Vannak a világban furcsa találkozások. Előfordul, hogy egy striciöltönyös szlovákiai acélkereskedő sörözni hív egy láncdohányos magyar lótrénert. Nem olyan nagy ügy. Mikóczy Zoltán és Ribárszki Sándor kapcsolata azonban hamarosan a nemzetközi médiát sem hagyta hidegen, hiszen előbbi tulajdonosa, utóbbi pedig edzője lett az elmúlt évek legsikeresebb magyar versenylovának.
Ferenczi Gábor dokumentumfilmjében a kivételes képességű Overdose kálváriáján keresztül emberi sorsokat tár elénk és nézőpontokat ütköztet, miközben remek érzékkel tartja fenn a feszültséget a teljes játékidő alatt. Mert feszültség akad bőven: amikor már egészen nyilvánvalóvá válnak a ló fantasztikus erényei, és éppen megnyílna az út a nemzetközi sikerek felé, „Dózi” súlyosan megbetegszik. Ezen a ponton indul be a film tényleges cselekménye, mely nem is a szépreményű pej ménről szól, hanem arról, amit szimbolizál. Overdose felépülése nemzeti érdekké válik, főleg miután a ló fele részben magyar cégek kezébe kerül.
Egy jelenetben − mintegy mellékesen − maga a miniszterelnök foglalja össze Ferenczi filmjének esszenciáját: „Olyan nép a mienk, amely annyi kudarcot szenvedett el az elmúlt időszakban, hogy a legkisebb esélyt ha látja a sikerre, akkor rögtön megmozdul, sőt ha tehetné, akkor segítene is.” A probléma ott kezdődik, hogy Overdose egy olyan felesleges huzavona áldozatává válik, melyet éppen a fenti sikeréhség eredményez. Ribárszki Németországba költözik, hogy „új életet kezdjen”. Az ekkorra a rendőrség által is meghurcolt Mikóczy úgy dönt, edzője után küldi a lovat, hogy együtt folytathassák a tréningezést. Később mégis elmérgesedik a két férfi viszonya, a milliomos kénytelen új trénert fogadni. Hogy ki miben hibázott, kinek volt inkább igaza, utólag már igen nehéz eldönteni, de a film nem is tényfeltáró céllal született meg. A néző csak a végkimenetellel szembesül: Overdose karrierje éppen a legfontosabb futamán szakad félbe.
A film objektivitása meggyőző, pláne, ha a manapság divatos, akciófilmszerűen vágott, Michael Moore-féle szájbarágós műfajtársakkal hasonlítjuk össze. Ferenczi csaknem négy éven keresztül követte szereplőit, és jó szemmel válogatta össze meggyőző, emberi pillanataikat, akár Ribárszki idegi összeomlásának jeleiről, akár a bilincstől éppen megszabadult Mikóczy lányos zavaráról legyen szó. A szereplők és érdekeik is folyamatosan változnak, ettől olyan valószerű az egész. Végül Overdose Magyarországon maradt fedezőménnek. Már csak azt lenne jó tudni, mi lehet erről az egész katyvaszról az ő véleménye.
Pontszám: 8/10