A Disney+ nyolcadik Marvel-sorozata, az Amazon: Ügyvéd nem az, aminek látszik.
Mi az? Minden héten új résszel jelentkezik, és egy szuperhős a főszereplője? A logikus megfejtés az lenne, hogy „szuperhőssorozat”, de a látszat csal, az Amazon: Ügyvéd esetében legalábbis mindenképpen.
A Disney Pluszon futó Marvel-szériák már eddig is alaposan kitágították az MCU határait, már ami a stílust, a hangvételt és a bedobott témákat illeti, elég csak a WandaVízió álszappanoperájára, az Indiana Jones-utánérzés Holdlovagra vagy A Sólyom és a Tél Katonájának arra a jelenetére gondolni, amikor a főhősnek a rosszarcú ellenfelek legyakása helyett egy bankban kell kölcsönért kuncsorognia.
Az sem újdonság, hogy Kevin Feige és kollégái a különböző szériákkal különböző demográfiákat akarnak kiszolgálni, így készülhetett el például a családi karácsonyi szórakozásnak is kiváló Sólyomszem vagy a muszlim kamaszlányokra targetált Ms. Marvel. Arra viszont még nem volt precedens, hogy a szuperhősködés teljes mértékben háttérbe szoruljon a főhős magánéleti zűrjei mögött, és hogy az akciójeleneteknek kevesebb szerepük legyen, mint a dialógoknak a pornófilmekben.
Az Amazon: Ügyvéd alkotói elkövették ezt a kihágást, amit a keményvonalas képregényrajongók egy része nyilván soha nem fog megbocsátani nekik, pedig van mentségük. Szemben a Marvel-sorozatok korábbi főszereplőivel, akik vagy már főállásban (anti)hősködtek (Sólyom, Sólyomszem, Loki, Holdlovag) vagy csak nagyon szerettek volna csatlakozni a szuperhősökhöz (Kate Bishop a Sólyomszemben, illetve Kamala Khan a Ms. Marvelben), Jennifer Walters tényleg nem akarja üldözni a bűnt, ő köszöni szépen, de maradna továbbra is ügyvéd. Ha nem is úgy, ahogy azt az átlagos MCU-rajongó elképzeli, de ez a kiindulópont is izgalmas:
A sorozatba persze beköszönnek a Marvel-univerzum kisebb-nagyobb karakterei, Mark Ruffalo mellett Wong és Fenegyerek is cameózik egyet, sőt meglepetésre a Tim Roth által alakított Förtelem is feltűnik, aki 2008-ban még az Edward Norton-féle A hihetetlen Hulkban szerepelt. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy Tatiana Maslany karakterében sokkal több van Ally McBealből és Bridget Jonesból, mint a Hulk-génből. Őt nem a világmegmentése érdekli, hanem a munkahelyi előmenetel, és fontosabb számára, hogy találjon magának egy normális párt, minthogy bekerüljön a Bosszúállókba.
Így aztán nem is félelmetes szupergonoszokkal kell megküzdenie, hanem azokkal a hétköznapi kellemetlenségekkel, előítéletekkel, stigmákkal amelyek a munka világában boldogulni kívánó nőket sújtják, és amelyeket Jessica Gao és írótársai tételesen felsorolnak. Kiderül egyebek közt, hogy Jennifer egyik kollégája szexista seggfej, új főnöke tárgyiasítja – csak azért kapja meg az állást, mert a külsejével bevonzza az új ügyfeleket –, láthatjuk azt is, mennyire toxikus figurák a randipartnerei, és az ellene szervezkedő titkos online csoportot is a nőgyűlölet mozgatja.
Ez a feminista nézőpont sem áll távol a She-Hulk képregényes gyökereitől, csak kár, hogy ezeket a tételeket nem illusztrálni, hanem felmondani akarja a sorozat, mintha a főhős nem önálló karakter, hanem az írók szócsöve lenne. Így születnek meg az ehhez hasonló dialógok:
A fajsúlyos témák ellenére az Amazon: Ügyvéd elvileg komédiának készült – Feige „bírósági sitcomként” hivatkozott rá még a bemutató előtt –, ami szintén kuriózum az MCU világában.
Fontos kinyilatkoztatásokat tenni és viccesnek lenni egyszerre azonban nem könnyű mutatvány,
és a sorozat nem is mindig tudja megugrani a lécet, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden működő poénra jut legalább három elvetélt kísérlet. Az üdvösséghez az még kevés, hogy Jennifer néha kiszól a nézőnek, és nem azért, mert a negyedik fal áttörése ne lenne jó ötlet – erre is van precedens a képregényekben –, de szemben a Fleabaggel vagy a Deadpoollal, itt következetlenül és bátortalanul használják ezt a metageget.
A CGI minőségét illetően sem tartozik sajnos a prémiumkategóriába a sorozat. Feige-ék már korábban sem csináltak titkot belőle, hogy a Disney Pluszon futó sorozatok vizuális kivitelezésébe kevesebb energiát, munkaórát és pénzt invesztálnak, mint az MCU mozifilmjeibe, de ez a spórolás még soha nem volt annyira látványos, mint az Amazon: Ügyvéd esetében, ahol
She-Hulkká változva a főhős csak annyira hiteles, mint amennyire Shrek lenne egy élőszereplős filmben.
Több sebből vérzik tehát a Disney nyolcadik Marvel-sorozata, más kérdés, hogy könnyed délutáni matinéként még így is működik, a főszerepet alakító Tatiana Maslanynak pedig annyira jól áll az önbizalomhiányos szingli szerepe, hogy a kínosabb pillanatokat is képes elviselhetővé tenni.