4 Blocks – A német Aranyélet sokkal keményebb, mint a magyar

Persze, nem teljesen ugyanannak a történetnek a német verziójáról van szó, és a német verzió is részben arab, de az alapszitu nagyon hasonló, csak ezek a srácok keményebbek, mint a kád széle!

„Németországban vagyunk, beszélj németül!” – mondja a berlini arab gengszter egy amerikai srácnak, a társa pedig a multikultira, a hipszterekre és a menedékkérőkre panaszkodik, mert hát a bűnözők már csak olyanok, hogy nem ölelik a keblükre a világot. Persze van abban valami ironikus, hogy egy berlini muszlim nehézfiú gyűlöli a törököket, de ez egy ilyen világ, a maga furcsa, íratlan szabályaival, ahol csak egy kötelék számít, a család – tisztára mint minden más maffiózó sorozatban. Pedig a legnagyobb gebasz mindig a családdal van.

A címbéli 4 Blocks - és ne tőlem kérdezzék, miért kapott egy német sorozat angol címet – nem arra utal, hogy négy háztömbről van szó, hanem egy neukölni arab bűnbanda négy alappillérét jeleneti. Ezek a lányok, kaszinó, koksz, védelmi pénz, ez a négy biznisz, amiből a család él, csakhogy rögtön az elején beüt a ménkő. A legidősebb testvért letartóztatják, vele együtt ugrik a frissen beszerzett kokó készlet fele, és ha nem tudnak teríteni, búcsút mondhatnak a piaci helyzetüknek is. Nincs mese, bár megígérte a feleségének, hogy jó útra tér és ingatlannal foglalkozik, a középső testvér, Ali „Toni” Hamady (Kida Khodr Ramadan - Kebab kapcsolat) kénytelen átvenni a családi üzletet. Vannak persze nehézségek: a piacra fáj a foga a klasszikus fantasy irodalomban nyilván jártas, magukat Cthulhunak nevező török bandának, megjelenik egy régi barát (Frederick Lau), aki nem az, aminek mondja magát, és ott van a forrófejű, mindenkire gyanakvó öccse, Abbas (Veysel), aki bármikor hajlamos a legrosszabb döntéseket hozni.

 

Bár Toni az abszolút főhős, és az egyébként nagyon karizmatikus Kida Khodr Ramadan hozza is a kétségeivel küzdő, alapvetően emberséges, de ha kell, kőkemény és kegyetlen bandavezért, aki pont azért képes az embereit vezetni, mert nem a hatalomra vágyik, hanem az egyensúlyra – tisztára mint Thuróczy Szabolcs az Aranyéletben - , másoknak is bőven jut szerep. Ott vannak az ambiciózus kissrácok, a feltörekvő közkatonák, a gengszterfeleségek, akiknek szintén valahogy össze kell tartaniuk a családjukat, ott vannak a zsaruk, akik meg akarják tisztítani az utcákat, és akadnak mások is, ahogy halad előre a cselekmény. Az eddig három évadot letudó 4 Blocks készítői  - mindhárom évad nézhető az HBO GO-n - ugyan nem találták fel a spanyolviaszt, sőt, néha megkérdőjelezhető döntéseket hoznak – miért játszanak olyan jól ismert német színészek, mint Ludwig Trepte török bűnözőket, és mekkora klisé már, hogy a beépített zsaru mindig egy pornómoziban találkozik a kontaktjával? -, de pár hibát leszámítva a világon bárhol eladható, világszínvonalú terméket raktak össze. Ami teljesen hihető és izgalmas konfliktushelyzeteket és erkölcsi dilemmákat mutat be, ami egy hiteles mikrokörnyezetet talál, aminek van tempója, stílusa és vonzereje.

Teszi mindezt úgy, hogy ez a közeg és a német nagyvárosi muszlim közösség sokaknak idegen terep, bár felteszem, a legtöbb nyugati városban vannak már hasonló közösségek. A látszólagos egyneműség azonban csak a felszín: itt a nagybani libanoni drogdíler simán lekecskepásztorozhatja hőseinket, ahogy az arab lányoknak is meg kell küzdeniük a jogaikért – hősünk kislányának a nagyobb fiúk nem engedik, hogy biciklizzen, mert az szégyenteljes dolog -, és ez jókora többletet ad egy olyan sorozatnak, amitől alapjáraton nem is vártam túl sokat.

Értékelés: 8/10