Aki szereti M. Night Shyamalan filmjeit, a lánya horrorját is imádni fogja

Ishana Night Shyamalan első mozifilmes rendezése, A figyelők az erdei házas horrorok kliséjével indít – aztán itt is jön a nagy csavar!

M. Night Shyamalant aligha kell bemutatni a PORT-olvasóknak: a Hatodik érzék, A falu és A sebezhetetlen miatt évtizedek óta „indiai csodagyerekként”, sőt, „az új Spielbergként” emlegetett filmesnek igencsak egyedi író és rendezői stílusa van, ő az, akinek a thrillerei mindig örökre beleégtek a tudatunkba a fojtogató hangulat és emlékezetes csattanó miatt.

Ishana Night Shyamalan és M. Night Shyamalan A figyelők New York-i gálavetítésén (forrás: Theo Wargo/Getty Images)

 

Shyamalannak ráadásul van egy lánya, aki szakmáját tekintve szintén forgatókönyvíró és rendező. Ráadásul

Ishana Night Shyamalan esetében olyannyira igaz a nem esett messze az alma a fájától mondás, hogy az első mozifilmje (amelynek az apja a producere) pont egy erdőben játszódó horrorfilm lett.

A figyelők a külsőségeit, a hangulatát és a történet végi meglepő fordulatát tekintve is nagyon hasonlít az olyan Shyamalan-klasszikusokra, mint a 2004-es A falu vagy a 2023-as Kopogás a kunyhóban. Tegyük azért gyorsan hozzá: Ishana Shyamalan hozott anyagból dolgozott, és egy 2022-ben megjelent bestseller regényt, A. M. Shine A figyelőkjét adaptálta vászonra (ami direkt a mozifilmhez időzítve magyarul is megjelent a Gabo kiadó gondozásában).

A történet főszereplője egy Mina nevű, tragikus múltú, búskomor lány (Dakota Fanning), aki egy írországi állatkereskedésben dolgozik. Főnökétől egyik nap azt a feladatot kapja, hogy vigyen el egy sárga papagájt egy másik városba, és közben próbáljon feltöltődni a zöldbe borult, csodás ír tájat nézegetve.

 

Csakhogy a GPS egy olyan sűrű erdőbe viszi a lányt, ami egyetlen térképen sincs rajta,

ráadásul Mina autója váratlanul lerobban, így foglyul ejti őt a sűrű, sötét, kísérteties rengeteg. Ekkor egy különös, leginkább a mesék vén boszorkányaira hasonlító nő rákiált Minára, hogy ha kedves az élete, keressen menedéket a fák között megbúvó házban, mert ha leszáll az éj, előbújnak a tanyájukról az erdő veszedelmes szörnyetegei...

Megannyi horrorfilm kezdődött már ugyanilyen felütéssel a Gonosz halottól kezdve a Ház az erdő mélyénig, az olyan kiváló tévésorozatokról nem is beszélve, mint a rejtélyekkel teli dzsungelben játszódó Lost, vagy a PORT-szerkesztőség kedvencének számító Kiút, az oda betévedőket soha többé el nem eresztő, különös erdei kolóniával.

Tényleg jó a horrorsorozat, ami olyan para, hogy Stephen King is besz*rt tőle

A Lost alkotóitól érkező Kiút tényleg olyan, mintha valaki összegyúrta volna a kultikus szigetes sorozatot A búra alattal. Az HBO Maxon már két évad elérhető, jövőre jön a harmadik. Spoilermentes kritika.

Tovább

 

Ishana Shyamalan azonban ugyanolyan ügyesen állítja a feje tetejére a jól ismert toposzokat, mint az apja, és bizony meglepetésekből sincs hiány!

Az erdei házikó ugyanis itt nem egy szokványos horrorkellék, hanem egy bizarr valóságshow díszlete: valójában egy betonbunker, aminek üvegből van az egyik fala. Miközben Mina, a boszorkánykinézetű asszony és a többi szerencsétlenül járt utazó csak a saját tükörképét látja odabent, kint a címbéli titokzatos erdőlakók, a figyelők pont úgy nézik naplemente után, hogy mit csinálnak a foglyaik, mintha csak mi ülnénk le egy fárasztó nap után bámulni a Való Világ 12-t.

Hogy kik is a figyelők, azt semmiképp sem szeretném elspoilerezni – legyen elég annyi, hogy a történet nagyon fifikásan gyúrja egybe a XX. századi televíziózás agyradír reality műsorait a meseszerűen lebilincselő ír folklórral.

Ítélet: 7/10

Kiknek ajánljuk? Leginkább azoknak, akik a '90-es évek óta odavannak M. Night Shyamalan munkásságáért, és kíváncsiak, hogy a kultrendező lánya is „indiai csodagyerek”-e, aki maradandót tud alkotni az ijesztgetős műfajban.