A június elsején Budapesten koncertező Hans Zimmer az évtizedek során igazi intézménnyé nőtte ki magát a filmzenék területén. Nézzük a legjobb alkotásait!
Nem vitás, hogy az elmúlt 20-25 évben Hans Zimmer munkássága alapvetően meghatározta a hollywoodi filmek zenei hangzását - gondoljunk csak A sziklára, ami nem csak vizuálisan és tempóban definiálta újra a modern akciófilmet. Zimmer gyakorlatilag önálló iparággá nőtte ki magát: az évek alatt több tucat komponista dolgozott vele asszisztensként, és többen közülük később elég szép karriert futott be, de korábban is ismert zenészek is akadtak, akik Zimmer mellett kóstoltak bele a filmzeneszerzésbe: Ramin Djawadi (Vasember, Trónok harca, Westworld), Steve Jablonsky (A sziget, Transformers-sorozat), Henry Jackman (Kick/Ass, Amerika kapitány: A tél katonája, X-Men: Az elsők), Mark Mancina (Féktelenül, Twister), Harry Gregson-Williams (Z, a hangya, Veronica Guerin), Trevor Rabin (Armageddon, A nemzet aranya, Bad boys 2.), mostanában pedig Junkie XL (Mad Max - A harag útja, Batman Superman ellen - Zimmerrel közösen).
Az idén 60 éves Zimmer az NSZK-ban született, de kamaszkorát már Angliában töltötte. Gyerekként is tanult zongorázni, de a merev szabályokat nem nagyon szerette, többre tartotta a bátor kísérletezést. Így eshetett meg, hogy amikor megismerkedett a szintetizátoros zenével, teljesen lenyűgözte. Kezdetben különféle együttesekben játszott - a The Buggles legendás Video Killed The Radio Star című számának klipjében fel is tűnik (a videó vége felé a fekete ruhás szintis fickó).
Filmes munkásságában a nagy áttörést az 1988-as Esőember hozta, aminek kísérőzenéjéért Oscarra is jelölték. A következő évben már Ridley Scott Fekete esőjéhez komponált, és onnantól kezdve lassacskán a legfoglalkoztatottabb filmzeneszerzők egyikévé vált. A következő fordulópont az Az oroszlánkirállyal elnyert Oscar volt - ezzel pedig elkezdődött az a diadalmenet, ami még napjainkban is tart, sőt, Zimmer sikeresebb, mint valaha.
A muzsikáit egymás után hallgatva valamelyest korszakolhatjuk a munkáit: a kezdeti, egyszerűbb szintizenék után Az oroszlánkirállyal már kicsiszolódott a stílusa, amit A sziklával járatott a csúcsra. Utána néhány évig mintha belekényelmesedett volna, vagy csak a producerek ragaszkodtak Michael Bay korszakalkotó akciófilmjének zenéjének másoláshoz (Peacemaker), de a Gladiátorral Lisa Gerrard bevonásával egyre komolyabb és kísérletezőbb kedvű alkotó lett, közben persze megtartotta azt az elektronika és szimfonikus zenekar nászából alkotott, jellegzetes hangzásvilágát. Ezt az utat járja ma is, és több munkáján is érződik az önfeledt, kíváncsi kísérletezés, mint a westerneket játékosan megidéző Rango, vagy a Sherlock Holmes zenéje.
A 90-es években alapította meg Remote Control nevű stúdióját. Számtalan asszisztenssel dolgozott együtt - olyannyira, hogy sokszor az is kérdésessé válik, hogy egy Hans Zimmer-score mennyire az ő munkája? Sokszor éri az a vád, hogy a nevét csak afféle márkajelzésként biggyeszti a főcímekbe, és a munkát valójában a famulusai végzik el. Tény, hogy csapatmunkában írja a zenéit, és a hangszerelést is kiosztja, de ellenpéldának megemlíthetjük A Karib-tenger kalózai első részének muzsikáját, aminek a főtémáit ugyan ő írta meg, de Klaus Badelt dolgozta ki, a hangszerelést pedig több mint fél tucat munkatársa végezte - és a stáblistán nem tüntették fel Zimmert, hivatalosan Badelt a zeneszerző.
Mivel rangsorolni lehetetlen vállalkozás lett volna, az alábbi válogatás időrendben követi nyomon Zimmer munkásságát. Nyilván kimaradtak olyan tételek, amiket más egyértelműen betett volna, és azt hiszem, jócskán tudtam volna még bővíteni ezt az amúgy is terjedelmes listát. Kimaradt például A Sólyom végveszélyben, a Fekete eső, a Játékszerek, Az acélember, és akár filmenként több szám is. Ahol egy sorozaton belül több részhez is komponált Zimmer, igyekeztem a zeneileg legerősebb részből válogatni (pl. Nolan Batman-trilógiájából A sötét lovag), de abban minden bizonnyal megegyezhetünk, hogy ha ez egy ranglista lenne, akkor mindenképp A szikla állna az első helyen.
Esőember (1988)
Mint a villám (1990)
Lánglovagok (1991)
Oroszlánkirály (1994)
Az utolsó esély (1995)
A rajongó (1996)
Gladiátor (2000)
A Karib-tenger kalózai: Holtak kincse (2006)
A sötét lovag (2006)
Angyalok és démonok (2009)
Sherlock Holmes (2009)
Eredet (2010)
Megaagy (2010)
Rango (2011)
Hajsza a győzelemért (2013)
A Csodálatos Pókember 2. (2014)