Négy kontinens, 30 film. Mutatjuk az 1990 és 2020 közti periódus legütősebb akciójeleneteit!
A mozi lényege a látvány és a mozgás, nem véletlenül hívják magyarul a filmet mozgóképnek. És mi sűríthetné jobban magába a moziélményt, mint egy pörgős akciójelenet? Az alábbi válogatásban kiemeljük az adott év legikonikusabb akciójelenetét az 1990 és 2020 közti periódusból, négy kontinenst is érintve. Az elmúlt 30 évben technikailag sokat fejlődtek az akciófilmek, de ahogy ezekből a videókból is kiderül majd, a lényeg változatlan maradt. Kell egy hős, akiért drukkolni lehet, kell egy komoly tét, folyamatosan növekvő feszültség, és persze autók, fegyverek és adrenalin minden mennyiségben.
1990 – Nikita (tűzpárbaj a konyhában)
Luc Besson klasszikusának főszereplője, Nikita (Anne Parillaud) betörés közben megöl egy rendőrt. Miután elkapják, a kormány különleges ügynöke választás elé állítja a lányt: vállalja a halálbüntetést vagy profi bérgyilkosként tovább élhet. Az erőt és ideget próbáló kiképzés lezárásaként a tartótiszt (Tchéky Karyo) egy étterembe viszi a 24. születésnapját ünneplő Nikitát. Itt derül ki, hogy a lányra egy vizsgafeladat megoldása vár: egy töltött fegyvert kap ajándékba, amellyel az étterem három vendégét kell megölnie.
1991 - Terminátor 2. - Az ítélet napja (autópályás üldözés)
John Connor (Edward Furlong) úgy nőtt fel, hogy anyja az esti mese helyett azt próbálta meg beadni neki, hogy ő lesz az emberiség megmentője. Nem hitt neki, de ki hibáztatná emiatt? De amikor egy magát rendőrnek kiadó férfi megpróbálja agyonlőni, egy másik marcona fickó meg felfogja a neki szánt golyókat, kénytelen menekülni a kismotorjával, nyomában nem egy, hanem két terminátorral.
James Cameron filmje sok szempontból volt úttörő, például a CGI alkalmazásában, de az autópályás üldözés klasszikus, kaszkadőrökkel felvett kézműves akciójelenet, amely attól (is) izgalmas, hogy tökéletesen bele tudjuk élni magunkat a rettegő tinédzser helyzetébe.
1992 – Fegyverek istene (a kórház ostroma)
Johnny Wong bandája egy kórházat használ titkos fegyverraktárként. Amikor lebuknak, elbarikádozzák magukat az épületben, és túszul ejtik a betegeket és a személyzetet. A kőkemény Yuen nyomozóra (Chow Yun-fat) és a bandába beépült zsarura (Tony Leung Chiu-wai) vár a feladat, hogy szembeszálljanak a gengszterekkel, miközben a rendőrük megpróbálják kimenekíteni a csecsemőket az újszülöttosztályról az ablakon keresztül.
John Woo, a hongkongi akciófilm pápája híres arról, hogy rekordmennyiségű tűzpárbajt képes belesűríteni egy jelenetbe, és itt sem hazudtolja meg magát.
1993 – Jurassic Park (támad a T-Rex)
John Hammond a világ legkiválóbb genetikusai segítségével újraalkotja a jura-korban élt őslényeket, s őslényparkot rendez be egy eldugott szigeten. A park tervezői áttörhetetlen biztonsági rendszert dolgoznak ki, de az állatok természetesen így is elszabadulnak.
Spielberg mesterművének rengeteg ikonikus pillanata van, de a leghatásosabb talán az, amikor a dinók királya, a Tyrannosaurus rex az első alkalommal szabadul el, és rögtön el is akarja fogyasztani Hammond unokáit. A jelenet mai szemmel nézve is lenyűgöző, Spielberg mestere a feszültségkeltésnek (amihez itt még zenére sincs szüksége), a T-Rex pedig élőbbnek és valóságosabbnak tűnik, mint sok mai CGI-szörny.
1994 – Részeges karatemester 2. (harc a vasgyárban)
1978-ban mutatkozott be Jackie Chan egyik leghíresebb karaktere, Wong Fei-hung, aki spicces állapotban még jobb harcművész, mint józanul. A 16 évvel később elkészített folytatásban a részeges karatemester megfogadja, hogy többet nem iszik, de kénytelen akcióba lépni, amikor gátlástalan bűnözők megpróbálják kicsempészni a koronaékszereket Hongkongból. Az egyik legbravúrosabban koreografált jelenetben a legendás hősnek egyszerre két rosszarcúval kellene elbánnia, de nagy kérdés, hogy sikerül-e józanul is szétütnie köztük. (Spoiler: nem.)
