Kinek az ötlete is volt az Indiana Jones atomrobbanást túlélő hűtőszekrénye? Miért olyan nyomasztó az Indiana Jones és a Végzet Temploma? Miért olyan zseniális az E.T.? És egyebek.
A cápa katasztrofális forgatása
Kevin Reynolds, a Waterworld rendezője a "vizes Mad Max" forgatása előtt felkereste Steven Spielberget, hogy lássa el valami atyai jótanáccsal, hiszen ő is csinált már "vizes" filmet. Spielberg a lelkére kötötte, hogy ne forgasson a nyílt óceánon. És ő csak tudta, hiszen A cápa létrejötte kínlódások vége-hossza nincs sorozata volt: a tengeri felvételek során hajók süllyedtek el, kamerák áztak szét, a stáb tengeribeteg lett. A négymillió dolláros költségvetésből és 55 napos forgatásból végül 9 millió és 159 nap lett. Spielberg komolyan attól tartott, hogy munkatársai hamarabb megfojtják, mintsem befejezné a filmet.
A Harmadik típusú találkozások egy diákfilmjének továbbgondolása
A Harmadik típusú találkozások Spielberg egyik legszemélyesebb filmje, és a három sajátja közül az egyik, amelynek maga írta a forgatókönyvét. (A másik kettő a Sugarlandi hajtóvadászat és A.I. - Mesterséges értelem.) Valójában egy régi ötletét gondolta tovább és dolgozta át, nevezetesen a 17 évesen forgatott Firelight című amatőrfilmjének történetét. A 135 perces film jó része elveszett, mintegy 40 percnyi anyag maradt meg, és az 500 dolláros költségvetést az egyszeri mozis vetítés során simán behozta, sőt, még egy egész dollár hasznot is hozott.
"Haladjunk már!"
Az elveszett frigyláda fosztogatóinak egyik leghíresebb jelenete az, amikor a hevesen hadonászó kardmestert Indy sommásan lelövi a fenébe. Ez a jelenet nem szerepelt a forgatókönyvben, helyette látványos összecsapás lett volna, ám a tunéziai hőségben mindenki, beleértve Fordot is, lebetegedett. Spielberg szerint Ford, Vic Armstrong kaszkadőr koordinátor szerint Dave Tomblin producer ötlete volt a lepuffantás, de bárki is találta ki, zseniálisan működik.
Az E.T.-t máshogy vették fel, mint általában a filmeket szokás
A filmeket általában nem a jelenetek időrendje szerint veszik fel, hanem praktikusan csoportosítják a felvételek rögzítését. Az E.T. esetében Spielberg azonban mégis ezt a macerásabb és drágább módszert választotta, mert azt szerette volna elérni, hogy a gyerekszínészek a lehető leghitelesebben játsszák el, ahogy a történet elején idegenkednek a kis földönkívülitől, majd egyre jobban megszeretik. És így a gyerekek is úgy érezhették, mintha tényleg benne lennének a történetben, nem csak egymástól független jelenetmorzsákat vesznek fel velük, amit majd később a vágószobában összeeszkábálnak egy kerek egésszé.
George Lucas válása miatt lett olyan az Indiana Jones és a Végzet Temploma
Azaz sötét, nyomasztó és megdöbbentően kegyetlen. Mellette tele rasszista sztereotípiákkal, és a női szereplő sem több egy sikoltozó, ostobácska szőkeségnél, akit folyton meg kell menteni. Szóval mi a fene történt ezzel a filmmel? George Lucas akkoriban vált feleségétől, Marciától (aki a vágójaként gyakorlatilag megmentette a Csillagok háborúját), és a férfit eléggé megviselte ez a dolog. Rossz kedélye Spielbergre is átragadt, és a Végzet Templomát tulajdonképpen arra használták fel, hogy valahogy levezessék a felgyűlt rossz érzéseket.
Az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag kísértettörténetnek indult
Lucas mindig is trilógiának (hümm...) képzelte el az Indiana Jones-szériát, és Spielberg ugyan szeretett volna már komolyabb filmeket csinálni, úgy érezte, a Végzet Temploma miatt bocsánatot kell kérniük a közönségtől – nekivágott hát a régészprofesszor harmadik kalandjának. A forgatókönyv azonban sok-sok változtatáson esett át: kezdetben még nyomokban sem hasonlított a ma ismert filmre, amit egyébként a sorozat legjobbjának tartanak. Lucas eredeti ötletében Indy szellemekkel csatázott volna, fontos szerepe lett volna az Ifjúság Forrásának és a kínai mitológia Majomkirályának. Chris Colombus meg is írta a forgatókönyvet, de Spielberg úgy érezte, túl sok már a fantasztikus elem.
Robin Williams felelt a Hook stábjának hangulatáért
A Hook nincs ugyan Spielberg legjobb alkotásai között, de kellemes nosztalgiát ébreszt azokban, akik gyerekkorukban látták, hiszen maga a film is a gyerekkorról szól, illetve arról, hogy nem jó dolog (és nem is kell) felnőni. Robin Williams a forgatáson kötelességének érezte, hogy személyesen feleljen a jó hangulatért, és folyton a gyerekszínészekkel hülyült. Azt sem bánta, ha olykor Spielbergnek ezért komoly kihívást jelentett rendezni a filmet.
