10+1 remek filmplakát 2018-ból

Egy jó plakát mesél a filmről, de nem árul el mindent, közvetíti a hangulatot, kedvel csinál, és nem csak eladni akar. És jobb esetben önmagában is nagyon szép. Tíz plusz egy poszter az évből, amit kitennénk a falra.

Csuklyások - BlacKkKlansman

Bár Spike Lee valós eseményeket feldolgozó filmje nem lett tökéletes – lehetett volna, ha a rendező nem politizál direktben -, a sztori és a hangulat remekül sikerült, amihez persze kellettek a korhű öltözetek, kellékek és frizurák is. A film plakátjának főszereplője sem egy vagy két arc – egy másik, kevésbé izgalmas verzióban a főszereplők, John David Washington), és Adam Driver néznek ránk -, hanem az a fésű, ami az afro frizura gondozására alkalmas. A többit a Ku Klux Klán csuklyája rejti, de tudjuk, hogy alatta egy fekete bőrű rendőr van, hiszen ott az ökölbe szorított keze és a menő dzsekije is, meg a jelvénye, akinek annak idején sikerült beépülnie a Klánba és nevetségessé tennie azt.

Deadpool 2

Azt tudjuk, hogy a Deadpool filmek Ryan Reynolds szerelemgyermekei, ő gründolta mindkét részt, meg majd a karácsonyi újrázást is, és azt is tudjuk, hogy Reynolds egy jó poénért mindent megtenne. Például eljátszaná egy plakát kedvéért a Flashdance hideg vízzel öblítős, székes jelenetét, csak itt nem Jennifer Beals homorít táncszerkóban és lábszárvédőben, hanem maga Deadpool a szuperhősruhájában. És nem víz zúdul rá, hanem egy nagy halom üres töltényhüvely, amit nyilván hiába lőttek ki rá, hiszen őt nem nagyon lehet megölni, mint azt jól tudjuk. Próbálkozni persze mindig lehet, különben hol lenne a kaland?

Solo: Egy Star Wars-történet

Sokan nem szerették az új Star Wars spinoff filmet, mi sem láttuk sok értelmét, de legalább élveztük. Azt viszont meg kell hagyni, hogy a széria kétségkívül legjobban szeretett, legeredetibb alakjának eredettörténete klassz plakátot kapott, ami egyszerre hozza azt, amit egy Csillagok háborúja film plakátjának hoznia kell és egy kicsit többet is, meg persze saját színvilágot, vöröses, vagány árnyalatban, rajta minden fontos szereplővel. Han Solóval egy kifejezetten Han Soló-s beállításban (Alden Ehrenreich), nála is vagányabb Lando Calrissiannel, Chewbaccával, a kétes lojalitású Emilia Clarke-kal és a kétes erkölcsű Woody Harrelsonnal, az egészet pedig az Ezeréves Sólyom váza keretezi be, merthogy ez a legendás űrhajó eredettörténete is egyben.

Kutyák szigete

Wes Anderson egy divatrendező, persze jó értelemben, minden, amit csinál, elegáns, egyéni, formatervezett és kézzel készült a legapróbb részletekig. És nála aztán akad bőven a legapróbb részletekből, mert szeret elveszni bennük, de ez adja filmjei báját is. Most ráadásul egy japán történetet dolgozott fel egy városról, ahonnan egy szeméttelepként használt közeli szigetre száműznek minden kutyát egy rejtélyes kutyainfluenza ürügyén, de egy kisfiú elindul, hogy visszaszerezze régi kedvencét. És a plakáton minden pozitív főszereplő ott van a kisfiútól és az összes kutyán meg roboton és mindenen át, és mivel a stop motion animációval készült film minden szereplőjét kézzel, rengeteg műgonddal készítették, van mit nézni rajtuk.

Halloween

Aligha akad akkora horrorkedvenc, mint a Halloween széria, a David Gordon Green rendezte új rész pedig nem egyszerű folytatás, hanem tisztelgés John Carpenter eredetije előtt  és visszatérés annak szellemiségéhez. Vagyis az egyszerűséghez. Bár a magyar plakáton végül Jamie Lee Curtis profilképe és Michael Myers maszkja látható, van egy másik, még ennél is letisztultabb verzió, amin alulról mutatják a fölénk tornyosuló Myerst, kezében az elmaradhatatlan böllérkéssel. És ezen minden rajta van, ami egy igazi horrorhoz kell, a mániákus gyilkos, a brutális eszköz, amivel végez áldozataival és a mindent elfedő, sötét éjszaka. Kihagytunk volna valamit? Aligha.

Sóhajok

Az olasz művészhorror, a '70-es években oly népszerű giallo műfajának volt az egyik legfontosabb alapvetése Dario Argento Sóhajok című műve, amit mindenki csak eredeti címén, Suspiraként ismer. Argento zeneszerzője, forgatókönyvírója és rendezője is volt a különös hangulatú és még különösebb látványvilágú rémálomnak, amely egy tánctársulatról és egy fiatal táncoslányról szólt. A remake ugyanabban a korban, vagyis 1977-ben játszódik, főszereplője Dakota Johnson, Chloë Grace Moretz és a különös filmek specialistája, Tilda Swinton, a látványvilág pedig most is elképesztő – a hosszúra nyújtott és nem biztos, hogy időtálló történetre viszont csak kevesen voltak kíváncsiak. De tessék csak ezt a plakátot, ezeket a betűket, ezt a vérrel maszatolt S betűt nézni!

