Van itt klasszikus western, kultikus sci-fi, és az is kiderül, mi köze Stanley Kubricknak a trilógiához.
Talán minden idők három legnépszerűbb időutazásos filmje a Vissza a jövőbe-trilógia: a PORT olvasói és újságírói is egyöntetűen imádják, és népszerűsége közel negyven éve töretlen (az első részt 1985-ben mutatták be). A három film egyszerre sci-fi, vígjáték, kalandfilm és western, ami nemcsak részről részre tud újabb meglepetéseket okozni, de egy jól átgondolt trilógia is, ami
számtalan összefüggést és kikacsintást rejt – ezek közül szedtük össze a nyolc legelképesztőbb rejtett utalást, ami nem biztos, hogy elsőre feltűnik.
Star Wars és Star Trek
Oké, ez egy elég egyértelmű utalás, de nem hagyhattuk ki a listáról, mivel egyetlen jeleneten belül – sőt, egyetlen mondatban – két a klasszikus sci-fi franchise-t is megidéz az első rész. Mindez akkor történik, mikor Marty (Michael J. Fox) már a múltban van, és valahogy meg kell győznie leendő apját, George-ot (Crispin Glover), hogy hívja el a leendő anyját, Lorraine-t (Lea Thompson) a bálba, ahol majd összejönnek, és szerelmük gyümölcseként megszületik Marty. Hogy hatásos legyen, Marty felveszi a Dokitól (Christopher Lloyd) kapott sugárvédelmi ruhát, Edward Van Halen zúzós zenéjével ébreszti George-ot, majd így szól:
„Hallgass, földlakó! Darth Vader vagyok, földönkívüli lény a Vulkán bolygóról.”
Darth Vader ugyebár a klasszikus Star Wars-trilógia fő antagonistája, ám ő nem a Vulkán bolygóról származik, az egy másik sci-fi, a Star Trek egyik legnépszerűbb szereplője, Spock. Mondjuk George ekkor még egyikről sem hallhatott, hiszen be sem mutatták.
Twin Pines Mallból Lone Pine Mall
A Vissza a jövőbe első részének fontos helyszíne a Twin Pines Mall parkolója: itt teszteli Marty és Doki az időutazó DeLoreant. Az üzlet neve, ami nyers fordításban annyit tesz, Iker Fenyő Bevásárolóközpont a fináléban megváltozik Lone Pine Mallra, vagyis Magányos Fenyő Bevásárlóközpontra. Ennek oka, hogy
mikor Marty visszamegy 1955-be, véletlenül nekihajt az egyik – akkor még csemete – fenyőnek,
és kidönti azt, ezzel akaratlanul is megváltoztatja a történelmet.
Taxisofőr és Piszkos Harry
Megint egy jelenet, ami egyszerre két klasszikust is megidéz: a vadnyugaton játszódó harmadik részről van szó, amiben Marty felvesz egy cowboykalapot és pisztolytáskát, megáll a tükör előtt, majd a filmtörténelem két leggyakrabban idézett fegyveres mondatát kombinálja:
„Hozzám beszélsz?! Hozzám beszélsz, Tannen?! Nincs itt senki más. Na rajta, hadd legyen egy jó napom!”
A szöveg eleje Robert De Niro ikonikus szövege a Taxisofőrből, amit szintén a tükör előtt állva ad elő, az utolsó mondat viszont már Clint Eastwoodtól származik, aki a Piszkos Harryben mondja ezt.
Clint Eastwood
Maradjunk Eastwoodnál, és ámuljunk egyfelől azon, milyen mélyen beleivódott a személye a western műfajába, másfelől meg azon, hogy milyen rafinált összefüggések vannak a Vissza jövőbe egyes részei közt. Marty kapásból
úgy mutatkozik be a harmadik részben, hogy ő Clint Eastwood, sőt, még jellegzetes poncsóját és kalapját is magára ölti.
Ezenkívül két klasszikus Eastwood westernből is találunk itt konkrét jeleneteket: az egyik, mikor Doki ellövi Marty akasztófakötelét – ez A Jó, a Rossz és a Csúfból van, a másik pedig az Egy maréknyi dollárért című filmből: innen veszi Marty az ötletet, hogy miként kerülje el, hogy Buford „Veszett Kutya” Tannen (Thomas F. Wilson) kinyírja őt a párbajon. A csavar az, hogy ez utóbbi jelenetet látjuk is az eredeti filmből, de nem itt, hanem a második részben, és pont maga Biff Tannen nézi.
A cápa 19.
