Eltűnt személyek, tárgyalótermi krimik és Hitchcock ihlette bűnügyek.
Ki ne szeretné a fordulatos történeteket, a rejtélyekkel teli thrillereket? Mi legalábbis rajongunk értük, itt, a PORT-nál, és úgy vettük észre, hogy olvasóink is szeretnek elmerülni egy-egy rafinált bűntényben. Vannak megkerülhetetlen filmek és sorozatok a műfajban, és vannak olyan figyelemre méltó alkotások, amik felett könnyű elsiklani, mert nem jönnek szembe unos-untalan, vagy mert a bemutató idején eltűntek a premierek zajában. Következzen hét olyan csavaros thriller, ami annak idején nem kapott kellő figyelmet, de mindenképp érdemes pótolni.
Ártatlanságra ítélve (1990)
Alan J. Pakula (Az elnök emberei – 1976, A Pelikán ügyirat – 1993) feszült jogi thrillerében egy népszerű ügyvéd, Rusty Sabich (Harrison Ford) ezúttal azért küzd, hogy a saját nevét mossa tisztára, ugyanis egy ügyésznő, Carolyn Polhemus (Greta Scacchi) meggyilkolásával vádolják. Sabich az egyik riválisát, Sandy Sternt (Raul Julia) bízza meg, hogy védje őt – a per hamar nemzetközi szenzáció lesz, miközben Sabich mindent megtesz, hogy kiderítse, ki lehet a valódi elkövető. Az Ártatlanságra ítélve
az egyik legizgalmasabb tárgyalótermi krimi a kilencvenes évekből, már csak azért is, mert Pakula részletesen bemutatja az amerikai igazságszolgáltatás bonyolult világát és jogi csapdáit.
A filmvégi csavar pedig egyszerre megdöbbentő és mutat be olyan jelenséget, amely jóval gyakoribb, mint gondolnánk. A sztoriból idén készült sorozat az Apple TV+ megrendelésre, ami végre ismét ráirányította figyelmet az eredeti filmre.
Tökéletes gyilkosság (1998)
Kezdjük azzal, hogy bár ez egy remake, az eredeti mű is jócskán alulértékelt. Az 1998-as Tökéletes gyilkosság Alfred Hitchcock 1954-es filmje, a Gyilkosság telefonhívásra feldolgozása, de természetesen önállóan megállja a helyét. Kapásból a három főszerepet Michael Douglas, Gwyneth Paltrow és Viggo Mortensen alakítja, és a történet még a csavaron is tud csavarni egyet. Már a kiindulópontra minden krimirajongó felkapja a fejét:
egy gazdag üzletember megtudja, hogy a felesége csalja őt, ezért felbérel valakit, hogy végezzen vele – csakhogy ez a valaki nem más, mást, mint a nő szeretője.
Már a gyilkosság eltervezése is elég izgalmas, hát még a kivitelezés és ami azután jön. Bár a film a megjelenés idején vegyes kritikákat kapott a romantikus sallangok és a túltolt fényűzés miatt, amik elterelik a figyelmet a lényegről, pedig a csavaros krimiszál mindenképp megér egy megtekintést.
Winter's Bone - A hallgatás törvénye (2010)
Az eltűnt személyek mindig is a thrillerek egyik kedvenc témái voltak, listánkra két ilyen film is felkerült. Az első a fiatal Jennifer Lawrence főszereplésével készült: ő alakítja a tizenhét éves Ree Dollyt, aki egy reggel arra ébred, hogy eltűnt az apja.
Ree a közép-nyugati Ozark-hegység sivár vidékén elindul, hogy megtalálja az apját, és megmentse családját a kilakoltatástól: apjuk ugyanis nem jelent meg a tárgyalásán, így az óvadék fejében lefoglalhatják a házukat.
A Winter's Bone legnagyobb erőssége, hogy olyan kérdéseket mer feltenni egy hallgatag család ügyei kapcsán, ami nemcsak mélyre visz, és nagyot üt, de kifejezetten példaértékű, hiszen mindnyájan ismerjük azokat a helyzeteket, amikor a családtagok nem beszélnek valamiről, ám az eltemetett titkok mindig toxikusak, és megmérgezik a következő generáció légkörét.
Eltűnt (2023)
Ez lenne a másik eltűnt személyt középpontba állító thriller a listánkon. A nemes egyszerűséggel Eltűnt címen (angolul is ez: Missing) futó film különlegessége, hogy
teljes egészében az interneten játszódik: különböző laptopok és telefonok képernyőjét látjuk.
