A buddy cop filmekben rendőrök cseszegetik egymást, a buddy filmekben meg csak – cseszegetik egymást. De a felállás hasonló, és ha jól csinálják, legyenek akár bádogosok, imádjuk az ilyen filmeket.
A címben említett filmeken kívül olyan alapvetéseket most nem listázunk, mint a Rendes fickók, a Durr, durr és csók, a Tango és Cash, a Kutyám, Jerry Lee, a Men in Black, a Beverly Hills-i zsaru, a 48 óra, az Éjszakai rohanás, a 21 Jump Street vagy a Bad Boys, no meg a Bud Spencer-Terence Hill filmek. Persze közismert és általában népszerű filmek az alábbiak is, de valahogy mindig csak az előbbiek után jutnak eszünkbe, ha a buddy-filmekről van szó. Na de mit is jelent ez pontosan? Mindjárt kiderül, illetve, egy bizonyos típusú buddy-filmekről lesz szó, nevezetesen krimi- és akcióvígjátékokról, amelyek között nem szerepel mondjuk a Dumb és Dumber, a Bill és Ted, vagy az Ananász Expressz.
Philadelphiai zsaru
Richard Benjamin, a Sellők, a Pénznyelő és a Marslakó a mostohám rendezőjének talán kevésbé ismert filmje a Philadelphiai zsaru, pedig ízig-vérig buddy-film 1990-ből, azaz gyakorlatilag még egyenesen a nyolcvanas évekből. Anthony Edwards játssza a fiatal rendőrt, aki Philadelphia legpuccosabb negyedében dolgozik, ahol a rendőrőrs is leginkább egy golfklubra emlékeztet, és nem történik soha semmi. Hamarosan azonban a város legdurvább körzetében találja magát, az öreg róka Forest Whitaker oldalán. Nagyon vicces krimi-vígjáték, a kor legjobb hagyományai szerint.
Ozmózis Jones
A Farelly-testvérek gusztustalan agymenései közé 2001-ben beékelődött egy animációs akcióvígjáték is. A keret azonban élőszereplős, hiszen a történet a taknyozó-nyáladzó-gennyedző Bill Murray testében játszódik. Ugyanis egy gonosz vírus egyre jobban lestrapálja, és Ozmózis Jones, a test rendőrségének hírhedt fehérvérsejtje, a buddy cop filmek tipikus szabályokkal szembeszálló, öntörvényű zsarufigurája. Társnak Drixet, egy gyógyszert kap, akit még Murray karaktere vett be. A történet pedig olyan, ahogy a nagykönyvben meg van írva: féktelen akciók, vicces szóváltások, meg-megszakítva egy nagyon viccesen gusztustalan Bill Murray-vel.
Zootropolis
Elsőre valószínűleg senkinek sem jutna eszébe, hogy egy ízig-vérig buddy-film a Disney remekműve. Pedig az idealista nyuszi és a nagyszájú szélhámos róka párosa simán megállja a helyét Riggs és Murtaugh, Tango és Cash vagy Dooley nyomozó és Jerry Lee mellett. No és ne feledkezzünk meg az izgalmas nyomozásról sem: a Zootropolis kriminek sem utolsó.
Vörös zsaru
Arnold Schwarzenegger egyik korai klasszikusában Ivan Danko, a moszkvai rendőrség kőmerev századosa az orosz maffia nyomában loholva Amerikába kényszerül utazni. Más szabályok, más világ, más hozzáállás, más típusú rendőrök. Schwarzenegger és James Belushi párosa szintén hozza a jól bevált formulát.
Jobb ma egy zsaru, mint holnap kettő
Szerepére készülve egy hollywoodi filmsztár (Michael J. Fox) egy New York-i zsaru (James Woods) mellé szegődik, aki olyan kemény, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. A buddy-filmekre rendre jellemző, hogy a páros egyik tagja igazi fenegyerek, míg a másik idegenként csöppen a környezetbe, ezáltal máshogy kezelik a helyzetet, és ez egyrészt kiváló humorforrás, másrészt nyilvánvalóan folyton cseszegetik egymást. A végére persze összerázódnak, de továbbra is beszólogatnak egymásnak, mert miért is ne.
Egyik kopó, másik eb
Tom Hanks krimivígjátéka ugyanabban az időben jött ki, mint a hasonló témájú Kutyám, Jerry Lee, amit gyaníthatóan szívesebben nézünk – hiszen senki sem szereti, ha meghal egy kutya, itt pedig ez történik. A színész merev, rendmániás figurája és az örökké nyáladzó bordeux-i dog látszólag tökéletes ellentétei egymásnak: noha ember-kutya a felállás, a buddy-dolog ugyanúgy működik.
Állj, vagy lő a mamám!
Sylvester Stallone szerint Arnold Schwarzenegger megszívatta, ezért vállalta el ennek az egyébként nem valami jó filmnek a főszerepét: abban az időben kőkemény versengés ment közöttük, ki legyen Hollywood egyes számú akciósztárja, és a jó Terminator úgy tett, mintha érdekelné a film, ezért Stallone beelőzte. Később bevallotta, hogy ez a legrosszabb film, amiben valaha szerepelt. De mindegy, a felállás listánkba illik: tökös Los Angeles-i zsaru és – az anyukája, aki előszeretettel mutogatja másoknak fia pelenkás fotóit.
Fenegyerekek
A kilencvenes évek egyik gyöngyszeme, igazi végigvigyorgós B-film, egy eszelősen vigyorgó Christopher Lamberttel és Mario van Peebles-szel, egy gonosz Patrick Stewarttal és egy még gonoszabb Dennis Learyvel. Valamiért a legjobb buddy-filmek szinkronja mind tökéletes, úgy tűnik, a magyar szöveg írói, a szinkronrendezők és a szinkronizáló színészek mind-mind fenemód élvezték ezeket a munkákat. A Fenegyerekek magyar szövege is zseniális, de a listán szereplő több filmet is említhetnénk. Óriási dumák, remek poénok és marha jó hangulat – aki teheti, még ma nézze újra!
Pénzvonat
Wesley Snipes és Woody Harrelson összeszokott páros volt a kilencvenes évek elején, hiszen három évvel korábban, 1992-ben már egymás oldalán szerepeltek a Zsákolj, ha tudsz! című filmben. A Pénzvonatban már összeszokott párosként alakították a New York-i metróban szolgáló rendőröket, akik ahelyett, hogy a rendet őriznék, inkább elhatározzák, hogy kirabolnak egy pénzszállító szerelvényt.
Utánunk a tűzözön
A buddy-isten Shane Black talán legkevésbé közismert forgatókönyvéről van szó, amit az akkoriban, a Még drágább az életed és a Cliffhanger után Hollywoodban nagyon menő Renny Harlin rendezett meg. Geena Davies, az átlagos anya egy szép napon rádöbben, hogy agymosott gyilkológép, és a nagyon vicces, lepukkant magánnyomozóval (Samuel L. Jackson még azt is énekli, hogy vizel) indul az ellen ellen.