1995 – Szemtől szemben (bankrablás)
Neil McCauley (Robert De Niro), a bűnözők királya az évszázad bűntényére készül. Vincent Hanna nyomozó (Al Pacino), a rendőrség legjobb koponyája, aki már szinte mániákusan üldözi McCauleyt, bármi áron el akarja kapni. Eljön a nagy nap, amikor McCauley és bandája kirabolják a bankot, de a gondos tervbe hiba csúszik, Hanna nyomozó ugyanis kap egy fülest az akcióról, így a rendőrök is megjelennek a helyszínen, és óriási tűzharc kezdődik. Michael Mann közel háromórás filmjének csúcspontja De Niro és Pacino karakterének nagy találkozója, de az ezüstérmes egyértelműen ez a menekülésjelenet.
1996 – A szikla (Ferrari vs. Humvee)
Hummel tábornok (Ed Harris) a kommandósaival elfoglalja Alcatrazt és túszul ejti a turistákat. Amennyiben a kormány nem teljesíti követelését, San Franciscót vegyi támadás éri. A katasztrófa elhárítása egy módon lehetséges: a fegyvereket ártalmatlanítani kell az Alcatrazon. Ám a ki- és a bevezető utat csak egy ember ismeri, John Patrick Mason egykori ügynök (Sean Connery), akinek azonban eszébe sincs segédkezni a hatóságoknak. Megszökik az FBI őrizetéből egy Humveeban, de Stanley Goodspeed vegyifegyver-szakértő egy Ferrarival üldözni kezdi San Francisco utcáin.
Michael Bay rendezőről sok mindent el lehet mondani, de azt nem lehet tőle elvenni, hogy tudja, mitől működik egy akciójelenet, A szikla pedig ebből a szempontból talán a legjobb filmje.
1997 – Ál/Arc (párbaj a reptéren)
Még azelőtt, hogy Sean Archer FBI-ügynök (John Travolta) orvosi beavatkozással arcot cserélne gyűlölt ellenségével, a kómába esett Castor Troyjal (Nicolas Cage), a két férfi összecsap a Los Angeles-i repülőtéren is. Troy és a testvére egy magángépen próbál menekülni, de Archer a nyomában van. Először autóval próbálja utolérni a felszállópályán, majd helikopterrel veszi üldözőbe. Sikerül megakadályozni, hogy elhagyja a földet a gép, és a kergetőzés egy hangárban folytatódik. A John Woo rendezőtől megszokott látványos akciókoreográfia mellett Nicholas Cage mániákus alakítása a jelenet legnagyobb attrakciója.
1998 – Penge (Penge Frost bandája ellen)
A vérszomjas vámírvezér Frost (Stephen Dorff) a vámpírok uralmát akarja megteremteni a Földön, a tervéhez azonban szüksége van egy kiválasztott vérére. Ő Penge (Wesley Snipes) aki félig ember, félig vámpír. Erős és gyorsan gyógyul a sebe, tud a fényben is járni. És belesétál Frost csapdájába, aki lecsapolja a vérét. Karen doktornő (N'Bushe Wright) segítségével azonban Penge újra megerősödik, és visszatér a rituálé helyszínére, hogy végezzen Frosttal és a bandájával.
1999 – Mátrix (tűzharc az előcsarnokban)
A sztori szerint az egyszeri hacker, Neo (Keanu Reeves) megtudja, hogy az általa ismert világ valójában egy számítógépes szimuláció, és csatlakozik az őt is felszabadító Morpheus által vezetett ellenálláshoz. Amikor Morpheust elfogják, Trinityvel (Carrie-Anne Moss) együtt a kiszabadítására indul. Az épület előcsarnokában már várja őket egy komplett magánhadsereg, de szerencsére Neóék képesek meghajlítani a fizikai törvényeket, és vittek magukkal fegyvert is. Nagyon sok fegyvert. A Wachowski testvérek ebben a jelenetben (is) zárójelbe teszik a realizmust, a betonoszlopok például úgy esnek szét a lövések hatására, mintha hungarocellből lennének, cserébe viszont lenyűgöző látvány a két ügynök akcióbalettje.
