Megnéztük, hogy hogyan alakul a tévénézők hírfogyasztása az orosz-ukrán háború idején, három héttel azután, hogy az oroszok megtámadták Ukrajnát.
A nézettségi mutatókon látszik, hogy a hírek még mindig nagyon érdeklik az embereket, viszont az is kitűnik, hogy a háború harmadik hetébe lépve egy kicsit megcsappant a hírfogyasztók száma.
Február 24-én csütörtökön, az év 8. hetében intézett támadást Oroszország Ukrajna ellen, és ezen a héten jól láthatóan megugrott a hírműsorokat nézők száma. Meg is néztük, hogy a TV2 vagy az RTL Klub hírműsoraiból tájékozódtak a tévénézők a háború első hetében: a számok azt mutatták, hogy az RTL Híradót szignifikánsan többen választották, mint a TV2 hírműsorát, a Tényeket, de itt csak az este 6-kor kezdődő híradókat vizsgáltuk.
A 9. héten, vagyis a február 28. és március 6. közötti időszakban már érdekesebbek a számok: itt már az látszik, hogy míg a kereskedelmi célcsoportban, vagyis a 18 és 49 év közöttiek körében még tovább nőtt a híreket nézők száma, addig a teljes lakosság körében, vagyis a 4 évnél idősebbek körében megcsappant az érdeklődés a hírek iránt.
És a múlt héten, vagyis a 10. héten a fiatalabbak körében is jól láthatóan csökkent a híreket nézők száma (az első helyen a 18 és 49 év közöttiek, a második helyen a teljes lakosság nézőszámai, közönségarányai állnak):
És persze a teljes lakosság körében is csökkent a híradót nézők száma.
Az RTL Klub az este 6-os Híradó után még egy nagyobb hírblokkal jelentkezik hétköznaponként a háború kitörése óta, amely este fél 10-kor kezdődik, és a fiatalok körében átlagosan 151 572-en követik figyelemmel, ami 13,5 százalékos közönségarányt eredményez a műsornak. A teljes lakosság körében 399 513-an néznek átlagosan egy-egy adást, ami 11,7 százalékos közönségarányt jelent.
A számokból az látszik, hogy az RTL híreit továbbra is többen nézik mindkét célcsoportban,
az viszont még érdekesebb, hogy a fiatalok körében a Tények sokkal kevésbé népszerű, mint az RTL Klub Híradója, és az is látszik, hogy az RTL Klub Híradójánál viszonylag kiegyenlített az arány a fiataloknál és a teljes lakosságnál, míg a Tények esetében sokkal kisebb a közönségarány a fiatalok körében, mint a teljes lakosságéban.
És a legérdekesebb dolog, amire a számok vizsgálatánál bukkantunk: a TV2 délutáni műsorsávjának közönségarányai mind a teljes lakosság körében, mind a kereskedelmi célcsoportban nagyon magasak, a fiatalok körében 16-17 százalék, míg a teljes lakosság körében 20-21 százalék – ekkor jellemzően a török és egyéb szappanoperákat sugározzák a tévék mindkét csatornán. A TV2-n például a Fazilet asszony és lányai és a Remények földje című török sorozatokat nézhetik az érdeklődők az említett magas közönségarányokkal.
Ez pedig azt jelenti, hogy a közönségarányok csak pár százalékot nőnek a Tények adásai alatt –
valószínűleg a többség ott ragad a hírekre, de újabb nézők nem érkeznek a csatorna hírműsorára.
Ezzel szemben az RTL Klub a délutáni műsorsávban borzasztóan alacsony közönségarányokat produkál a Perzselő szenvedélyek és a Szerelem van a levegőben című török sorozatokkal, mindkét célcsoportban jellemzően 5-6 százalékot. Majd jön az RTL Híradó, és ezek az 5-6 százalékok egyszer csak „felcsövelnek”, és az 5-6 százalékból lesz 22-24 százalék.
Ez pedig azt jelenti, hogy a nézők egyértelműen a hírek miatt jönnek a csatornára.
És akkor nézzük, mi lett a legnézettebb műsor a múlt héten: hát persze, hogy a Sztárban sztár, a TV2 vasárnap esti showműsora, amely mindkét célcsoportban győzedelmeskedni tudott, a 18 és 49 év közöttiek körében 261 887-en nézték a műsort, ami 21,9 százalékos közönségarányt jelentett. A teljes lakosság körében 857 490-en választották a szórakozásnak ezt a fajtáját, ami 23,2 százalékos közönségarányt eredményezett.