem zabálhat, mert az azt jelenti, hogy elgyengült, cserbenhagyta a csapatát, és esélyt ad az ellenségnek a győzelemre, ahogy Thor tette, amikor elhízott a Végjátékban. (Vissza is nyerte a formáját a folytatásban egyetlen montázs alatt.)

Forrás: HBO

 

Egy új remény?

Ha a ritka is, mint a fehér holló, azért nem halt ki teljesen a szex a moziból. Az azonos neműek szerelmét bemutató filmekben gyakran előfordul (Adéle élete, Szólíts a neveden, A szobalány, Idegen a tónál), és a tévében is még mindig így lehet legjobban tabukat döntögetni, lásd a Csajok, az Eufória, a Tönkretehetlek vagy a Szexoktatás példáját. Más kérdés, hogy ezekben sokszor a MeToo által felvetett problémákra reagálva a „rossz szexet” és a bántalmazást ábrázolják, ami tanulságos és hasznos is lehet, de fontos, hogy a „jó szex” is  megjelenjen.

Nincs azonban kizárva, hogy változnak a trendek, legalábbis a tévében, mert a jelek szerint a 80-as és 90-es évek iránti nosztalgia az erotikus filmeket is utolérheti. A sort a Showtime kezdte az Amerikai dzsigoló sorozatverziójával (főszereplő Jon Bernthal), áprilisban jön a Végzetes vonzerő remake-je a Paramount+-ra, és készül a Cronenberg-féle Két test egy lélek feldolgozása is, amelyben Rachel Weisz játssza az iker nőgyógyászokat (Jeremy Irons egykori szerepét). A Netflix eközben a Damage című regényt adaptálja Richard Armitage főszereplésével (ebből készült az 1992-es Végzet is szintén Jeremy Ironsszal). A Peacock sem akar lemaradni, ők az 1996-os Rettegést forgatják újra, az Apple TV+ pedig a múlt héten jelentette be az Ártatlanságra ítélve című filmet Jake Gyllenhaal és Ruth Negga főszereplésével, amelyet az 1990-es azonos című erotikus thrillerből adaptálnak.

Forrás: Showtime

 

A Guardian által megszólaltatott szakértők szerint a streamingszolgáltatók fejesei valószínűleg rájöttek, hogy a közepes költségvetésű filmek kategóriájába tartozó erotikus thrillereknek ideális otthona lehet a kisképernyő, plusz ezek a döntéshozók a műfaj fénykorában szerezték első filmélményeiket, ezért szívesebben adnak nekik zöld utat.

Kérdés, mennyire lesznek bátrak ezek a filmek. A tagline-jaik mindenesetre tele vannak divatos hívószavakkal, a Rettegés a "toxikus kapcsolatokra" fog koncentrálni, a Végzetes vonzerő a "kényszerítéssel" foglalkozik majd, míg a Két test egy lélek a "női egészségügy alulfinanszírozottságát" vizsgálja, ami azért nem hangzik annyira szexinek.

Via: Blood Knife / Playboy / CNN / The Guardian / Variety / Spectator / The Daily Beast