Következzék öt 90-es évekbeli előadó az Music Televisionről, akik egyetlen slágerükkel anno egy komplett generáció tudatába égtek bele. És amit legvadabb ozorás vízióinkban sem hallucináltunk volna: a szóban forgó one hit wonderek a mai napig aktívak.
Snow
Ha Jamaicának van bobcsapata, akkor Kanadának is kijár néhány vadonélő karibi lamantin, de minimum egy saját reggae-sztár – vélhetőleg ezen gondolat hatására gyulladt ki a zárlatos égő a producerek feje fölött, miután összegyúrták Snow-t és életet leheltek belé. Debütáló albuma 1993-ban jelent meg, az Informer című sláger pedig kapásból akkorát szakított, hogy még a Szomszédokba is bekerült házibuli-háttérzeneként. (Kivételesen eredeti verzióban, és nem a Világslágerek MIDI-ben válogatáslemez részeként.) Ezen kívül hét hétig vezette az amerikai Billboard-listát, miközben a 12 Inches Of Snow lemez nyolcmillió példányban kelt el. A lemez második nagy dobásának szánt Girl I’ve Been Hurt azonban már kevésbé nyerte el az MTV-fejesek és a rádió-programigazgatók tetszését (kiváltképp kiábrándítóan hathatott, hogy az Informerrel ellentétben még a szövegét is érteni lehetett), Snow-t pedig az egyslágeres előadók kommunájába száműzték. Bár későbbi lemezeivel is elért kisebb-nagyobb sikereket, Kanadán kívül jobbára úgy tekintettek rá, mint a reggae műfaj Paul Hoganjére.
Hazájában azonban ma is aktív, bár lemezkészítés terén hasonló rohamtempót diktál, mint a Pató Pál vezette Guns n’ Roses.
2014-ben megkísérelte a globális visszatérést Shame c. dalával – mérsékelt sikerrel. 2019-ben azonban Daddy Yankee az Informert és magát, Snow-t is újrahasznosította, és gavallér módon vendégszerepeltette kvázi saját szépemlékű slágerében.
Spin Doctors
A Spin Doctors akár a korabeli amerikai rádiórock-zenekarok prototípusa is lehetett volna: a bemutatkozó lemezük– amúgy nem rossz - slágerdalát az MTV addig játszotta, míg a nézők nem vállalták magukra a Kennedy-gyilkosságot, vagy meg nem vették a szóban forgó kiadványt. Nem kétséges, hogy ez utóbbiak jártak rosszabbul, feltéve, ha a Two Princes mellett további slágerek után kutattak a lemezen. Tudniillik egy zsugorfóliázott bolti mignonba több természetes összetevő került, mint ahány igazán fogós momentum a Pocket Full of Kryptonite további szerzeményeibe. (Ide értendő a szintén klipesített Little Miss Can’t Be Wrong is.) Bár a csapat ezt követően kegyvesztett lett az MTV-nél, mindössze 1999-ben vonult két év kényszerszünetre. If the River Was Whiskey című legutóbbi lemezük 2013-ban jelent meg:
a perui pánsípos sapi azóta lekerült Chris Barron frontember fejéről, a korai idők funkrockjából pedig mérsékelten korszerű gerontobluesba váltottak át.
A csapat azóta is turnézik, bár gyorsreagálással nem vádolható: Mark White alapító basszusgitárost tavaly januárban rúgták ki, mivel nem volt hajlandó beoltatni magát covid ellen.
Crash Test Dummies
A mai 40-esek közül talán mindenkinek él a fejében olyan jelenet, amikor a zajérzékeny fater az agyhúgykőgeneráló görénynyúzás szakkifejezéssel illeti az MTV-n aktuálisan sugárzott rockzenét. Meggyőződésünk, hogy egyes klipeket a műsorigazgató kizárólag azzal a szándékkal válogatott be a napi rotációba, hogy kivasalja azon szülők idegeit, akik már húzósabb Queen-dalokat sem tudták megkülönböztetni egy lakásfelújítás hanghatásaitól. A kanadai Crash Test Dummies Mmm Mmm Mmm Mmm című slágerével ezt a vonalat hivatott képviselni, ráadásul anélkül, hogy az MTV tinédzser közönségét zenéjüknek köszönhetően korai visszér- és vizelettartási problémák gyötörték volna.
