Szuperhősfilm helyett vontatott musical a Kétszemélyes téboly, amit az sem ment meg az unalomtól, hogy Joaquin Phoenix mellett Lady Gaga is elsőrendű alakítást nyújt benne.
Úgy hírlik, Joaquin Phoenix volt az, aki mindenképpen szeretett volna folytatást készíteni a Jokerhez, és klasszikus filmposzterekre photoshoppolta a karakterét, azokat mutogatta a rendezőnek. Todd Phillips viszont azon a véleményen volt, a 2019-ben bemutatott első rész, amelyet a közönség és a kritika azért imádott, mert minden várakozásra rácáfolt, úgy jó, ahogy van. A Kétszemélyes tébolyt látva igaza volt: ez bizony nem sikerült.
Öt éve mindenkit meglepett, hogy Todd Phillips, aki addig csak a Másnaposok-szériával dicsekedhetett, olyan filmet csinált, ami
fejére állította a Batman-univerzumot.
Míg Heath Ledger megformálásában a Joker terrorista volt, ördögi és géniuszi tervekkel, Joaquin Phoenix alakításában azonban csak hasadt elméjű, mélyen traumatizált incel, aki okkal vívta ki a néző szimpátiáját a romlott elithez tartozó Wayne-családdal szemben. Csak hát egyetlen bökkenő volt: ez a Joker nem az a Joker, aki bármikor is szembeszállna Batmannel. A hetvenes években játszódó, realista történet nem is nézett ki szuperhősfilmnek. A Velencei Filmfesztivál zsűrije a fődíjra érdemesítette, az Amerikai Filmakadémia két Oscarra, a pénztáraknál 1,8 milliárd dollárt hozott, és szinte mindenki rajongott érte az egyetlen Martin Scorsesét leszámítva. A Joker ugyanis nem született volna meg, ha nincs a Taxisofőr és A komédia királya. Arthur Fleck, a sikertelen komikus és utcai bohóc, aki Joker-jelmezben tüzel egy esti tévéshow házigazdájára (Robert De Niro) tökéletes keveréke volt Travis Bickle és Rupert Pupkin alakjának.
Akkor az is felmerült a Jokerrel kapcsolatban, hogy romantizálja az erőszakot: zavart elméjű főhősét túlzó aggodalommal tartották a magányos, önmagukba záródó férfiak káros mintaképének, de ennél fontosabb volt, hogy a bemutató után kicsivel zavargások rázták meg Amerikát Minneapolistól Los Angelesig. A fosztogatásokról, utcai gyújtogatásokról szóló híradós képsorok kísértetiesen emlékeztettek a Jokerre. Arthur Fleck azonban nem állt semminek az élére, hanem börtönben végezte: és innen indul a Kétszemélyes téboly, amelyben Lady Gaga hasonlóan megkapó alakítást nyújt, mint az Oscarral jutalmazott Joaquin Phoenix.
S itt jegyezzük meg végre a Kétszemélyes téboly újítását: ez egy musical. Ez nem lenne baj, és még az sem, hogy énekelni csak Lady Gaga tud, miközben Joaquin Phoenix számai sem hatástalanok, de a dalok – részben új szerzemények, másrészt amerikai klasszikusok – nem viszik előre a történetet. Igaz, nincs is mit előrevenni, és ezzel elérkeztünk a Joker 2 másik nagy problémájához:
hiányzik a sztori, s így a jó forgatókönyv is.
