A közelmúltban több trailer is kiverte a biztosítékot a közösségi médiában: a Nem előzetese spoileres volt, míg a Meggyőző érvek című Jane Austen-adaptációét túl vidámnak, a Black Adamét pedig egyszerűen csak sz*rnak találták a népek. Összegyűjtöttünk pár korábbi botrányt nemcsak az elmúlt évekből, de még 1973-ból is!
Az ördögűző (1973)
Hogy milyen frenetikus volt annak idején William Friedkin horrorjának a fogadtatása, arról már ebben és ebben a cikkünkben is írtunk. De a korabeli nézőt pusztán a film előzetese is kiakasztotta – bár más okok miatt, mint a később a világ egyik legfélelmetesebb alkotásának kikiáltott Az ördögűző. A trailer ugyanis csak röviden foglalja össze a cselekményt, és legnagyobb részében monokróm, sőt fotónegatív-szerű képeket villant fel gyors egymásutánban a démon által megszállt kislányról, Reganról és magáról a démonról.
Ezek a szélsőséges reakciók sarkallták egyébként a rendezőt arra, hogy a Lalo Schifrin által komponált hátborzongató kísérőzenét lecserélje Mike Oldfield visszafogottabb muzsikájára.
A United 93-as (2006)
Paul Greengrass valós időben játszódó műve a 2001. szeptember 11-én eltérített negyedik gépről, a United Airlines légitársaság 93-as járatáról szól, melynek hős utasai megakadályozták, hogy a repülőt a terroristák belevezessék olyan washingtoni célpontokba, mint a Fehér Ház vagy a Capitolium – a jármű ehelyett végül egy Pennsylvania állambeli mezőn zuhant le, melynek következtében mindenki meghalt a fedélzeten. Az alkotás olyan felkavaró, hogy a PORT.hu szerzője ezt a filmet jelölte meg felnőtt élete legtraumatikusabb filmélményének A PORT.hu filmes újságíróinak legtraumatikusabb moziélményei című cikkünkben.
Az amerikai közönséget azonban már A United 93-as előzetese kiborította:
hiába telt el addigra öt év a tragédia óta, és hiába van szó egy csodálatosan, hitelesen és jó ízléssel megvalósított filmről (amelynek amúgy a trailere sem követ el semmiféle túlkapást), ez az idő még mindig kevésnek bizonyult egy manhattani mozi nézőinek (elpusztításukig itt álltak a Világkereskedelmi Központ ikertornyai), akik már az előzetes láttán zokogásban törtek ki, ezért az intézmény nem vetítette többet a kedvcsináló kisfilmet. A filmet forgalmazó Universal pedig észszerű döntést hozott: nem vonták ki mindenhonnan a trailert, de az incidenst követően csak korhatáros filmek előtt mutatták be.
A mestergyilkos (2011)
Ez a Jason Statham-akciófilm egy olyan bérgyilkosról szól, aki úgy követi el a megbízásait, hogy azok balesetnek vagy öngyilkosságnak tűnjenek – és ebből az előzetes is bőséges válogatást mutat be. Ami nem is lenne baj, hiszen egy trailernek az a feladata, hogy felkészítse a nézőt arra, hogy mire számíthat a későbbiekben a vásznon. Nagy-Britanniában azonban elkövették azt a hibát, hogy a kisfilmet a Glee – Sztárok leszünk! című zenés-énekes sorozat reklámszünetében sugározták a tévében,
és a családbarát (vagy legalábbis az akciófilmnél jóval könnyedebb és vidámabb) széria közönsége nem repesett az örömtől a kéretlen robbanások és gyilkosságok miatt,
így többen is panaszt tettek a helyi Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál, amely szervezet úgy döntött, betiltja a film tévés reklámozását. Egyesek szerint viszont a szervezet erősen túlreagálta a dolgot, mivel összesen 13 reklamáció érkezett...
Gengszterosztag (2013)
Van néhány olyan előzetes is, ami csupán a sors rossz időzítése miatt vált botrányossá. A Gengszterosztag című bűnügyi film arról szól, hogy néhány elszánt Los Angeles-i rendőr a negyvenes években összefog, hogy megállítsa a városban uralkodó, Sean Penn által alakított gátlástalan gengszterfőnököt.