Persze az ötlet nem új, hiszen az Ismerős törlése című 2014-es horrorfilm, a 2020-as Az utolsó rítus és a 2018-as Keresés című thriller is ezt a formátumot követte – jóval előbb, mint a listánkra került film. Ám az Eltűntről szinte alig lehetett hallani, így most ez a film került be a válogatásunkba, és amúgy is, ezt ugyanaz az Aneesh Chaganty írta, aki a Keresést. Ráadásul a Winter's Bone-hoz is hasonlít, hiszen ebben egy tizennyolc éves lány, June Allen (Storm Reid) keresi az édesanyját, kizárólag online forrásokat használva. Az anya az új pasijával utazott el Kolumbiába, ám mikor a lány érte megy a reptérre, a nő nincs sehol.
Megnézheted itt: Netflix
Ez is érdekelhet
Mi lehet nagyobb rejtély annál, mint mikor valaki nyom nélkül eltűnik?
Lássuk!
Alibi test (1984)
Ha már korábban szóba került Hitchcock, ezt a Brian De Palma-filmet pedig az 1954-es Hátsó ablak ihlette. Itt is egy gyilkosság szemtanúja lesz a szemközti házból kukkoló férfi, aki ezúttal egy feltörekvő színész, Jake Scully (Craig Wasson). Jake nem valami szerencsés: a szerepét egy másik színésznek adják, hazaérve pedig azzal szemesül, hogy a barátnője megcsalja. De úgy néz ki, mégis mázlija van: összehaverkodik Sam Boucharddal (Gregg Henry), aki megkéri, vigyázzon a barátja hollywoodi házára. Ráadásul az ablakból minden nap látja a szemközti házban erotikus táncot lejtő lányt. Ja, mégsem olyan szerencsés ez a Jake, mert azt is látja, ahogy lányt meggyilkolják. Az Alibi test nemcsak egy szövevényes nyomozást mutat be, hanem
komoly állításokat tesz a voyeurizmusról, exhibicionizmusról, valamint a pornóipar nőgyűlöletéről.
A film annak idején vegyes kritikákat kapott, ám De Palma rendezői stílusa egyértelműen sokat hozzáad az élvezhetőségéhez.
Kölcsönözhető itt: Apple TV
Az üres ember (2020)
Egy kisvárosból egyre több tinédzser tűnik el, és egyre inkább úgy fest, hogy a dolognak köze van egy félelmetes helyi legendához. Egy nyugalmazott rendőr, James Lasombra (James Badge Dale) elkezd nyomozni, és egy tébolyodott, lovecrafti rémálom közepén találja magát.
A premier idején Az üres ember elég megosztó volt, mivel a legtöbben úgy ültek be megnézni, hogy egy jó kis, városi legendán alapuló horrort fognak kapni, ám a film nem a rémisztgetésre, a hanem a sötét és komótos nyomózásra összpontosít.
A nyomasztó, horrorelemekkel vegyített thrillerek kedvelőinek viszont igazi csemege ez a film.
Megnézheted itt: Disney+
Mélyvörös (1975)
Az olasz rendező, Dario Argento egyik legkiválóbb filmje, amit a giallo műfaj csúcspontjaként is szoktak emlegetni – ez tulajdonképpen a horror és a krimi sajátos elegye, melyben a csavaros bűnügy ultraerőszakos gyilkosságokkal vegyül, melyeket általában a gyilkos szemszögéből látunk. A Mélyvöröst afféle Nagyítás hommage-ként is számon tartják, mivel egyfelől ennek is David Hemmings a főszereplője, másfelől ennek is
központi témája, hogy gyakran nem értelmezzük megfelelően azt, amit látunk.
Ebben a filmben ez vezeti el a Hemmings által alakított Marcust a gyilkos kilétéhez. A férfi ugyanis szemtanúja lesz az utcáról egy gyilkosságnak, majd mikor felszalad a nő lakásra, ott megpillant valamit, de sokáig maga sem tudja, mi az, és mi a jelentősége. Argento merész húzása, hogy mindezt nem titkolja el a néző elől sem, egy pillanatra mi is láthatjuk azt a szokatlan, oda nem illő dolgot az áldozat lakásán.
Megnézheted itt: Max
(via MovieWeb)