Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a múlt heti események, vagyis az orosz-ukrán háború kitörése a világon mindenre hatással volt/van/lesz. Nem kivétel ez alól a tévénézettség sem.
(Jó esetben) az emberek tudni akarják, mi történik a világban, itt, a szomszédban, ezért a hírműsorok szerepe (és felelőssége) is megnőtt.
A múlt heti nézettségi adatok választ adnak arra kérdésre is, hogy a nézők többsége melyik csatorna hírműsorát tartja hitelesebbnek, ha ilyen horderejű esemény történik a világban. A válasz egyértelmű: a kereskedelmi célcsoportban
az RTL Híradó nézettsége hatalmasat nőtt az előző héthez képest,
míg a TV2 hírműsora, a Tények veszített nézőiből:
7. hét 8. hét
(febr. 14-20.) (febr. 21-27.)
RTL Híradó 170 742 néző; 18,9% SHR 215 289 néző; 23,1% SHR
TV2 Tények 180 458 néző; 20,2% SHR 171 538 néző; 18,6% SHR
Ez azt jelenti, hogy a kereskedelmi célcsoportban, vagyis a 18 és 49 év közöttiek körében egy-egy adást (18 órakor kezdődő hírműsorok) ennyien néztek átlagosan az adott csatornán.
A teljes lakosság (4 évnél idősebbek) körében szintén nőtt az RTL Híradójának nézettsége, a Tényeké pedig csökkent, de nem olyan mértékben, mint a kereskedelmi célcsoportban:
7. hét 8. hét
RTL Híradó 731 805 néző; 22,5% SHR 795 396 néző; 24,4% SHR
TV2 Tények 763 384 néző; 23,6% SHR 750 027 néző; 22,9% SHR
Itt láthatók a nézőszámok és közönségarányok napokra lebontva az RTL Klub, majd a TV2 esetében:
RTL Híradó
18-49 év 4+ 18-49 SHR% 4+ SHR%
hétfő: 174 179 743 209 20,4 23,7
kedd: 198 834 796 436 24,3 25,2
szerda: 214 522 795 896 24,9 25,5
csütörtök: 256 840 847 017 26,2 25,6
péntek: 199 667 803 627 24,7 25,8
szombat: 181 635 726 059 18,8 21,9
vasárnap: 276 934 855 530 23,4 22,8
TV2 Tények
18-49 év 4+ 18-49 SHR% 4+ SHR%
hétfő: 148 871 721 262 17,4 22,9
kedd: 152 515 743 325 18,6 23,5
szerda: 163 838 752 901 19 24,1
csütörtök: 188 283 793 186 19,2 23,9
péntek: 175 024 741 704 21,6 23,8
szombat: 144 126 674 320 15 20,4
vasárnap: 227 889 823 492 19,4 22
A közönségarányokból kitűnik, hogy az RTL Klub Híradóját inkább a kereskedelmi célcsoport, azaz a fiatalabbak nézik, míg a TV2 hírműsora csak a teljes lakosság körében tudott magasabb közönségarányokat produkálni. Az is csodálatosan kitűnik a számokból, hogy csütörtökön volt egy nagyobb kiugrás a nézőszámokat tekintve, ekkor kezdődött a háború, valamint a vasárnap esti hírműsorok nézőszámai is kimagaslóak. Ez valószínűleg a környező műsorok népszerűségével (is) magyarázható. (Az RTL Klubon a Cápák között, a TV2-n a Sztárban sztár következett a hírműsorok után.)
És ami nem szokott megtörténni: múlt héten az M1 hírműsora is felkerült az 50 legnézettebb műsor listájára: a kereskedelmi célcsoportban a 38. helyet szerezte meg a Rendkívüli hírek, ami vasárnap került adásba, 17.43-kor kezdődött, és 123 630 néző figyelte, ami 12 százalékos közönségarányt generált. 45. helyezett lett a szintén vasárnapi M1 Híradó 17 órai kiadása, vagyis az Orbán Viktorral készített interjú 100 412 nézővel a kereskedelmi célcsoportban.
A teljes lakosság körében is bekerült az első 50 legnézettebb műsorba a 17.43-kor adásba kerülő M1 Rendkívüli hírek 381 589 nézővel és 11,4 százalékos közönségaránnyal. Ebben a célcsoportban a 46. helyet szerezte meg a Heti Napló Sváby Andrással vasárnapi adása 393 184 nézővel és 9,3 százalékos közönségaránnyal.
És amit nem láttunk előre:
az Exatlon Hungary legújabb évadának legrosszabb hetét produkálta - legalábbis nézettség szempontjából. A kereskedelmi célcsoportban 154 114-en néztek átlagosan egy epizódot, ami jelentős csökkenést jelent az előző héthez képest, amikor ez a szám még 174 453 volt, a közönségarány 15,2 százalékról 14 százalékra esett. Hogy ez a tendencia megmarad-e, vagy csak egy "elszigetelt esetről" van-e szó, az majd a jövő héten derül ki.
A múlt hét legnézettebb műsorainak listáján is nyomot hagyott a háború kitörése – több szempontból is. Egyrészt
a Sztárban sztár népszerűsége továbbra is töretlen:
a nézőknek most talán még az eddigieknél is nagyobb szükségük van olyan műsorokra, amik elvonják figyelmüket a komoly dolgokról, és egyszerűen csak kikapcsolódhatnak a képernyők előtt. Erre a célra tökéletesen megfelel a TV2 beöltözős showműsora, ami nem csak a múlt hét, de
az év legnézettebb műsora lett
a kereskedelmi célcsoportban. Itt 305 988 nézőt gyűjtött a műsor, a közönségarány 21,8 százalékos lett. A teljes lakosság körében is ez lett a legnézettebb műsor múlt héten 910 759 nézővel és 22,7 százalékos közönségaránnyal.
A kereskedelmi célcsoportban makacsul tartja magát a második helyen az RTL Klub vállalkozási showműsora, a Cápák között, 293 257 nézővel és 20,7 százalékos közönségaránnyal, ami jócskán javítja a vasárnapi eredményeit a csatornának, amire szüksége is van a TV2-s Sztárban sztár miatt.
Azzal, hogy az RTL Híradó nézettsége ekkorát nőtt, húzta magával a Híradó után adásba kerülő Fókusz nézettségét is, ami szintén jótékonyan hatott az RTL Klub közönségarányaira, de anélkül viszont nem mehetünk el szó nélkül, hogy
a Hotel Margaret újabb mélypontot ért el történetében:
Míg előző héten még 110 149-en néztek átlagosan egy részt, ez a szám a múlt héten tovább csökkent, és 89 590 néző/epizódra süllyedt, a közönségarány 10 százalékról 9,1 százalékra esett. A csatorna pedig február 28-án hétfőn bejelentette, hogy a Késő esti Híradót felcseréli a Hotel Margarettel, és rögtön a Keresztanyu után sugározza, a Hotel Margaretet pedig lecsúsztatta a 21.40-es időpontra.
Az RTL Klub a Hotel Margaret fiaskója ellenére javítani tudott a kereskedelmi célcsoportban, főműsoridőben mért közönségarányon, és újra megelőzte a TV2-t: RTL Klub: 14,5% SHR; TV2: 12,9% SHR.