2000 – Tigris és sárkány (kardpárbaj)
A fizikai törvények átírása a vu-hsziákban, vagyis a kínai harcművészfilmekben sem ritka, az Ang Lee-féle Tigris és sárkányban is néha a levegőben repkednek a szereplők. Az egyik legemlékezetesebb jelenetben azonban nincsen semmi természetfeletti, csak két nő vív közelharcot kardokkal. A sztori szerint Li (Chow Yun-Fat) elajándékozza híres kardját, a Zöld Végzetet. A kardot azonban elrabolják, és Li úgy érzi, az ő feladata, hogy ne engedje illetéktelen kezekbe jutni a legendás fegyvert. Társnője, a testőr Shu Lien (Michelle Yeoh) kíséretében indul a rabló nyomába, aki legnagyobb meglepetésükre egy nő (Ziyi Zhang). A lány tanítványukul szegődik, majd újra kereket old. Amikor újra találkozik Shu Liennel, kihívja őt egy párbajra.
2001 – Az egyetlen (finálé)
James Wong sci-fijének világában párhuzamos univerzumok léteznek, amelyekben mindenkinek van egy-egy hasonmása. Az intergalaktikus rendőrség egykori ügynöke, Gabriel Yulaw (Jet Li) 123 univerzumot járt be, hogy utolérje és elpusztítsa alteregóit, s hogy ő lehessen az egyetlen, aki szupererős, szupergyors, szuperravasz. Egy-egy hasonmás likvidálásával ugyanis összegyűjti azok energiáit, megsokszorozza erejét és emberfeletti képességekre tesz szert. Már csak egy hasonmása él - Los Angelesben. Ha sikerül őt is megsemmisítenie, az összes univerzum urává válhat.
A finálé egyik különlegessége, hogy az elmúlt három évtized második leghíresebb ázsiai harcművésze, Jet Li saját magával csap össze.
2002 – A Gyűrűk Ura - A két torony (csata a Helm-szurdokban)
Peter Jackson trilógiája tele van eposzi méretű csatajelenetekkel, de az egyik legnagyobb a második rész csúcspontján látható. A gyűrű szövetségének tagjai, Aragorn, Legolas és Gimli a harcokban megfáradt Rohan földjére érkeznek, ahol Gandalf felszabadítja Théoden királyt Saruman uralma alól, majd együtt vonulnak vissza a Helm-szurdokba. Tízezres orksereg kezdi ostromolni a várat, az ellenség már a kaput is betöri, Aragornék így visszaszorulnak az őrtoronyhoz.
2003 – Kill Bill (Menyasszony vs. The Crazy 88)
Azt a jelenetet, amelyben a bosszúszomjas Menyasszony (Uma Thurman) a Kék levelek háza étteremben lemészárol egy 88 tagú japán bérgyilkososztagot, egy veterán szamurájfilmes rendező is megirigyelhetné, a korábban főleg gengszterfilmeket készítő Tarantinótól pedig egyenesen bravúr. A klipszerűen vágott, néha fekete-fehérbe átváltó szekvencia egyszerre brutálisan nyers és animeszerűen stilizált, Uma Thurman kezében pedig tökéletesen áll a katana.
2004 – A Bourne-csapda (moszkvai autósüldözés)
A második Bourne-film két évvel az első után játszódik. A Matt Damon által alakított egykori ügynökre még mindig vadásznak az egykori munkaadói, most ráadásul egy maffiózó zsoldjában álló bérgyilkos (Karl Urban) is a nyomában van, aki ráadásul Bourne barátnőjének a haláláért is felelős. A két férfi Moszkvában találkozik újra, és Bourne jobb híján egy taxival próbál meglépni az üldözője elől.
2005 – A sárkány bosszúja (harc az étteremben)
Tony Jaa filmjeit nem a sztori miatt szokás szeretni, itt is csak annyi történik, hogy a színész által alakított falusi srác elefántját elrabolják, ő pedig elindul, hogy visszaszerezze a thai maffiától. A fő műsorszámot a harcjelenetek jelentik, a pályáját kaszkadőrként kezdő Jaa ugyanis mestere a muay thai nevű küzdősportnak, és elképesztő mutatványokra képes a testével. A film csúcsjelenetében behatol a maffiavezér többszintes éttermébe, és végigverekszik három emeletet. Igazán bravúrossá az teszi ezt a négy percet, hogy közben nincs vágás, nincs több kameraállás, nincsenek digitális trükkök, azt kapjuk, amit látunk.
Folytatjuk!