Messzire nyúlnak vissza a műfaj gyökerei, annak idején még Ricky Gervais is ringbe szállt.
A Sztárboxszal ledobta az atomot az RTL: az egymásnak ugrasztott celebek öklözésére rengetegen kíváncsiak. Nem annyira, mint a műsor 18 évvel ezelőtt sugározott elődjére, amelyet 2,7 millióan láttak, de így is egyértelmű, hogy valamibe nagyon beletrafált a csatorna. Az ötlet persze nem saját, 2004-ben és most is külföldi példák adták az ihletet. Akkor egyértelműen trashprodukciókat láthatott az amerikai és a brit közönség, mára viszont óriási üzletet jelentenek ezek a gálák. Lássuk, hogy jutottunk el idáig.
Ez itt a kérdés. De igazából lényegtelen, mivel az éppen tévézők több mint fele nézte, ami akkor több mint 2,5 millió embert jelentett.
Múltidézés
A kezdetek
Az ESPN szerint a 80-as évek végé fele kezdődött minden, amikor még nem hírességek, csak fehérgalléros civilek csaptak össze egy brooklyni edzőteremben. A bankárok és más üzleti szakemberek informális meccseiből havi rendszerességű események lettek, és az ötlet Angliában is elterjedt, ahol végül hírességek is bekapcsolódtak. A formátum is ekkor alakult ki: kötelező fejfedő, nagy kesztyű és rövid menetek.
Az első hivatalos sztárbokszmeccs 1994-ben volt, amikor az egykori gyereksztár és rádiós műsorvezető Danny Bonaduce csapott össze Donny Osmond színésszel. Előbbit hirdették ki győztesnek, de egyikőjük produkciója sem hasonlított igazi bokszra. Talán ezért sem kapott ekkor még lendületet a sztárboksz műfaja.
Erre 2002-ig kellett várni, amikor egy jótékonysági gála keretében Ricky Gervais vállalta, hogy ringbe száll Grant Bovey üzletember ellen. Bár sportértéke nem nagyon volt az összecsapásnak (az akkor 41 éves komikus pontozással nyert, de a harmadik menet végén már vérző orral kapkodott a levegőért), mégis 5,5 millió tévénéző volt rá kíváncsi. Az Egyesült Királyság bokszhatósága azonban nyomást gyakorolt a BBC-re, hogy állítsa le az általuk nem hitelesített sztárgálák sugárzását, mivel "veszélyesnek és felelőtlennek" tartotta azokat, így aztán nem is lett folytatás.
A trash korszaka
Az USA-ban kevésbé voltak finnyásak, a Fox csatorna elindította a "Celebrity Boxing" nevű műsorát. 2002. március 13-án volt az első gála profi kommentátorok és a legendás ringszpíker, Michael Buffer részvételével. A himnuszt a Backstreet Boys tagja, Howie Dorough énekelte, és a korszak divatjának megfelelően a bunyósok testére ideiglenesen rátetoválták a szponzor logóját. Ringbe szállt többek közt az első hivatalos sztárboksz győztese, Danny Bonaduce, a rapper Vanilla Ice és a hírhedt jégkorcsolyázó, Tonya Harding. Utóbbi a sajtóban „Long Island Lolita” néven emlegetett Amy Fisherrel küzdött volna meg, aki azzal vált híressé, hogy 16 évesen összejött az akkor 35 éves Joey Buttafuocóval, majd fejbe lőtte a férfi feleségét. Fisher, akiről több film is készült (az egyikben Drew Barrymore alakította), végül visszalépett, de az ő neve még elő fog kerülni ebben a sztoriban.
A bunyók minősége megint csak minősíthetetlen volt, de a gála tagadhatatlanul nagy sikert aratott a Fox számára, több mint 15 millió nézőt vonzott. A csatorna így a folytatás mellett döntött, pedig eredetileg csak egyszeri különkiadásnak szánták a gálát. A két hónappal később sugárzott második adásban sem a felső polcról válogatták a hírességeket, ringbe lépett például egy lecsúszott egykori gyerekszínész, Dustin Diamond, és a „Ki akar feleségül venni egy multimilliomost" című reality győztese. A fő eseményt egy koedukált meccs jelentette, a profi pankrátor Joanie "Chyna" Laurert eresztették össze az előbb említett „liliomtipró” autókereskedő Joey Buttafuocóval, és a férfi meg is nyerte a meccset pontozással.
