A Közlekedési Múzeum új állandó kiállítóhelyének és kiállításainak tervezése alatt is szüntelenül folyik a szakmai munka a Múzeum restaurátor műhelyeiben, melyek egyik kiemelt programja idén a városi és vidéki közúti közlekedés járműveiről készült legszebb modellek megújítása. Az 1:25-ös arányú modellek azért is különlegesek, mert egyedi, múzeumokra jellemző léptékben születnek újjá egykori hazai járművek.
„Ezek a modellek igazi élményt nyújtanak az érdeklődő látogatók számára, hiszen a városi tömegközlekedésben résztvevő járművek legszebb példányait tartalmazzák, múzeumi léptékben. Mivel e járműmodellek eredetijei, buszok, villamosok sokszor nem maradtak fenn, így mégis megmutathatjuk őket az utókornak” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.
A kiválasztott darabok között olyanok is szerepelnek, melyek korábban még sehol sem voltak láthatóak. Ezek a modellek a századfordulótól a 1960-as évekig ölelik fel a magyar járműgyártás és közlekedés jellemző modelljeit az egykori busztípusoktól a régi trolikon át a Ganz csuklós villamosokig. A felújításra szánt darabokat jórészt a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat, illetve hobbiműhelyek készítették, legtöbbször megrendelésre; általában fából, rézből és horganyból. A megrendelők (többek közt az Ikarus, vagy a Fővárosi Autóbuszüzem) a készítők rendelkezésére bocsátották a műszaki rajzokat a legújabb sorozatszámokkal készült járművekről, így a leginkább korhű, hiteles modellek készülhettek el a műhelyekben.
A restaurátor szakemberek munkájukat az általános állapotfelmérés után a muzeológusokkal folytatott megbeszélés alapján kezdik meg, az anyagok kiválasztásában a Múzeum archívumának és a műszaki dokumentumtárának rajzai is segítségükre vannak. A modellek megújítását így a kezdetektől intézményi szintű szakmai együttműködés kíséri, komoly kutatómunka segíti.
A felújítások során a városi tömegközlekedés értékes darabjai újulhatnak meg a Közlekedési Múzeum óvó szárnyai alatt.