Kell egy csapat, avagy 12 érdekesség a Régi idők focijáról!

Minden idők egyik legikonikusabb magyar vígjátékának főszereplője majdnem Haumann Péter lett, legtöbbet idézett mondata pedig egy kényszermegoldásból született.

1. Az egyik legismertebb, legnépszerűbb vígjátékunk, a Régi idők focija (1973) a nagyszerű író, Mándy Iván tíz évvel korábbi, A pálya szélén című regényéből készült, ami viszont Mándy egy még korábbi, Tribünök árnyéka (Magyarok, 1948/5.) című elbeszélése alapján íródott. Az író a film forgatókönyvén is dolgozott Bíró Zsuzsa és Tóth Zsuzsa dramaturg társaságában.

Mándy Iván a Tinódi mozi előtt 1969-ben - Forrás: Fortepan / Hunyady József

 

2. Kevésbé ismert, de Mándy eredetileg sportközvetítőként dolgozott, de saját bevallása szerint is rossz sportújságíró volt, mert ha vidékre ment tudósítani, mindig utolsónak ért a postára, s addigra a többiek már lefoglalták a telefonvonalakat, így rendre lekéste a lapzártát, aminek az lett a vége, hogy menesztették. Egy anekdota szerint amikor egy Phoebus-Gamma mérkőzésről kellett beszámolnia, végignézte a meccset, majd

feltárcsázta a szerkesztőséget, és azt mondta: négy-három! majd lecsapta a kagylót.

Csak azt nem mondta, ki nyert – igaz, ilyenkor rendszerint a hazai csapat eredménye szerepel elsőként. A focit viszont imádta és értette, bármikor felmondta akármelyik csapat egész névsorát, sőt a felállását, és ezt a szeretetét írta bele regényébe, majd a film forgatókönyvébe.

Forrás: NFI

 

3. Nem sok hiányzott hozzá, hogy Haumann Péter kapja Minarik Ede szerepét – igaz, Sándor Pál rendező eredetileg is Garas Dezsőt nézte ki magának. Csakhogy, amikor megkereste a legendás Olimpia Bárban, Garas közölte vele, hogy éppen egy sorozatot forgat, „részenként 12 ezerért” – de azért megkérdezte, Sándor mennyit adna. Ő 18 ezret ajánlott, amivel felkeltette Garas érdeklődését, de ha nem ért rá, hát nem ért rá.

Ezek után több színésszel készültek próbafelvételek, köztük Haumann Péterrel, aki alkalmasnak tűnt a feladatra.

Csakhogy közben Garas sorozata leállt, ő pedig megkereste a rendezőt, hogy vállalná a szerepet - Sándor Pál kicsit kérette magát, majd tényleg Garasra osztotta Minarik Ede, a mosodás ma már legendás szerepét.

4. Sándor Pál saját magának is adott egy kisebb feladatot. Ő az a férfi, aki rögtön a főcím után jelenik meg, és azt súgja Minarik fülébe: „A Csabagyöngye nem az Arsenal."

Forrás: NFI

 

5. Vicces, hogy az 1923-ban játszódó történet hűen tükrözi mindazt, ami ma, több mint száz évvel később történik a profi foci világában. Merthogy hősünk legnagyobb vágya, hogy csapatát, a Csabagyöngyét feljuttassa az első ligába, csakhogy nem tudja felvenni a versenyt a tehetős mecénásokkal, akik a konkurensek mögött állnak. Hogy versenyben maradhasson, a csapatnak el kell adnia legjobb játékosait, akiket a nagy riválisok vásárolnak fel. Az utolsó nagy csalódás akkor éri Minarikot, amikor kapusát, Vallayt (Vogt Károly) is elcsábítják tőle.

 

6. A film jelentős része a kőbányai szeméttelepen készült – a regényben Külső-Józsefváros szerepel -, szanálásra szánt házaktól körülvéve, és a telep közepén állították fel a futballpályát. A bontások később sok gondot okoztak -

volt, hogy kiválasztottak egy épületet, ám mire kivonult a stáb, már nem volt meg.

A háttérben látszódó kémények egy gyárhoz tartoznak, az operatőr Ragályinak annyira megtetszett az épület, hogy megmutatta Gazdag Gyulának, és itt forgatták a Bástasétány 74-et.

7. A képi megoldások, úgyis mint szöveges inzertek, lassítások és  gyorsítások, a burleszkbe illő gegek és a színészi játék stílusa mind a klasszikus némafilmeket idézik. Sándor Pál az edzések mozgását egy régi filmből kölcsönözte, aminek a címe Tornárok, figyelem!  

Forrás: NFI

 

8. A gyorsított felvételek nem csak stilisztikai hatást képviseltek, de egy kényszermegoldást is lepleztek. A produkció mindössze 20 ezer méter nyersanyagot kapott, erre kellett leforgatni a filmet, de ez a végére elfogyott, ezért maradék anyagra, ún. resztlire dolgoztak, és muszáj volt spórolniuk. Ezt úgy oldották meg, hogy a felgyorsítással dupla annyit forgathattak – lényegében kevesebb filmkockát használtak fel. Ez eredetileg nem volt a terv része, de hamar kiderült, hogy nagyszerűen illett a film stílusához.

9. A kapus Vallay nőjét, a vajas kenyeres lányt nem más alakítja, mint Szabó Ildikó, későbbi filmrendező, becenevén Szabó Zazi. A szerepre eredetileg valaki mást választottak, de az illető két nappal a forgatás előtt eltörte a lábát, így Sándor Pál rendező végül Szabó Ildikót kérte fel, akit a Bohóc a falon (1968) forgatásáról már ismert.

Forrás: Fortepan / Jávor István

 

10. Más, későbbi rendező is szerepelt a filmben. A gyorslábú Bikácsit Ferenczi Gábor játszotta, aki később filmrendező lett, majd az ELTE és a MOME tanára. Ács Jánost, a később legendás színházi rendezőt 24 évesen Színes, a jobbösszekötő szerepében láthattuk.

11. A lakoma Minarik Edénél, ami tortacsatába torkollik, az egyik legnehezebben felvett rész volt, amire Sándor Pál így emlékezett vissza. "Mindig elolvadtak a torták, ezért cérnával kötözték össze őket, de az sem segített. Egy beállításban akartam felvenni az egészet, de mindig elolvadt a torta. Le kellett állni a háromnegyedénél, és úgy oldottam meg, hogy kitaláltam, hogy a Garas menjen ki a díszletből. Kértem a Zsuzsát (Tóth Zsuzsa dramaturgot), hogy írjon neki egy mondatot, amit egy foncsorozott tükörben elmond közeliben, hogy közben ki tudják cserélni a tortákat. Zsuzsa tíz perc múlva jött a mondattal: legyen az, hogy “Kell egy csapat!”, mire a Garas mondta, hogy hadd mondja úgy, hogy “Mert kell egy csapat, kell”. Mondtam Dezsőke, mondjad úgy nyugodtan."

Forrás: NFI

 

12. A film, ami elnyerte a Filmkritikusok Díját és a Teheráni Nemzetközi Filmfesztivál különdíját, 2012-ben bekerült a Magyar Művészeti Akadémia tagjai által kiválasztott legjobb 53 magyar alkotás közé.