Sosem voltál itt

Joaquin Phoenix elképesztő karakter önmagában is, és még elképesztőbb karakterek bőrébe képes belebújni. Ilyen Joe is, a háborús veterán és egykori FBI-ügynök, aki most abból él, hogy otthonról megszökött, eltűnt vagy emberkereskedők kezére jutott lányokat kutat fel és szabadít ki, már amikor épp nem az öngyilkosság gondolata marcangolja. És persze eljön az a nap is, amikor olyan megbízást kap, amivel a saját bőrét viszi a vásárra – és ez ott van a plakáton, ahol Phoenix olyan, mint egy bosszúálló angyal és egy hajléktalan bűnöző különös keveréke, és ebbe az alakba veszik bele egy lebegő, angyali lány körvonala. És ott van hősünk kezében a kedvenc munkaeszköze is, a kalapács, és a poszter tervezői nem felejtették el, hogy ez megfelelő hangsúlyt is kapjon.

Az első ember

Az bizony tény, hogy Ryan Gosling Isten ajándéka nekünk, gyarló halandóknak, profilja pedig kiállítási tárgy, és mint ilyen, plakátra való. A Neil Armstrongról és az első Holdra szállásról szóló kissé melankolikus, egyszerre izgalmas, nagy ívű, ugyanakkor személyes és meglepően érzékeny mű posztere ezernyi apróbb és nagyobb utalást rejt, ahogy az űrhajós sisakjának félköre egyben a Holdat is rejti, az égitest pedig a címből is visszaköszön. Az a tény pedig, hogy Armstrong arca nem felfelé, a küldetés célpontja, hanem lefelé, a Föld és régi emlékei felé néz, rengeteget árul el a történetben megbúvó személyes drámáról is, a vörös csíkok pedig a megannyi balesetet és tragédiát is jelzik, amik végigkísérték a kiképzést és felkészülést. Gyönyörű és okos!

A ház, amit Jack épített

Lehet nem szeretni, sőt, utálni Lars von Trier sorozatgyilkosos tanmeséjét, amiből megtudjuk, hogy a nők az ideális áldozatok és a gyilkosság is egy művészet, de ez a plakát ott van a szeren. Nem látványosan, de okosan, ügyesen, kezdve a címből „kirakott” házzal, ahol természetesen vörösek a betűk, mint a vér, és a szemüveges Matt Dillon hideg, mégis eszelős tekintetével, és az ipari csarnokokban és hűtőházakban használatos, éppen csak résnyire széthúzott átlátszó műanyag függönnyel. Mert Dillon, vagyis Jack azt akarja, hogy kicsit bekukucskálj, hogy mit is tart ő a hűtőkamrájában, és tudjuk, mit tart ott. És bár a plakát nem mutat semmi durvát, a kép mögött ott sejlik a film minden kegyetlensége, brutalitása – és okossága.

Mirai - Lány a jövőből

Hát lehet egy anime plakátjával hibázni? Látott már valaki ROSSZ, hányaveti módon megtervezett, félrerajzolt, netán semmitmondó anime plakátot? Ugye, hogy nem? Mamoru Hosoda (A fiú és a szörnyeteg) egy hét múlva érkező új filmjének plakátja sem kivétel, csodásan megrajzolt, gyönyörűen megkomponált darab, amin a címbéli Mirai kistestvérét – aki tulajdonképpen a bátyja – kapja el a levegőben. Az alakok kecses mozdulatai, a lebegő ruhák, a kék ég és a gomolygó felhők különös, meseszerű egységet alkotnak, az eredeti japán plakát függőleges sárga feliratát merész módon vízszintes rózsaszín magyar cím váltja fel. Érdekes módon mindez rímel Hosoda egyik korábbi művének, Az idő fölött járó lány a szintén gyönyörű plakátjára, vagyis a tervezők az egész életműre is figyeltek, amiért plusz pont jár.

Maugli

A bónuszplakát a listán Andy Serkis első rendezéséhez jár: a Maugli sokáig fent volt a hazai megjelenési listán, de végül megvette a Netflix, így csak annál a szolgáltatónál látható. Igaz, a motion capture színészként csodás karaktereket életre keltő Serkis eleve hátrányból indult, a Disney hatalmas költségvetésű Dzsungel könyvével kellett versenyeznie, de ez már más kérdés. Itt van viszont a plakát az éjszakába egyszerre rettegve, kíváncsian és elszántan belenéző Maugli, a sötétvörös és kék háttér, a festményszerű textúra a maga elmosodó körvonalaival, és itt van az alsó sarokban Bagira, a fekete párduc is, a fiú mentora és védelmezője, a szelíd vadság jelképe. Kiraknánk bárhova!