Van olyan, hogy egy filmet már jóval korábban le lehetne zárni, de nem tudják, és van az ellenkezője, amikor összecsapják a végét, ilyenkor nyitva maradnak kérdések, elvarratlanok a szálak és bennünk maradnak a sóhajok!
Jurassic Park 3. (2001)
Amikor Joe Johnston rendező nekifogott a harmadik rész elkészítésének, még egy kész forgatókönyve sem volt – a történet közepén dolgoztak, befejezés még nem volt. Van olyan helyzet, hogy megvan a pénzt, le van kötve a helyszín és a színészek csak EKKOR érnek rá, de ennek fényében nem csoda, hogy a végeredmény rendkívül összecsapott lett, Árulkodó tény, hogy ez a rész jó harminc perccel rövidebb, mint az első kettő, és egy csomó ponton egészen otrombán vagy rém egyszerűen zárták le az adott történetszálakat. A T-Rexet is legyőző Spinosaurust például sikerül egy riasztópisztollyal elzavarni, hogy aztán többet elő se jöjjön, a raptorok lenyugodnak, amikor visszakapják a tojásaikat, az eltűnt kisfiú pedig kilenc hónap után előkerül a ragadozó dinókkal teli szigeten. Mindenki vidáman megy haza, minél előbb, mert a film TÚL KORÁN ÉR VÉGET.
Broken Flowers - Hervadó virágok (2005)
A megrögzött agglegényt, Don (Bill Murray) egy rejtélyes rózsaszín levelet kap, feladója egy névtelenségbe burkolódzó ex-szerető, aki tudatja, hogy Donnak van egy 19 éves fia, aki valószínűleg hamarosan felkeresi őt. Don rászánja magát egy országjáró körútra, hogy felvegye a fonalat elhagyott szeretői nyomán (Frances Conroy, Jessica Lange, Sharon Stone, Tilda Swinton). Váratlan látogatásai a rég nem látott, különleges nőknél azonban nemcsak számára tartogat meglepetéseket. Véletlenszerű találkozásai során zűrös múltjával találja magát szemben, de jelen sorsa is különös fordulatot vesz... Azt speciel nem tudjuk pontosan, milyet, mert Jim Jarmusch filmje TÚL KORÁN ÉR VÉGET – mi pedig az út közepén bambán álldogáló Bill Murray-től búcsúzunk, aki előtt egy autóban elhajt egyik fia, Homer – a színésznek amúgy hat fia van, a továbbiak neve Luke, Caleb, Lincoln, Jackson és Cooper.
Cloverfield (2008)
Matt Reeves és J.J. Abrams gyakorlatilag titokban készült ún. talált felvételes (found footage) szörnyfilmje egyetlen nézőpontból, az egyik fiatal szereplő nézőpontján keresztül mutatja be New York pusztulását, amikor egy ismeretlen szörnyeteg csap le a Manhattanre. Ami remekül működik nagyjából a film kétharmadáig, miközben egyre fogy az eredetileg nagyon vidám csapat. És tényleg baromi izgalmas az, hogy rohangálnak, miközben semmit sem lehet tudni, és egyszer csak lezuhan a földre a Szabadság-szobor feje, igaz ez a fajta kamerarángatós üzemmódú filmet nagyon fárasztó nézni.
A szereplők egyre csak fogynak, majd életbe lép egy titkos vészhelyzeti protokoll, és a hadsereg bombázni kezdi a várost – a két főhős ekkor pusztul el egy híd romjai alatt, mi pedig csak sejthetjük, hogy az akció kudarcot vallott, mert a film, talán egy potenciális folytatás lehetősége miatt TÚL KORÁN ÉRT VÉGET!
Fertőzés (2011)
Nem véletlen vették elő oly sokan újra Steven Soderbergh munkáját a COVID járvány kapcsán, hiszen a film elképesztő hitelességgel fest le egy nagyon hasonló forgatókönyvet. Elszabadul egy vírus, roham tempóban fertőz, a világ minden részén egyre több a megbetegedés és rövid idő alatt már globális a járvány. Miközben az amerikai kutatóintézet orvosai megpróbálják megfejteni a vírus kódját, Dr. Leonora Orantes (Marion Cotillard), az Egészségügyi Világszervezet munkatársa a járvány forrását keresi Hongkongban, ahonnan a vírus útjára indult, az egyes országokat pedig a széthullás veszélye fenyegeti. A film nem csak az okozatokat tárja fel, de az egyes karakterek sorsát is a szívén viseli, márpedig rengeteg karakterrel dolgozik – akiket elképesztő sztárok játszanak. A legtöbb fontos szereplőről megtudjuk, hogy miként végezte – nem mindegyik túl jól -, bár például a Jude Law által játszott összeesküvés elmélet gyártó szélhámosról csak annyi derül ki, hogy letartóztatták -, de nem érünk a végére. Tudjuk például, hogy a kínai falu lakói nem igazi vakcinát kaptak, csak placebót, de nem derül ki, mi történik velük, mert a történet TÚL KORÁN ÉRT VÉGET!
