A Bluesky lehet a közösségi média jövője.
Tegnap lett meg a 30 milliomodik felhasználója a Bluesky nevű közösségi oldalnak, amelynek a hátteréről a MediaFuture-on jelent meg egy átfogó cikk.
Az előzmények: Elon Musk több mint két éve, hogy megvásárolta a Twittert, és a ma már X néven futó felületből rengetegen kiábrándultak a trollok megnövekedett száma, valamint a cenzúrázatlan és pornográf tartalmak miatt. Több alternatíva is megjelent, például a Mastodon, a Spill, a Post, a Pebble (utóbbi kettő már le is húzta a rolót), a Meta Threads-e, illetve a Bluesky is, amelyet Jack Dorsey, a Twitter egyik alapítója indított el. Kinézete és felhasználói kezelőfelülete alapján egy Twitter-klón, így azoknak az X-eseknek, akik új platformot kerestek, ismerősnek fog hatni már az első pillanattól.
this is how it feels to reach 30 MILLION users!!!
— Bluesky (@bsky.app) 2025. január 29. 5:21
[image or embed]
De miben különbözik a Bluesky a konkurenciától?
A legfontosabb, hogy nyílt protokollra épül, azaz a felhasználók nagyobb kontrollt gyakorolhatnak adataik, tartalmaik és élményük felett. A felhasználók nem egy központilag működtetett algoritmus alapján látják a tartalmakat, hanem testre szabhatják hírfolyamukat a saját ízlésük szerint: ide tartozik, hogy milyen típusú tartalomra kíváncsiak, és melyik oldal híreit olvasnák gyakrabban. Emellett magunk dönthetünk arról, hogy milyen adatokat osztunk meg, és ki férhet hozzá ezekhez.
A Blusky tehát – az ígéretek szerint - nem csupán egy újabb közösségimédia-alkalmazás, hanem ígéret a tisztább, demokratikusabb online tér felé.
További részletek a MediaFuture oldalán.