Sokan vallják, hogy a börtönök brutális világa egyáltalán nem azt éri el, amiért létrehozták őket; aki bekerül, nem a bűneit megbánva, megjavulva szabadul, hanem erkölcsileg teljesen elrontva, a gátlásokat levetve és a bűnözést kitanulva. Ezt a folyamatot mutatja be a Próféta: a főszereplő, az arab Malik piti senkiként vonul be, ám hamarosan egyre nagyobb bűnök terhelik a lelkét...
Igazi börtönfilmről van szó (Malik büntetésének kezdetétől a legvégéig tart), de egyáltalán nem a vagány fajtából való. Egyrészt nyilván azért, mert európai alkotásról van szó, másrészt meg mert a meglehetősen naturális mozi műfaja thriller, de a börtönben egyáltalán nem a bajtársiasság, a fegyelem meg a rapperek a jellemzőek, hanem a kíméletlen brutalitás, a korrupció és az erőszakszervezetek. Az addig majdnemhogy ártatlannak tekinthető Malikot hamarosan gyilkosságra kényszerítik, ami először borzalmas rémálmokat okoz neki, de aztán egyre jobban elkapja a gépszíj: egyre nagyobban játszik, egyre többet kockáztat, és egyre többet nyer is. Vagyis emelkedik a ranglétrán ? mindenféle értelemben.
Nem tudom, hogy a rendezőnek, Jacques Audiardnak (és a forgatókönyvet író társainak) van-e börtöntapasztalata ? mindenesetre az tény, hogy hidegrázóan valóságosnak tűnik a börtönélet bemutatása. A korzikai és az arab klikk cseppet sem politikailag korrekt bemutatása és harca, annak bemutatása, hogy pénzért mindent lehet a börtönben is, tökéletesen elhitetik a nézővel, hogy a valóságot látja. A kérdés csupán az, hogy akar-e moziba menni az ember, hogy a valóságot lássa másfél órán keresztül.
profeta2Meggyőződésem, hogy ez a film túl hosszú. Annak ellenére, hogy Malikról rengeteget tudunk meg, rengeteg apró lélektani folyamatát figyelhetjük meg, nagyon keveset tudunk róla a végére. Sokszor mintha ismétlésbe, túlrészletezésbe keveredne A próféta, és ami még rosszabb, unalmassá válik ? pedig az elején borzasztóan feszültnek érezzük. És az is - csak éppen a folyamatos, thrilleres feszültség két és fél órán keresztül már egyszerűen fárasztó. Lehet, hogy ez is csak egy eszköz a hat éves büntetés hosszúságának érzékeltetésére - de azért büntetésnek kitenni egy nézőt, csak azért, mert kíváncsi egy sokat magasztalt filmre, szerintem túlzás.
Mert valóban sokan dicsérik és elismerik a Prófétát: több díjat is besöpört, többek között idén Cannesban a nagydíjat. Nem mondhatom, hogy nem megérdemelten; de ennek ellenére azt gondolom, hogy a kevesebb néha több ? ha kicsit szigorúbb a vágó, talán még jobb is lehetett volna...