A szeretet ünnepét nagyon könnyű elrontani, ha a marketing osztályon megszalad a giccsfaktor.
A Balenciaga - nem csak a márka konkrét célközönségéhez, a tehetősebb réteghez, az újgazdagokhoz, sznob felsőosztálybeliekhez - a hétköznapi halandókhoz is eljuttatta karácsonyi üzenetét egy ártatlannak tűnő kampányban. 2022-ben olyan gyerekekkel volt kiplakátolva az internet, amin cuki gyerekek popszegecsekkel kivert szado-mazo szerkóba öltöztetett plüss mackókkal pózoltak. A szülők egyből felhördültek, hogy ez milyen beteges dolog már. Nem is győzött mindenki sűrű bocsánatkérések közepette a lehető leggyorsabban elhatárolódni az ügytől. A kampányra felkért fotós is magyarázkodhatott, hogy ő csak megnyomta a gombot, csak kattintgatott, a kiegészítőkbe sem volt semmi beleszólása. Csak csinálta, amire leszerződtették, aztán már ment is a kasszához a pénzéért.
I thought people were trolling, but nope. It’s real. Maybe this is why Balenciaga left Twitter. They don’t want to be held accountable. Yes, these are children holding teddy bears dressed in bondage outfits. pic.twitter.com/zBlACUiZjo
— Sav! (@thisissavvy1) November 21, 2022
A Balenciaga szóvivője is belátta, hogy nem volt túl jó ötlet a latex búslakodóba öltöztetett macik alkalmazása, így azonnal levették a képeket.
Azt tudjuk, hogy a telekommunikációs cégek tudnak, ha nagyon akarnak, de olykor-olykor azért ők is le tudnak menni egy bizonyos szint alá. Idén például a Yettel arat rajt-cél győzelmet a finoman fogalmazva is ijesztő munkahelyi kórusával, ami a legváratlanabb helyzetekben bukkan fel és zendít rá az I Wish You a Merry Christmas olyan átiratára, ami arról szól, hogy a Yettel applikációban ott vannak a jó kis akciók.
2022-ben a Telekomnak sikerült több fronton is felborzolnia a kedélyeket az ominózus buszos reklámmal. A felháborodás első hullámát az okozta, hogy míg minden más országban, ahol ez a reklám lement, ott tanár volt a főszereplő, szemben az itthoni buszvezetővel. Azért ugrott anno erre különösen mindenki, mert 2022 őszén voltak a nagy diáktüntetések - a kirúgott tanárok melletti szolidaritást a Telekom is meglovagolhatta volna, de arra jutottak, hogy a reklám főszereplőjének más hivatást választanak.
Nem indokolták a döntést, de azt megjegyezte a cég, hogy
karácsonyi kampányunk elsődleges célja, hogy az odafigyelés üzenetét átadjuk, és a történetmesélés segítségével a hétköznapi működés részévé váljon.
Oké, tehát a Telekom elhatárolódott a politikailag forró témától, a tanárok helyzetétől, majd ráfordult a buszosokra. Érdekes választás, hisz nem olyan gyakori sztori, ami a reklámban is látszik: haverkodás a sofőrrel meg ilyenek. Persze nem kizárt, hogy van ilyen, de nem ez az, amit a hétköznapokban látni lehet. Legalábbis azokon a vidéki járatokon nem, amiken én utazom.
A felháborodás második hullámát az keltette, hogy a tévében lement rövid verzió kissé érthetetlen volt. Pont az a rész hiányzott, ami igazán meghatóvá tette Gitta, a buszsofőr történetét. A rövid verzióban Gitta mindenkivel barátságos, kedves, érdeklődő, viszont vissza már nem kapja meg ezt a törődést, kivéve attól az egy tini csávótól, aki bliccelve utazott. A csávó nem vett jegyet, de direkt a buszon felejtette a telefonját, de direkt, hogy majd magát felhívva megkérdezhesse Gittát, hogy amúgy jól van-e.
A rövid verzióban az nem volt túl hangsúlyos (vagy kimaradt teljesen), hogy Gitta gyereke megüzente SMS-ben, hogy nem tud hazamenni az ünnepekre. Még csak nem is hívta fel az anyját, hanem egy üzenetben letudta, lerázta az embert, aki megszülte, aki felnevelte, stb… Na, és akkor erre jön a bliccelő Matyi, akinek akad annyi érzelmi intelligenciája, hogy érdeklődjön Gitta hogyléte felől. Így már lehet rajta bőgni, de ugyanez egy tanárral, aki egész nap (hálátlan) gyerekek között van, aztán a nap végén még a sajátja is lekoptatja, talán még jobban működött volna.
Ami viszont kétségtelenül kiveri a biztosítékot, az a Dedoles hirdetése.
Aki nézett YouTube-videókat az ünnepi időszakban, és nincs akkora mázlija, hogy YouTube Premium előfizetéssel tegye mindezt, tehát reklámok nélkül, az bizony beleszaladt már az éneklős “patkányokba.”
Ha esetleg valakit elkerült volna ez a borzalom, annak itt a márka jóvoltából poénból elkészített 12 órás verzió.
Nem utolsó sorban: az Alza éneklő zöld takonygombóca is képes ellopni a szeretet ünnepét, mint egy kis Grincs, pláne akkor, ha még karácsonykor is azt károgja, hogy kiárusítás van, mint az év bármely másik pillanatában.