A második gála után a sztárboksz megint parkolópályára került. A Fox nem rendelte be a folytatást, és nem is árulták el, hogy miért döntöttek így.
A celebboksz persze nem tűnt el teljesen, köszönhetően például Damon Feldman promóternek, aki megalapította a Celebrity Boxing Federationt. Az ő istállójába tartozott az egykori baseballjátékos Jose Canseco, aki kezdésnek kiütette magát egy korábbi NFL-játékossal, Vai Sikahemával, döntetlent meccselt a még mindig aktív Danny Bonaduce-szel (a 94-es gála győztesével), kikapott egy 60 éves fitneszedzőtől, de nem ezzel írta be magát örökre a sztárboksztörténelembe. 2011 májusában
az egyik meccsére saját maga helyett az ikertestvérét küldte el, de az eltérő tetoválások miatt kiderült a turpisság.
Mivel a Feldman által promotált celebgálák egyre inkább csak a középkategóriás valóságshow-személyiségek és bulvárszereplők közül tudtak meríteni (lásd pl. ifjabb Thomas Markle-t, Meghan Markle féltestvérét), a műfaj kezdett teljesen eltűnni. Aztán jött a YouTube.
Új média, új dimenzió
2017 augusztusára vezethető vissza a sztárbokszreneszánsz. Két népszerű brit youtuber, Joe Weller (5 millió feliratkozó) és Theo Baker (800 ezer feliratkozó) megmérkőztek egymással, a videót pedig feltették az előbbi csatornájára. Nem volt köztük semmi konfliktus, csak barátként, szórakozásból ütlegelték egymást.
Ami ezt az egyszeri geget a következő szintre emelte, az az volt, amikor KSI, az akkoriban 20 millió feliratkozóval rendelkező youtuber odakommentelte, hogy "megküzd a győztessel", aki Joe Weller lett.
Szemben a „hőskorszak” sztárbokszolóival, KSI és Weller komolyan vették a meccset. KSI-t egy Viddal Riley nevű profi bokszoló edzette, és az ellenfele is egy bokszteremben, profi körülmények közt készült. Ahogy a várva várt mérkőzés egyre közelebb került, egyre jobban kezdett hasonlítani az esemény egy "igazi" bokszmeccsre. Sértegették egymást a felek, sajtótájékoztatókat tartottak, valamint egy végső mérlegelést, ahol egy fizikai összetűzés után úgy kellett szétválasztani őket.
Végül 2018. február 3-án a londoni Copper Box Arénában küzdöttek meg egymással, ahol az esélytelenebbnek tartott Keller a 3. menetben TKO-val kikapott. Élőben 1,6 millióan streamelték a meccset, a következő napokban pedig még 20 millióan nézték meg a gálát. A meccs után KSI a hírhedt Paul testvéreket – két híres youtuber testvért, Jake-et és Logant – hívta ki.
Logan, akinek ekkor 20 millió feliratkozója volt, igent mondott, öccse Jake (19 millió feliratkozó) pedig KSI öccsével, Dejivel (9 millió követő) készült összecsapni. Világossá vált, hogy ez a harc lényegesen nagyobb lesz, mint a legutóbbi. Elkezdték promotálni az eseményt a saját csatornáikon, Logan és KSI találkozott Floyd Mayweather boksztermében Las Vegasban, és több sajtótájékoztatót is tartottak a mérlegelés előtt.
2018. augusztus 25-én a Manchester Arénában rendezték meg a gálát telt ház és több millió online néző előtt. Jake Paul legyőzte Deji Olatunjit, majd KSI és Logan Paul várva várt összecsapása követezett, ahol a hat menet végén a bírók döntetlent hirdettek, majd többségi szavazattal KSI-t hozták ki győztesnek, így jöhetett a visszavágó 2019 novemberében Los Angelesben.
Ekkor már két „igazi” világbajnoki mérkőzést is kitűztek, Billy Joe Sauders és Devin Haney egyaránt címvédésért küzdött. A bokszvilágból emiatt többen megszólaltak, azt sérelmezve, hogy felvezető eseménnyé silányítják a címmeccseket egy celebgálán, ami "a sportág megsértése".