Pedig látjuk, mi volt Todd Phillips szándéka. A Kétszemélyes téboly pontosan azt a dilemmát helyezi a középpontba, ami az első rész kapcsán felmerült. Miért válhat idollá és rajongás tárgyává egy magányos, zavart férfi, aki festékkel az arcán brutálisan meggyilkol egy tévés műsorvezetőt? Miközben a Joker börtönben ül, és viseli az őrök kegyetlenkedéseit, az utcákon az elégedetlenség nem csitul. Arthur Fleck sorsáról tévéfilm készült – olyan, mintha ez maga a 2019-es darab lenne, amit mi is láttunk –, és ez kelti fel Harleen Quinzel (vagy Harley Quinn) figyelmét, aki úgy intézi a dolgokat, hogy a börtön egyik osztályán találkozzon a férfival. Miközben Fleck tárgyalása zajlik, ’Lee’ Quinzel megkörnyékezi, magához édesgeti, és ráveszi, hogy vegye elő a Joker-perszónát: ugyanis ez az, amire a tömegeknek és neki szüksége van, hogy megdőljön – bármi is legyen – ez a rendszer. Kettejük közös őrületére utal a cím (’folie à deux’), amely valójában a franciából kölcsönzött pszichológiai szakkifejezés. Abban nem vagyunk biztosak, hogy Harleen Quinzel is beteg – olykor inkább tűnik élősködőnek, akit a hírnév és a felhajtás vonz. Számára az arcmaszk kúl, a lázadás menő, mert gazdag családból származik, és nem ismeri a valódi téteket. Arthur Fleck azonban elmebeteg – ez nyilvánvaló a tárgyalásokon és a zárkában mutatott viselkedéséből –, és
alkalmatlan arra, hogy valódi gonosztevő legyen.
A néző egy ponton rá fog döbbenni, hogy Harleen Quinzel – mi vagyunk. A néző, aki látta a Joker első részét, és újra meg akarja nézni a festett arcot, valamint a káoszt és anarchiát, amit ez a szenvedő, zaklatott karakter okozhat a világban. Aki nem törődik a valódi, lelkileg-testileg megtört, menthetetlen Arthur Fleckkel, aki
szuperhőst akar látni, vagy legalább egy vérbeli antagonistát.
Aki elpártol tőle, ha ezt nem kapja meg.
Márpedig Todd Phillips nem hajlandó megadni a nézőnek, amit Harleen Quinzel is követel. Erről a meddő játékról szól a film csaknem két és fél lassú órán át: és a Joker mindig kibújik alóla, hogy igazi Joker legyen, a cselekmény sosem indul be igazán. Arthur Fleck még egy autóból is kiugrik – de ezt már nem mesélem el, ahogy azt sem, hogy mi az az utolsó jelenet, ami nélkül a film még ennél is kevesebb lenne.
A Kétszemélyes téboly végül is a médiaipar kritikája – s persze a 2019-es Jokeré. Azoké az alkotóké, akik Starbucks-papírpohárral a kézben filmet gyártanak az anarchizmusról, de mégsem változtatnak meg semmit, és azoké nézőké, akik popcornnal a kézben várják, hogy egy mentális sérült ember forradalmat csináljon helyettük. Akár sikerülhetett volna – inkább szavazok egy művészies Joker-filmre, mint bármelyik filmnek csúfolt CGI-orgiára a Marveltől –, de a musicalbetétek minduntalan megakasztják a sekélyes cselekményt, a Polaroid-színezésű képsorokon pedig csak a két főszereplő – s különösen a csontsovány Phoenix – színészi alakítása tud átütni. Phillips látszólag nyertes pozícióban van: ha azért kritizálod a filmet, mert nem elég mozgalmas, akkor olyan vagy, mint Harley Quinn, ha viszont elsajátítod az értelmezést, még tetszhet is. De senki nem fog kedvelni egy filmet azért, mert a rendező túljárt az eszén.
Nem tartom kizártnak, hogy a Kétszemélyes téboly idővel megtalálja a saját rajongótáborát, de most még súlyos csalódás.
Ítélet: 5/10
Kiknek ajánljuk? Akik szeretik a lassú, hangulatteremtő filmeket, a hetvenes évek revüdalait és Lady Gagát, de nem akarnak szuperhősfilmet nézni. Meg azoknak, akiket érdekel, mit művel a testével a method acting önsanyargató pápája, Joaquin Phoenix.