Az előzetest A sötét lovag – Felemelkedés előtt is játszották – és ez volt az a film, amelynek egy 2012 júliusi vetítésén a coloradói Aurorában egy őrült gázmaszkot és golyóálló mellényt viselve lövöldözni kezdett a nézőtéren, kioltva 12 ember életét, további hetvenet pedig megsebesített. Az incidens miatt a Gengszterosztag trailerének a bemutatását azonnal beszüntették A sötét lovag – Felemelkedés vetítései előtt, sőt: a film producerei elhalasztották a premiert is, és kivágatták az alkotásból a váratlanul és véletlenül ízléstelenné vált moziban lövöldözős jelenetet (a fenti előzetesben még látható).
Örökség (2018)
Ari Aster bemutatkozó nagyjátékfilmje egy okos, összetett mondanivalóval bíró horror, ami megtekintése után még jó sokáig adott rettegni- és gondolkodnivalót a nézőknek. Egy vicces kedvű mozigépész az ausztráliai Perth-ben viszont úgy érezte,
jó poén lesz berakni a brutális mű nem kevésbé brutális előzetesét a Nyúl Péter egyik matiné-előadása elé
(de az is lehet, hogy szimplán ennyire hülye volt, vagy ennyire lesz*rta a munkáját). Ahogy maga az alkotás, úgy az előzetes is lassan, fokról fokra építkezik, ráadásul az elején konkrétan babaházakat és miniatűr babákat mutatnak (az egyik karakternek ugyanis az a foglalkozása, hogy ilyesmit készít), szóval a gyanútlan szülőkre és gyerekekre valódi sokként hathatott, amikor úgy egy perc tájékán egy kislány ollóval levágja egy madár fejét, majd a bátyja erőből véresre veri a fejét az iskolapadon, végül egy férfi lángra lobban egy nappaliban. Nem túl meglepő módon a családok pánikszerűen menekülni kezdtek a moziból, cserbenhagyva szegény Nyúl Pétert.
Túl szexi lány (2018)
A Túl szexi lány egy derűs (és egyébként nem túl jó) romkom, amelyben az Amy Schumer által alakított dundi lány beüti a fejét, és arra ébred, hogy igazi bombázó lett belőle – bár rajta kívül senki sem látja a különbséget a korábbiakhoz képest. Ennek a csacskaságnak az előzetesét egy enyhén szólva túlféltő kanadai apuka, Mike Mitchell annyira károsnak találta 9 éves kislánya fejlődésére nézve, hogy ő egyedül elérte, hogy az érintett mozilánc kivonja az előzetest – na szerencsére nem minden kanadai mozijából, csupán a Vissza a csúcsra című, kamaszok körében játszódó sportfilm vetítései előtt nem játszották attól fogva.
„A feleségemmel mindketten hátradőltünk a székünkben, és leesett állal bámultunk egymásra.
Most mi legyen, takarjuk el a szemét, tettük fel a kérdést”
– számolt be a horrorról a gondos apa, akinek megzavarták a családi mozizását. És hogy mi volt az az erkölcstelen borzadály, ami ezt a reakciót kiváltotta? Az, hogy a trailerben Schumer figurája – most figyelj! – alkoholt fogyaszt egy bárban, ezenkívül lenge ruhában táncikál (amiből egyébként nem is látszik ki semmi olyan, amelynek a megpillantása kockázatos lenne egy 9 évesnek). Túlreagálás helyett lehet, hogy elég lett volna elmagyarázni a gyereknek, hogy mi az, amit lát.
Az apáca (2018)
Listánk kakukktojása ennek a horrorfilmnek az előzetese, hiszen minden bizonnyal ez a valaha volt legrövidebb trailer, amit betiltottak. Még csak teasernek sem nevezhető, hiszen egy mindössze 6 másodperces klipről van szó, ami automatikusan elindult a YouTube-videók lejátszása előtt. Viszont csupán pár nap kellett hozzá, hogy
elárasszák a Twittert a felháborodott posztok,
miszerint a gyilkos apácadémon kalandjait reklámozó képsor traumatizálhatja a gyerekeket és veszélyt jelenthet a szívbetegekre.
A miniteaser ugyanis nagyjából annak a filmes megfelelője volt, mint amikor valaki kiugrik egy szekrényből és rád ordít, hogy „hú!” – a címbeli, ijesztő külsejű apácát láthattuk benne, amint irtó hangosan és túlvilági módon beleordít a kamerába, közvetlenül azután, hogy egy kis ikon arra hívja fel a figyelmet, hogy a klip hangtalan lesz. Az inkább vicces és váratlan, mint félelmetes „jumpscare” több mint 100 ezer retweetet generált, szóval a film forgalmazóinak még úgy is bejött a számításuk, hogy a videó (hivatalos formában legalábbis) rekordidő alatt eltűnt a YouTube-ról.
(via Listverse)