Azaz tulajdonképpen végig ott volt mellette valaki, aki gyakorlati tanácsokkal látta el a rendezőt, netán egész egyszerűen magasról tett rá, és maga rendezte meg a filmet.
Tombstone – George P. Cosmatos helyett Kurt Russell
Éveken keresztül pletykálták, hogy a Tombstone-t nem George P. Cosmatos (Cobra, Leviathan) rendezte. Henry Cabot Beck, a True West magazin szerzője ellátogatott a forgatásra, és néhány évvel később kiderült, hogy a 2005-ben elhunyt rendező megígértette vele, hogy ne árulja el senkinek, amíg ő él: valójában tényleg nem ő rendezte a filmet. A forgatókönyvíró és eredeti rendező, Kevin Jarre (Az ördög maga, A múmia, a Rambo 2. és Az ötvennegyedik hadtest írója) otthagyta a produkciót, és a főszereplő, a Wyatt Earpöt alakító Kurt Russell beleegyezett, hogy a Jarre helyére leszerződött Cosmatost gyakorlatilag ő dirigálja. A színész minden este adott egy listát a rendezőnek, hogy másnap mit és hogyan vegyenek fel. Ez úgy hangzik, mintha Russell diktatórikusan átvette volna a gyeplőt, de a Doc Holliday-t játszó Val Kilmer elmondása szerint (akit Russel egyébként bevont a munkába) erről szó sem volt: Jarre kezei között elúszott a forgatás, elmaradtak az ütemtervtől, és a helyére kerülő Cosmatos egyszerűen későn csatlakozott be. Meg kellett menteni a filmet, és Russell ott volt a kezdetektől, átlátta a produkciót, és mindent beleadott, erején felül dolgozott, hogy besegítsen Cosmatosnak. Mindezek után ragaszkodott hozzá, hogy őt ne tüntessék fel mint rendezőt.
Rambo 2. – szegény George P. Cosmatos helyett Sylvester Stallone
A Tombstone sztorija kapcsolódik a Rambo második részéhez. Russell és Stallone együtt játszottak a Tango és Cash-ben, jóban voltak, és Russell a western forgatása körüli zűrök idején felhívta Stallonét. Megemlítette neki a produkció problémáit is. Stallone ajánlotta beugró rendezőnek Cosmatost mint akit lehet irányítani, ugyanis a színész bevallotta, hogy a Rambo 2-ben is az volt a funkciója, mert a valódi rendező igazából Stallone volt.
Poltergeist – Tobe Hooper helyett Steven Spielberg
Már a bemutató előtt idején pletykálták, hogy, nem Tobe Hooper (A texasi láncfűrészes mészárlás, Életerő, Támadók a Marsról) rendezte a Poltergeistet. Az L.A. Times riportere kilátogatott a forgatásra, és azt látta, hogy Steven Spielberg is jelen van, és éppen az aktuális jelenetet rendezi. Spielberg később elmesélte, hogy Hooper nem az a fickó, aki azonnal meg tud oldani egy problémát. Ilyenkor az történt, hogy Spielberg, aki egyébként tényleg rögtön előállt egy javaslattal, Hooper pedig elfogadta.
Az Amerikai Rendezők Céhe is utánajárt a szóbeszédnek, és a szabályaik értelmében nem engedték, hogy tevékenysége ellenére Spielberg alatt fusson a produkció, vissza akarták tartani a szerződését. Ugyanakkor forgatta az E.T.-t is: a két filmet mindössze egy hét különbséggel mutatták be az Egyesült Államokban. Ezért ragaszkodott ahhoz a szervezet, hogy Hooper kapja meg a rendezői kreditet.
Egyébként Hoopert nem nagyon zavarta Spielberg jelenléte. Mint elmondta, nem is érti, miért baj egyeseknek, hogy más is beleszól a munkába, büszke volt rá, hogy részt vehet benne. A filmkészítést úgy fogta fel, hogy az író, a producer és a rendező közös alkotása – ezekből kettő pedig Spielberg volt.
A kulisszák mögötti történet arról is szól, hogy Hooper nem vett részt a film vágásában, azt már végig Spielberg irányította. Ugyanakkor az is lehetséges, hogy maga a stúdió szivárogtatta ki, milyen erős Spielberg jelenléte, mert tartottak attól, hogy a közönség a Poltergeistet Hooper kultikus filmjéhez, a maga korában tabukat döntő, különösen erőszakos A texasi láncfűrészes mészárláshoz fogják kötni, azaz úgy hiszik, hogy a családot riogató szellemek története is egy kőkemény horror lesz. Mindenesetre a Poltergeistet inkább Spielberg fimjeként tartják számon.
A Jedi visszatér – Richard Marquand helyett George Lucas
Kicsoda Richard Marquand? Talán csak a legmegátalkodottabb Star Wars-rajongók ismerik, a walesi rendezőnek ugyanis elég szerény az életműve: a Ken Follett regénye alapján készült Tű a szénakazalban elég ismert, talán klasszikus is, ám azon (no meg a Jedin) kívül nincsenek emlékezetes alkotásai. És George Lucas jócskán ki is használta, hogy Marquand élete egyik lehetőségének tartotta a film rendezését, ami remek hatással lesz későbbi karrierjére – ám sajnos nem jött neki össze: készített még három filmet, majd a Jedi után négy évvel, mindössze 49 évesen meghalt szívrohamban.
A Birodalom visszavág rendezője, Irvin Kershner Lucas egykori tanára volt, és öreg róka lévén egészen máshogy állt a munkához. Talán az American Graffitiben még igen, de azután Lucas soha nem volt jó a színészek instruálásában (lásd előzménytrilógia), és tulajdonképpen a karakterek sem érdekelték annyira, mint az őket körülvevő soha nem látott világ technikai megvalósítása. Össze is különbözött Kershnerrel, aki a saját íze szerint, a karakterekre fókuszálva forgatta le a Birodalmat, ami technikai megoldásokat is jelentett, és Lucas nem akarta, hogy a folytatásnál is így legyen. Ő nem a forgatáson akart szöszölni, számára a film a vágószobában született meg. Marquandot ezért a legrövidebb pórázon tartotta: szó szerint ott állt végig mellette. A beszámolók alapján nem is volt ez baj: a színészek sem kedvelték különösebben (ellentétben Kershnerrel), és nem volt egy markáns figura, aki biztos kézzel tudta volna irányítani a produkciót.