Íme a világ 10 legjobb filmje

Vajon a Variety magazin TOP100-as listáján is ott van a PORT.hu-olvasók három örök kedvence, A remény rabjai, a Forrest Gump és a Halálsoron is?

A patinás Variety magazin, amely nemrégiben ünnepelte fennállásának 117. évfordulóját, nemrégiben összeállította a minden idők 100 legjobb filmjét tartalma listáját. Nem hasra ütéssel persze, hanem 30 veterán szakmabeli filmkritikus szavazata alapján, vállalva, hogy számtalan olvasói kommentár érkezik majd hozzájuk azzal kapcsolatban: hogy a csudába maradhatott ki ez vagy amaz a film az összeállításukból?!?

A teljes lista itt tekinthető meg, érdemes összevetni a PORT.hu TOP100-as listájával! A legfőbb különbség azonnal szemet szúr az embernek:

Nincs ott a 100 legjobb alkotás között a magyar mozinézők három örök kedvence, A remény rabjai, a Forrest Gump és a Halálsoron!

Az alábbiakban következzen tehát a tíz legjobb film, hiszen úgyis mindenki ezekre kíváncsi!

 

10. Ryan közlegény megmentése (1998)

1944. június 6 - a normandiai partraszállás napja. Az Omaha Beach kódnevet kapott tengerparton a csónakokból védhető fedezékbe igyekvő szövetséges katonák pergőtűzbe kerülnek, a vérveszteség óriási. Mindenütt halottak, sebesültek, cafatokra szakadt emberi testrészek, haldoklók halálhörgései. A pokol első bugyrán éppen csak túljutott Miller százados (Tom Hanks) megmaradt embereivel újabb szinte lehetetlen próbatétel előtt áll. Egy kis csapat élén be kell hatolnia az ellenséges hátországba, hogy felkutasson egy amerikai katonát, James Ryan közlegényt. A főparancsnokság utasítására ugyanis azonnal le kell szerelni, mivel három bátyja a világháború különböző frontjain szinte egyszerre vesztette életét, s a hadsereg ezzel adózik a család tragédiájának. De a hosszú és veszélyes úton mindenkiben felmerül a kérdés: vajon miért ér ennek az egy embernek az élete többet, mint az érte küldött kilenc emberé?

 

9. Beszéljünk Éváról! (1950)

A negyvenes sztár, Margo (Bette Davis) kegyeibe beférkőző ambiciózus kezdő, Eve (Anne Baxter) maróan szatirikus karriertörténete a film. A színház könyörtelen, gátlástalan világa a korabeli Amerika hidegháborús légkörét tükrözi. A különös szépségű és drámai erejű Bette Davis a bizonytalanságát agresszivitással kompenzáló, excentrikussága ellenére is melegszívű, idősödő sztár megformálásáért elnyerte a legjobb női alakítás díját Cannes-ban.

 

8. Az élet csodaszép (1946)

Karácsony este George Bailey (James Stewart) lába alól kicsúszik a talaj. Az általa vezetett kisvárosi takarékpénztár a csőd szélén áll, ő pedig úgy érzi, értelmetlen az élete, és az öngyilkosság az egyetlen kiút. Az égben felfigyelnek a kétségbeesett emberre, és egy szárnyaira vágyó angyal kapja a nagyfőnöktől azt a nemes feladatot, hogy hozza rendbe a dolgot. Clarence, a mennybéli küldött (Henry Travers) sajátos módszert alkalmaz: megmutatja, milyen sivár hellyé lett volna a város Bailey áldozatos tevékenysége nélkül. A tanulság egyértelmű: az élet szép, és élni igenis érdemes!

 

7. 2001 - Űrodüsszeia (1968)

Valamikor a távoli múltban, az emberiség hajnalán a különös, fekete monolittal való találkozásnak köszönhetően a majomemberek fölfedezik a tüzet és az eszközhasználatot. Évezredekkel később amerikai kutatók hasonló oszlopra bukkannak a Holdon, amely rejtélyes rádiójelet sugároz a Jupiter felé. Űrexpedíció indul útnak, hogy megvizsgálja, kinek szólhat az üzenet. A hosszú út alatt a fedélzeti komputer meghibásodik, és ez a legénység életébe kerül. Az egyetlen túlélő a visszatérés reménye nélkül mégis megpróbálja teljesíteni a küldetést.

