Coppola, George Lucas és Chrisopher Nolan is nagyon értenek ahhoz, hogy néhány perc alatt székbe szögezzék a nézőt. Összeszedtük a kedvenc filmes nyitójeleneteinket Orson Welles híres film noirjától Nolan Batman-mozijáig.
Szombat esti láz
Festékes dobozt azóta sem lóbáltak ilyen fickósan, mint John Travolta, amikor a Szombat esti láz nyitójelenetében végigvonul az utcán és alaposan végigstíröli a legjobb csajt. Közben a Bee Gees' "Stayin' Alive" című számának ritmusára lépdel a fényesre suvickolt piros tánccipőjében. Aztán befordul a festékes boltba, ahol egy ideges idős hölgyvásárló várja. Így a jelenet gyönyörűen bemutatja, hogy ki a főhősünk: egy hétköznapi kisember, aki szombat esténként a diszkóban virul ki, ahol végre ő a király.
Star Wars: Egy új remény
1977-ben minden sci-fi-rajongó szája tátva maradt, amikor a lázadók űrhajója megjelent a csillagos égbolton, kilőtt pár lézersugarat, majd egy irgalmatlan méretű csillagromboló terítette be a mozivásznat. Bár a távolba kúszó felvezetőszöveget nem George Lucas találta fel, mégis a Star Wars védjegye lett. Emellett szállóigévé vált a szövege is, a “réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban”, és ez még nem minden, amit ez a nyitójelenet adott a popkultúrának. Hol lenne az egész John Williams ikonikus zenéje nélkül?
A sötét lovag
Vannak azok a nyitójelenetek, amik egy szereplő esszenciáját sűrítik egybe mindössze néhány percben. Így hozza képbe a Jokert is Christopher Nolan második Batman-mozija, ami egy szokványos filmes bankrablásnak indul, hogy néhány váratlan fordulat után bemutassa nekünk Heath Ledger Jokerét, aki teljesen más, és jóval sötétebb figura, mint Tim Burton és Jack Nicholson imádnivaló, harsány pojácája.
Trainspotting
Danny Boyle máig leghíresebb filmje a Trainspotting, ami az első pár percben mélyvízbe dobja a nézőt. Egyből az események kellős közepében találjuk magunkat, ahogy Rentonnal és Spuddal rohanunk a lopott cuccokkal, és együtt kacagunk az arcába a mókuskerékben teperő kisembernek. Közben minden idők egyik leghíresebb filmes monológját mondja el Ewan McGregor, hogy megmagyarázza, miért nem az életet választotta, hanem a heroint. A klipszerű felvezető alatt Iggy Pop Lust For Life című száma szól, és szépen adagolva megismerjük a drogos baráti társaság változatos karaktereit.
Keresztapa
“Egy napon, ami el sem jön talán soha, majd én is kérek tőled valami szívességet”, mondja Marlon Brando, azaz Vito Corleone a Keresztapa első jelenetének végén. Bár az egész egy sötét szobában játszódik, és egy kopaszodó férfi hosszú monológjával indít, mégis hatalmas ereje van ennek a pár percnek. Megmutatja, mekkora hatalma van a keresztapának, aki ott is igazságot tesz, ahol a rendőrség és a bíróság csődöt mondott, és egy szempillantás alatt a maffia feje előtt hódoló szolgát csinál egy becsületes családapából.
Szárnyas fejvadász
Ahogy Ridley Scott a Szárnyas fejvadászban elképzelte 2019 Los Angeles-ét, az később számtalan cyberpunk filmre, regényre, videojátékra hatással volt. Ezt a sötét, mégis lenyűgöző nagyvárosi világot ismerjük meg madártávlatból a film első perceiben, miközben Vangelis futurisztikus szintizenéje szól. Nem sokkal később a film lényegét adó problémát, az emberek és replikánsok közötti törésvonalat vázolja fel a jelenet, amikor egy Leon nevű férfi esik át a teszten, ami arra született, hogy az érzelmi válaszaik alapján lebuktassa a replikánsokat.
Apokalipszis most
Francis Ford Coppola zseniális háborús filmet csinált Joseph Conrad A sötétség mélyén című regényéből, és a rendező a szereplőkkel együtt olyan mélyre merült ebben a sötétségben, hogy máig ez a filmtörténelem egyik leghírhedtebb forgatása. A főszerepet játszó Martin Sheen kis híján belehalt a forgatásba, és a nyitójelenet forgatása alatt valóban részeg volt. Aznap volt a 36. születésnapja, és egész nap ivott. Amikor nekiállt részegen karatézni, majd puszta kézzel széttörte a tükröt, ahogy meglátta benne a tükörképét, Coppola le akarta állítani a forgatást, de Martin Sheen annyira eggyé vált a karakterrel, hogy mégis hagyta forogni a kamerát. Azt pedig csak utólag találták ki, hogy a lángokban álló dzsungelt, a felette köröző helikoptereket és a hotelszoba ventillátorát egymásba mossák a Doors zenéjére.
A gonosz érintése
Orson Welles akár az Aranypolgárral is felkerülhetett volna erre a listára, mégis inkább ezt a ritkábban emlegetett film noirt választottuk, ami híres a vágás nélkül felvett nyitójelenetéről. A szereplőket daruval követi a kamera, ahogy gondtalanul végigvonulnak a mexikói-amerikai határváros utcáin. Kezdetben azt látjuk, hogy valaki bombát rejt el egy csomagtartóban, majd mikor egy férfival és nővel elindul az autó, végig azon izgulhatunk, melyik pillanatban robban.