Az említett dalt tartalmazó God Shuffled This Feet lemezből nyolcmillió példány fogyott világszerte, ám ettől még nem kerülhették el sorsukat:
végül az Egyslágeres Előadók Szigetén kötöttek ki Black és Tanita Tikaram víg társaságában. A csapat ennek dacára egészen 2010-ig gyártotta az újabb albumokat, majd kvázi búcsúturné és hosszas hallgatás következett. Egészen ez év elejéig, amikor a Crash Test Dummies új dallal jelentkezett: a Sacred Alphabet olyannyira életvidám, mint egy január első munkanapja a Csepel Művek telephelyén, ám kétségkívül színvonalas alkotás.
Joan Osborne
Ha a kultúrkommandó egy rajtaütés során arra kényszerítene minket, hogy soroljunk fel három Joan Osborne-slágert, valószínűleg hasonló zavarban lennénk, mint Szűz Mária a gyóntatószékben. A vallási analógia már csak azért is adná magát, mert hősnőnk 1995-ben a (What if God was) One Of Us című dallal került be a köztudatba, és könyvelték el sokan keresztény előadónak. Ilyen alapon azonban minden countryénekest Vidám Vasárnap-kompatibilisnek bélyegezhettek volna, aki valaha beleoktrojálta szerzeményébe a God kifejezést.
Joan mellesleg a szóban forgó dalt egyetlen éjszaka alatt írta meg, kihasználva, hogy két óvodás korú, alvó gyereke épp nem citerázik idegszálain.
A szintetikus tudatmódosítók mindenesetre tartósabb múzsának bizonyultak volna, Osborne ugyanis ezzel az egyetlen slágerrel vált a poptörténet részévé. Mindez azonban nem tántorította el a zenéléstől, a debütáló Relish óta mintegy 11 lemezt jelentetett meg. A legutóbbit egészen pontosan három éve adta ki, és bár teljesen vállalható countrydalokat rejt, hasonló bravúrátirat valószínűleg egyikből sem készül majd.
Green Jelly
A mai napig nem tisztázott, hogy a Green Jelly mely tagja ejtette túszul az MTV vezetőségének hozzátartozóit, az ugyanis szinte kizárt, hogy egy, a nézettség növelésében érdekelt fejes önszántából válogatott volna be egy bájosan suttyó, ordítozó comedy metal-zenekart a napi rotációba. A csapat már jó tíz éve létezett, majd 1990-től néhány évig a Tool két zenésze, Maynard James Keenan és Danny Carey is aktív tag volt. (Hogy mást ne említsünk, a Three Little Pigs című slágerben Keenan kölcsönözte a farkas által vegzált malacok hangját.)
A nyilvánvalóan viccnek szánt sláger arany- és platinalemezeket, valamint egy másik – ezúttal rém kínos – viccet is eredményezett:
a dalt ugyanis a hazai Carmen és a Kerozin együttesek is feldolgozták, majd az Izé Philippel című médiatörténeti diszkóbalesetben egymásnak estek a Z+-on azon, hogy mely formáció plagizálta a másikat. (Mit sem törődve vele, hogy a Three Little Pigs eredetileg még csak nem is a Green Jelly szerzeménye, hanem a Mucky Pup nevezetű punkzenekaré.) A formációnak ezt követően egyetlen említésreméltó dobása volt: a Bear Song című szerzeményük felcsendült a Dumb és Dumber ominózus hamburgeres jelenetében. Hosszas hallgatást követően a Green Jelly 2010 második felében újra éledezni kezdett, majd két éve új albumot adott ki Garbage Band Kids címmel, melyre a Three Little Pigs ráncfelvarráson átesett verziója is felkerült.