A Jurassic Park T-Rexe majdnem megevett egy embert
A Jurassic Park trükkjei mai szemmel is káprázatosak, élen a Stan Winston és csapata alkotta mechanikus T-Rex-szel. Történt azonban egy baleset a színfalak mögött, amely során a robot dinoszaurusz csaknem lenyelt egy embert. Viccesen hangzik, pedig a valóságban elég kemény helyzet lehetett: az egyik effektes, Adam Scott a robot belsejében kuporgott, és a T-Rex bőrét ragasztgatta, ám a gépezet hajlamos volt váratlanul megmozdulni. Egyszer csak elment az áram, és a gépezet összeroskadt – szerencsétlen fickóval a bendőjében. Úgy kellett szétfeszíteni a T-Rex állkapcsát, hogy kimenthessék Scottot a bestia gyomrából.
Spielbergnek csak két dolog tetszett a Jurassic Park folytatásának regényváltozatából
Michael Crichton regénye és Spielberg filmje jócskán eltérnek egymástól, és ez a második részre is igaz. Amikor már a folytatást tervezgették, beszéltek ugyan egymással, de nagyon keveset, ki-ki a maga szája íze szerint gondolta tovább a Jurassic Park történetét. Crichton megírta a könyvét, amiből a rendezőnek csupán két dolog tetszett: a B-sziget, és az a jelenet, amikor a T-Rex egy szikla tetején támad rá a buszra. Ezeket át is emelte a filmváltozatba, de az író legtöbb ötletét kihajította. Kathleen Kennedy, a film egyik producere így jellemezte ezt a helyzetet: "Amikor Michael odaadta a regényt Stevennek, tudta, hogy az ő munkája itt véget ért."
Az A.I. - Mesterséges értelem vége nem Spielberg ötlete volt
Különleges darab a robotkisfiú története Spielberg életművében, hiszen a filmet Stanley Kubrick "hagyta rá". A bemutató után Spielberg szemére is hányták, hogy a kétezer évvel később, a jövőben játszódó finálé túlságosan is szentimentális, túl "spielberges" lett, és ezzel elszúrta Kubrick eredeti vízióját. Tévedtek, ugyanis Kubrick épp hogy "spielberges" befejezést akart, sok-sok érzelemmel. És épp ezért hagyta épp Spielbergre a filmet, hiszen ki lehetne Spielbergebb Spielbergnél?
Lucas beszélte rá Spielberget, hogy Indiana Jones egy hűtőszekrényben élje túl az atombombát
A kristálykoponya királysága telis-tele van hajmeresztő (értsd: idióta) húzásokkal, de Indy csodás menekülése még az "űrön túli űrből" érkezett lényeket is veri. Spielbergnek az atomrobbanást túlélő hűtőszekrény ötlete már túl sok volt, de Lucas nem tágított: előszedett valahonnan egy matematikai levezetést, hogy 50-50 százalék az esélye, hogy egy ember egy hűtőszekrényben kuporogva túlélje az atombombát. Persze ezt továbbra is nehéz elhinni.
A Tintinből majdnem élőszereplős film lett a nyolcvanas években
Miután Az elveszett frigyláda fosztogatóit egy kritikus Tintin kalandjaihoz hasonlította, Spielberg felfedezte magának a képregényt, és rögvest bele is szeretett. Felkereste a képregények alkotóját, Hergét, egy esetleges adaptáció reményében, de 1983-ban, épp mielőtt személyesen is találkoztak volna, a belga rajzoló elhunyt. Spielberg az özveggyel ütötte nyélbe az üzletet. A Tintin eredetileg élőszereplős film lett volna, az E.T. forgatókönyvírója, Melissa Mathison írta volna, és a rendező Jack Nicholsont szemelte ki Haddock kapitány szerepére. Aztán az egészből végül nem lett semmi, és csak hosszú-hosszú idővel később valósult meg, motion capture animációs filmként. És ugyan nem vált a rendező életművének kiemelkedő darabjává, pedig olykor tényleg olyan, mintha egy Indiana Jones-filmet néznénk.
A barátságos óriást nem Spielberg rendezte volna
A Roald Dahl egyik legnépszerűbb meseregényéből készült film Spielberg legkevésbé sikeres alkotásai közé tartozik, és tulajdonképpen története sincs sok, egészen feledhető, helyenként pedig még bénán is néz ki. Mindez talán azért történhetett, mert ugyan korábbi, jól bevált harcostársai dolgoztak a filmen, Spielberg beugróként csatlakozott hozzájuk, az eredeti rendező a Szerelmes Shakespeare alkotója, John Madden volt. És amikor már belehuppant a rendezői székbe, Steven Spielberg számára másodlagos volt A barátságos óriás, mert elsősorban a Kémek hídjára koncentrált.
Nem sikerült minden kiszemelt utalás jogait megszerezni a Ready Player One-hoz
A Ready Player One-ban csak úgy nyüzsögnek a geek-kultúra ismert alakjai, és nyilvánvalóan kőkemény meló lehetett mindegyik felhasználási jogát megszerezni. Némelyiket nem is sikerült: nagyjából akkor mutatták be a Blade Runner folytatását, így abból semmi nem kerülhetett át az OASIS virtuális univerzumába, és Ultraman szerepeltetése kapcsán sem sikerült megegyezni a japán jogtulajdonosokkal. Helyette Gundamot láthatjuk a film végi hatalmas csatában.