A meccset végül pontozással KSI nyerte, és azóta nincs megállás, egymást érik a milliós közönséget vonzó celebgálák. Jake Paul mostanra gyakorlatilag főállású bokszolóvá képezte át magát – erről szól a róla készített netflixes dokumentumfilm (Első kézből: Jake Paul, a fekete bárány) – és megküzdött többek közt a youtuber AnEsonGibbel, az NBA-sztár Nate Robinsonnal, sőt olyan visszavonult UFC harcosokkal is, mint Tyron Woodley és Ben Askren. Testvére, Logan pedig elmondhatja magáról, hogy ringbe lépett minden idők egyik legnagyobb bokszlegendája, Floyd Mayweather ellen, és bár kikapott tőle, a kiütést megúszta.
A nézők egyelőre nem unják a cirkuszt, a legutóbbi, október 14-i gálára órák alatt kelt el a 21 ezer jegy a Manchester Arénába, ahol Logan Paul Dillon Danis MMA-harcossal, KSI pedig Tommy Fury profi bokszolóval csapott össze. Világszerte milliók vásárolták meg a mérkőzést fizetős (PPV) platformokon, például a DAZN-en, a YouTube-on és az ESPN-en, és csak ezekből a PPV-értékesítésekből 32 millió dollár körüli összeg folyt be. És ebben a számban még nincsenek benne az egyéb bevételi források, mint például a merchandise, a jegyeladások és a különböző reklámszerződések.
A nagy üzlet
Nemcsak maguk a szereplők, de az iparág is meglátta az üzletet a milliós követőbázissal bíró közösségimédia-sztárok bunyózásaiban. A TikTok amerikai konkurense, a Triller úgy döntött, hogy beleveti magát a celebbokszőrületbe, és a rapper Snoop Doggal együtt 2021-ben létrehozták a Triller Fight Clubot. Azóta olyan világcégekkel kötöttek márkaszerződéseket, mint a McDonalds, a Pepsi, a DraftKings és többek közt a L'Oreal.
A Triller Fight Club alapvetően pay-per-view formátumban működik, vagyis a nézők egy bizonyos összeget fizetnek azért, hogy megnézhessenek egy eseményt. A nagy érdeklődéssel várt Jake Paul vs. Ben Askren mérkőzésért például 50 dollárt kért a Triller, és mivel több mint 1 millióan vették igénybe a szolgáltatást, volt miből kifizetni Jake Paulnak a 690 ezeres, Askrennek pedig a félmilliós gázsit.
A celebboksz sikere papíron nem olyan meglepő, a Paul testvérek és a társaik ugyanis mesterei az (ön)marketingnek, és minél nagyobb tömegeket vonzanak a meccseik, annál többen akarnak részt kapni a tortából. Így már nemcsak a celebkollégák közül kerülnek ki az ellenfeleik, hanem komoly sportolók is kötélnek állnak, lásd pl. Floyd Mayweather esetét, miközben olyan nagynevű sztárok kommentálják a meccseiket a profi szpíkerek mellett, mint Pete Davidson és Snoop Dog.
Pro és kontra
De mit adott nekünk a sztárboksz? A profi bokszvilágban sokan gondolják úgy, hogy a celebek nem tesznek jót a sportnak, mert hiába veszik sokkal komolyabban a felkészülést, mint 20 éve az első celebmeccsek résztvevői, attól még nem lesznek ökölvívók, csak olyan hírességek, akik elcosplayezik, hogy bokszolók. Míg az igazi sportolók gyerekkoruktól kezdve keményen küzdenek, hogy ringbe léphessenek, addig a sztárokat csak a cirkusz érdekli, és igazi bokszolók helyett más hírességek ellen állnak ki vagy olyan sportágak képviselőivel, akik szintén újoncok a boksz világában.
A másik oldal érve, hogy a sztárboksz eleve olyan fiatalabb közönséget vonz a közösségi médián keresztül, akiket vagy nem érdekelt korábban a sportág, vagy nem is láttak addig egyetlen mérkőzést sem, a sztárboksznak köszönhetően viszont megismerik ezt a világot, és talán még arra is ösztönözheti őket, hogy maguk is elkezdjék ezt a sportot.
Ami biztos, hogy az RTL-féle felújított Sztárbox színvonalasabb, mint a régi, már ami a meccsek minőségét illeti, a résztvevők viszont nálunk még mindig a tévés, a filmes és realitycelebek közül kerülnek ki.
Via: ESPN / Context is King / The Guardian / The Varsity / Sportico / Craft Boxing