Amikor Marty megérkezik 2015-be, futurisztikus világ fogadja, amiből a légdeszka lett az egyik legmenőbb cucc, ami persze mindmáig nem készült el a valóságban. A nyolcvanas években elképzelt jövőben a mozikban nem plakátok hirdetik a filmeket, hanem háromdimenziós hologramok: mint például a fiút bekapó hatalmas cápa, ami A cápa tizenkilencedik(!) részét hivatott reklámozni. Steven Spielberg népszerű horrorjának mindmáig három hivatalos folytatása készült, szóval a kanyarban sincs a franchise a 2015-re jósolt számtól. De ez még nem minden: a Vissza a jövőbe-trilógiának maga Spielberg volt az executive producere, és A cápa 19. rendezőjeként feltüntetett Max Spielberg valóban a híres rendező legidősebb fia.
Ez is érdekelhet
Húzzuk fel az alumíniumsisakot, és merüljünk el a filmes konteók világában!
Lássuk!
A régiségbolt kirakata
This is the antique shop from "Back to the Future Part II" when Marty time travels to a futuristic 2015.
— Joseph Gordon-Levitt (@hitRECordJoe) February 19, 2021
How many pop culture references can you spot in the window?
Hint: some of them relate to Robert Zemeckis and Steven Spielberg movies. :) pic.twitter.com/xxC1FdTEVS
Ha a technikai fejlődést nem is lőtte be igazán jól a Vissza a jövőbe 2., de a 2010-es évek nosztalgiaőrületét igen. Ha megnézzük a Blast to the Past nevű régiségbolt kirakatát, ahol a nevezetes sportalmanach is található,
számtalan tárgyat fedezhetünk fel a ’80-as évekből.
Van ott videómagnó, Super 8-as felvevő, lávalámpa, MacIntosh számítógép, és természetesen A cápa első és második része VHS-en. No meg egy plüssnyúl, a Roger nyúl a pácban főszereplője, amit ugyanaz a Robert Zemeckis rendezett, aki a Vissza a jövőbe-trilógiát – ráadásul abban is játszik Christopher Lloyd.
CRM 114
Na, ez egy nagyon trükkös rejtett utalás, amit egyáltalán nem olyan könnyű kiszúrni, mint A cápa 19-et, vagy a Taxisofőrt. Az első rész ikonikus nyitányáról van szó, amikor Mary bedugja a gitárját Doki erősítőjébe, és csumára feltekeri, majd mikor lefog egy akkordot, a hanghullámok a levegőbe repítik, és a hatalmas hangfal ripityára esik. Az erősítőt egy kulcs elfordításával lehet bekapcsolni, ami alatt egy látszólag véletlenszerű betű- és számkombináció áll. De a CRM 114 cseppet sem véletlenszerű: a legendás rendezőre, Stanley Kubrickra utal, aki négy filmjében is használta ezt a kombinációt, afféle belsős poénként.
- A Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni című filmben a CRM 114 Discriminator egy kitalált rádióberendezés;
- a 2001: Űrodüsszeiában a CRM 114 a Jupiterre tartó Discovery űrhajó sorozatszáma;
- a Mechanikus narancsban kicsi Alex a rehabilitációs folyamat részeként a 114-es szérumot kapja (oké, itt nincs CRM);
- és végül a Tágra zárt szemekben a halottasház a C szárny 114-es szobájában található, ami rövidítve – bizony – CRM 114.
A ’80-as évek kávézója
Nem a régiségbolt az egyetlen, ami telis-tele van a ’80-as évek nosztalgiájával: mikor a második részben Marty belép a Café '80s nevű helyre, az egész majd' szétrobban a múltidézéstől, bár ahogy Doki megjegyzi, nincs túl jól megcsinálva.
Az egész hely harsog a nyolcvanas évek popkultúrájától,
lehetetlen mindent felsorolni, csak pár példa: a rendelést mesterséges intelligencia által generált hírességek – pl. Michael Jackson – veszik fel, vannak arcade játékok, többek közt a Pac-Man és Wild Gunman – utóbbi a vadnyugaton játszódó harmadik részt előlegezi meg. A falon lévő tévékben a nyolcvanas évek legnépszerűbb műsorai mennek: Oprah, Miami Vice, Cheers és a Taxi – a Taxiban Christopher Lloyd is szerepelt. A másik falon a korszak ikonikus horrorkaraktereinek maszkjai láthatók: többek közt Jason Vorhees és Mike Myers. A háttérben pedig Michael Jackson 1982-es slágere, a Beat It szól.
(via Movieweb)