Olli Mustonen különleges helyet foglal el a mai zenei palettán. Zongoristaként kihívást és egyúttal gyönyörűséget okozott közönségének Európa- és Amerika szerte briliáns technikájával és zavarba ejtő egyéni előadásmódjával. Karmesterként megalapította a Helsinki Fesztiválzenekart, és zeneszerzőként egy nagyon különleges zenész-körbe tartozik, akiknek víziója ugyanolyan elevenen mutatkozik meg az újraformáló erejű előadásokban, mint saját kompozícióikban.
Helsinkiben született és ötéves en kezdett zongorát, csembalót és zeneszerzést tanulni. Első tanára Ralf Gothoni volt. Később Eero Heinonen mellett zongorát és Einojuhani Rautavaara mellett zeneszerzést tanult. Szóló koncerteket ad fővárosokban világszerte, többek között Amszterdamban, Berlinben, Londonban, New Yorkban, Tokyoban és Bécsben, a tavalyi szezonban pedig az Edinburgh Nemzetközi Fesztiválon, a Sidney Operaházban és a Mariinsky Színházban, Szentpétervárott. Ebben a szezonban Pekka Kuusisto partnereként többek között bemutatják hegedűszonátáját, melyet a Wigmore Hall és a Perth Concert Hall közösen rendelt meg, majd a művel olaszországi turnéra indulnak.
Mind zongoristaként, mind karmesterként zeneszerzői énjéhez nyúl vissza. Mustonen mély meggyőződése, hogy minden előadás ugyanolyan frissként kell, hogy hasson, mintha premier lenne, hogy a közönség és az előadó is úgy érezze, a zeneszerző ma is élő művész. Ebben az értelemben, Mahler híres mondását tartja magáénak, miszerint a tradíció lustaság, mégis mindig gyanút fog, ha egy előadás csak az újdonságot hajhássza. Állhatatos felfedezővágya hajtja olyan darabok felé, melyek nem részei az általános előadói kánonnak.
Szólistaként Mustonen a világ vezető zenekarainak többségével együtt dolgozott, többek között a Berlini Filharmonikusokkal, a Chicago Szimfonikusokkal, a Cleveland Zenekarral, a Müncheni Filharmonikusokkal, a New York Filharmonikusokkal, az Orchestre de Paris és a Concertgebouw zenekarral, olyan karmesterek mellett mint Ashkenazy, Barenboim, Blomstedt, Boulez, Chung, Dutoit, Eschenbach, Harnoncourt, Masur, Nagano, Salonen és Saraste. Rendszeresen lép fel Valery Gergievvel, akivel az elmúlt években többek között a London Szimfonikus Zenekar és a Mariinsky Zenekarral lépett fel a Moszkvai Húsvéti Fesztiáválon, s az újságok címlapjára került Szentpétervári Nemzetközi Zongorafesztiválon való előadása. Ebben a szezonban Schedrin Negyedik Zongoraversenyét adják elő közösen a Rotterdami Filharmonikusokkal.
Mustonen karmesterként is egyre nagyobb népszerűségre tesz szert. Legutóbbi sikerei között voltak koncertek a Holland Rádió Kamarazenekarral, az Északi Szimfóniával, a Csajkovszkij Szimfonikus Zenekarral és a Tampere Filharmonikusokkal akik megbízást adtak első Szimfóniájának megírására és akikkel ezt előadta. Továbbá a Mlebourne Szimfonikusokkal Beethoven összes zongoraversenyét is előadta tavaly karmester-szólistaként.
A Helsinki Fesztiválzenekarral való kapcsolatát az mutatja legjobban, hogy idén rezidens művészként hívták őt meg, amely során mind zeneszerzőként mind szólistaként mind karmesterként szerepel. Egy másik főbb projektje van Skóciában a BBC Skót Szimfonikus Zenekarral és Martyn Brabbins-szal ahol mind három Bartók zongoraversenyt előadja valamint Hindemith balkézre írott zongoraversenyének premierjét is ő adja elő.
Olli Mustonen felvételei széles körből válogatnak műveket, mégis jellemzőek. A Decca felvételeként Sosztakovics és Alkan Prelűdjeit hallhatjuk, mely az Edison-díjat nyerte el valamint a Gramophone Legjobb Hangszeres Lemez-díját. 2002-ben Mustonen az Ondine-nal írt alá szerződést. Legújabb felvételei között van Respighi Concerto in mondo Misolido-ját tartalmazza Sakari Oramo vezetésével és a Finn Rádió Szimfonikus Zenekarával, valamint a kritikusok által méltatott Scriabin zongoramuzsikát tartalmazó lemeze.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!