Fehér pokol (2012)
John Ottway (Liam Neeson) egy alaszkai olajmezőn dolgozik vadászként, feladata megvédeni a munkásokat a vadállatoktól. A férfi rossz passzban van, képtelen feldolgozni szeretett felesége elvesztését. Aztán balszerencséjére lezuhan az a repülőgépe a katasztrófát csak nyolcan élik túl. A maroknyi túlélőnek nemcsak a könyörtelen időjárással kell megküzdenie, hanem a vérszomjas farkasfalkával is. Miközben társai egyre fogynak, Ottwayban feléled az életösztön, megpróbálja megtalálni a kiutat a fehér pokolból, amihez végül a falka alfahímjével kell megküzdenie – ám Joe Carnahan rendező úgy döntött, hogy a legvégén pont ezt a gigászi küzdelmet nem mutatja. Csak a végeredmény egy részét látjuk, Ottway feje a fekete farkas ziháló testén pihen, talán nyert, talán odaveszik, ki tudja, mert a film a filozofálgatás kedvéért TÚL KORÁN ÉRT VÉGET!
Z világháború (2013)
A Marc Forster rendezte, de valójában a főszereplő Brad Pitt által összegrundolt filozófikus zombifilm hőse Gerry Lane, a remek frizurával és mutatós sálakkal megáldott egykori ENSZ-alkalmazott (Pitt), aki a világot egyik napról a másikra elárasztó villámgyors, mindent szó szerint felzabáló zombi horda ellen keresi a gyógymódot. A részben Magyarországon forgatott produkció készítése egy rémálom volt, egyebek között a túlbuzgó, a kellékfegyvereket elkobzó TEK miatt, ennek köszönhetően a magyarországi részek mentek is a kukába – a film egyharmadáról és nagy csatajelenetekről van szó! A stúdió aztán egy kényszermegoldáshoz folyamodott, leforgattak egy párszereplős fogócskázást a kutatólaboratóriumban, amiben még az ellenszert is megtalálják a zombikórra, csak nem tudhatjuk meg, mit kezdenek vele, mert az újravágás miatt a film TÚL KORÁN ÉRT VÉGET!
Warcraft: A kezdetek (2016)
A gyártó Legendary Picturesnek és a film alapjául szolgáló videójáték fejlesztőjének, a Blizzard Entertainment óriási tervei voltak az orkok és emberek hol közös, hol egymás elleni harcát bemutató történettel, egy rakás folytatást terveztek, hatalmas bevételről és rengeteg eladott merchandise-ról álmodoztak. Aztán az élet mást hozott, a túlzsúfolt film, amit hol csak Warcraftként, hol A kezdetek alcímmel forgalmaztak, pont a folytatásokra kikacsintva, „magára maradt” a számos elvarratlan szállal, így nem csoda, hogy az embernek masszív hiányérzete van. Pedig jó rendezőt találtak Duncan Jones – David Bowie fia – személyében, Travis Fimmel is remek volt az emberek vezéreként, a látványra sem lehetett panasz, de a sok befejezetlen történetszál miatt a film TÚL KORÁN ÉRT VÉGET!
Tűnj el! (2017)
Chris (Daniel Kaluuya) és a barátnője, Rose (Allison Williams) elértek a kapcsolatukban ahhoz a ponthoz, hogy megismerjék egymás szüleit, a lány meghívja Christ egy hétvégére a családi birtokra.
Chris a család túlzottan előzékeny vendégszeretetét annak tulajdonítja, hogy ezzel próbálják leplezni zavarukat, amiért a lányuk egy fekete sráccal jár. Ám ahogy telik a hétvége, lassan fény derül az igazságra, ami felülmúlja Chris legdurvább rémálmait is. Merthogy Rose gazdag fehér családja az odacsalt fekete férfiak testében él tovább. Chris kitör a családi házból, majd az úton a csalárd szerelmével is szembesül. A lány haslövést kap – egy „átalakított”, de tudatát rövid időre visszatérő másik fekete férfi lövi meg, de mindegy is -, Chris pedig fojtogatni kezdi. Ekkor érkezik meg egy szirénázó mentőautó, amitől hősünk azt hiszi, itt neki annyi, de a kocsiban a legjobb haverja ül, és elhajtanak, az úttesten pedig ott marad a még mindig élő Rose. És ha ő él, és ő meséli el a történteket, akkor az egész úgy néz ki, hogy egy fekete srác lemészárolta a családját és felgyújtotta a házukat, de nem tudjuk meg, mert Jordan Peele filmje TÚL KORÁN ÉRT VÉGET!
Forrás: WhatCulture.com