 

6. A hét szamuráj (1954)

Egy ismétlődő rablótámadásoknak kitett falu gazdátlan szamurájokat, azaz roninokat fogad fel, hogy azok, mint a harc művészei, megvédjék a termésüket. Ez végül nem kis áldozat árán és a falusiak részvételével sikerül is. A rendkívül mozgalmas csatajelenetekben megjelenített harc ellenére sem egyszerű kosztümös kalandfilmet látunk, hiszen Kuroszava itt is az embereket, az emberi kapcsolatokat helyezte a középpontba: a parasztoknak mindenekelőtt magukat, vagyis számító önzésüket, gyanakvásukat kell legyőzniük. Ez a nagy kritikai és közönségsikert aratott, filozofikus mélységű szamurájfilm szolgált egy hasonlóképpen közkedvelt amerikai western, A hét mesterlövész alapjául.

 

5. Ponyvaregény (1994)

Adott két idősödő, szabad szájú, tökös, szimpatikus gengszter, Vincent (John Travolta) és Jules (Samuel L. Jackson), akik igyekeznek főnöküknek visszaszerezni egy aktatáskát. Ehhez persze meg kell ölniük pár embert, de ez az egyszerű bérgyilkosokkal gyakran megesik. Jules a rá célzott golyókat csodával határos módon elkerüli, s ezt jelnek tekintvén úgy dönt, felhagy eddigi életével. Társának viszont el kell vinnie szórakozni a gengszterfőnök feleségét... Van továbbá egy bokszoló, Butch (Bruce Willis), aki a hírhedt maffiafőnök, Marselleus Wallace (Ving Rhames) átvágását tervezi. Hogy-hogy nem, odáig fajul a történet, hogy végül már inkább a megmentésére készül, mint a lelövésére...

 

4. Aranypolgár (1941)

Rózsabimbó - ez az utolsó szava a palotájában magányosan haldokló milliomosnak, s ezen a nyomon indul el egy újságíró, hogy megfejtse e páratlan karriert befutott ember titkát. A főszereplő Charles Foster Kane (Orson Welles), aki arra született, hogy nagy ember legyen. Egyszerű emberként indult, de kis szerencsével mindig felismerte a környezetében lévő lehetőségeket és képes volt azt saját hasznára fordítani. Újságjai voltak, rádióállomásai, a közvélemény kiszolgálója és befolyásolója volt. Kane története, aki alulról kapaszkodott fel és ezt elfelejtette, egy csapásra mindent elveszített. Magányosan halt meg - pedig halhatatlannak tűnt -, és vele együtt gazdagsága, hatalma és dicsősége is.

 

3. A keresztapa (1972)

Minden idők legnagyobb gengszterfilmje azokat az embereket és azt a gépezetet mutatja be, ami az olasz maffiában gyökerezve a világ leghatalmasabb és legrettegettebb hatalmává vált az Egyesült Államokban. Figyelemmel követhetjük a kegyetlen, gyilkos módszereket, amivel a Corleone család feje dolgozik. Tanúi lehetünk a hihetetlen összetartásnak, az érdekek és a félelem összetartó erejének, ami ezt a világot jellemzi. Emberek sorsa, élet és halál kérdése dől el Don Vito Corleone (Marlon Brando) dolgozószobájában. Egyesek védelemért fordulnak a nagyúrhoz, mások hadüzenettel érkeznek. A rivális maffia, a Tattaglia család ugyanis végső leszámolásra szólította fel a Corleonékat. És a hadüzenet után az egész város lángba borul...

 

2. Óz, a csodák csodája (1939)

Kansason félelmetes erejű tornádó söpör végig. A kis Dorothy (Judy Garland) nem tud elmenekülni, balesetet szenved. Ájult állapotban kis kutyájával, Totóval csodálatos helyre, Óz birodalmába kerül. Útja során barátokat szerez az Oroszlán, a Madárijesztő és a Bádogember személyében, ám egy kegyetlen ellenséggel, a Boszorkánnyal is szembe kerül. Noha itt minden színes és szép, Dorothy legfőbb vágya, hogy visszajusson az ő fekete-fehér, mégis úgy szeretett otthonába...

 

1. Psycho (1960)

A csinos szőke titkárnő, Marion (Janet Leigh) meglép a főnöke pénzével. A városon kívül új autót vásárol, és bár az ideges viselkedése feltűnik a rendőröknek, mégis tovább engedik. Éjszakára betér egy mellékút melletti, félreeső motelbe, nem is sejtve, hogy annak titokzatos tulajdonosa, Norman Bates (Anthony Perkins) rosszban micsoda ördögi figura... Alfred Hitchcock talán legtökéletesebb filmje!

 

(via Variety)