Liszt Ferenc teljes Krisztus-oratóriumát eddig nagyon ritkán lehetett élőben látni-hallani. Első magyar hanglemezfelvétele is csak 1971-ben jelent meg. Ennek egyik oka, hogy a három részes, tizennégy tételes mű csaknem három órás. Komoly gyakorlati nehézségeket okoz zenei apparátusának felállítása is. Tisztán nagyzenekari tételek váltakoznak benne ugyanis kórusra, szólistákra és zenekarra, csak szólóra és zenekarra, illetve orgonakíséretes kórusra írott számokkal. Mindegyik tétele annyira igényesen komponált, hogy csak kiválóan képzett, professzionális művészek vállalkozhatnak az előadásukra. Liszt Ferenc teljes húsz évig dolgozott az oratóriumon, melyet élete egyik főművének tekintett, és melynek első bemutatója 1873-ban volt a weimari Herder-templomban a szerző vezényletével. Talán ennyiből is érzékelhető, mennyire nagyszabású a debreceni vállalkozás. A Debreceni Filharmonikus Zenekar, a debreceni Kodály Kórus és a Csokonai Színház kórusa kiváló szólistákkal kiegészülve, Kocsár Balázs vezényletével szólaltatja meg a művet. A Csokonai Színház arra is vállalkozik, hogy méltó vizuális keretet teremt az oratóriumnak, ezzel is erősítve a zenei anyag hatását. Szándéka szerint a közönség attól a pillanattól kezdve, hogy átlépi a színház kapuját, kiszakad a hétköznapokból, bekerül egy egységes rituális térbe, és zavartalanul adhatja át magát a mű szellemének. Autentikus-archaikus betlehemezés, a Csokonai Színház kiváló színészei által előadott koreográfiák, vetített álló- és mozgóképek, különleges fény- és pirotechnikai hatások segítik majd az elmélyülést. Az est rendezője a tévé- és játékfilmjeiről ismert Mispál Attila, koreográfusa pedig Gemza Péter, aki a világhírű Nagy József Társulat (Companie Josef Nadj / Orleans) meghatározó tagja.
Közreműködők: Debreceni Filharmonikus Zenekar; a Csokonai Színház Kórusa; a Kodály Kórus, Debrecen és a Cantemus Gyermekkar, Nyíregyháza.
A(z) Csokonai Színház előadása
Hozzászólások