A filmtörténelem legkényelmetlenebb szuperhőskosztümjei – 2. rész

A szuperhősöket megformáló színészeknek sokszor fel kell áldozniuk a kényelmüket a külsőségek oltárán, így múltkori (a Lény kőruhájától a Macskanő bőrcuccán át Mistique kék szettjéig terjedő) gyűjtésünk után újabb jelmezeket találtunk, amiket rettenetes volt viselni.

Michael Keaton: Batman

Azt gondolnánk, hogy belebújni Batman köpenyébe minden férfi színész álma, de Michael Keaton számára – aki a Tim Burton-féle Batman és Batman visszatér című filmekben formálta meg a szuperhőst – az álom egyenesen rémálomnak bizonyult. Keaton egyszer elmesélte, hogy amikor először öltötte magára a teljes menetfelszerelést,

majdnem úgy döntött, hogy visszaadja a szerepet,

mivel úgy érezte, így képtelen lesz játszani – annyira szoros volt a ruha, és annyira korlátozta a mozgásában.

 

Forrás: InterCom


Később azonban szerencsére úgy határozott, hogy az állandó diszkomfortérzést majd beleépíti a játékába, hiszen Bruce Wayne karaktere sem érzi igazán jól magát a bőrében. Sajnos azonban hiába játszott kiválóan a színész, az azért mindkét filmben elég látványos volt, mennyire akadályozta a mozgását a Denevérember-jelmez:

több jelenetben is megfigyelhető, hogy Keaton nem tudta nyakból mozgatni a fejét, amikor beszéd közben Batmanként oda akart fordulni valakihez, hanem mindig az egész testéből mozdult.


A Tini nindzsa teknőcök jelmezei

Az eredeti, 90-es évekbeli Tini nindzsa-trilógia jelmezeinek megvalósítására a filmesek a Muppet-bábok megalkotásáról ismert Jim Henson The Jim Henson Creature Workshop nevű cégét kérték fel, így a végeredmény olyan csodálatos lett, mintha csak a figurák most léptek volna elő a képregény lapjairól. Ennek azonban megvolt a maga ára – mégpedig az, hogy a színészek számára iszonyatos volt hordani a testük minden egyes négyzetcentiméterét fedő kosztümöket. Josh Pais, Raffaello megformálója annak idején a The Hollywod Reporternek úgy nyilatkozott, hogy egyenesen úgy érezte, mintha a jelmez csapdába ejtette volna.

Forrás: UIP-Duna Film


Nem is csoda, hogy a második, illetve harmadik részt, A trutymó titkát és a Kiből lesz a szamuráj?-t jegyző Michael Pressman és Stuart Gillard egy podcastben még hosszú évekkel később is egyenesen ódákat zengtek a színészekről, mivel tényleg heroikus volt, amit ki kellett állniuk az ikonikus szettek miatt. A két direktor elárulta, hogy a művészeknek a maszk miatt nemcsak a látásuk volt korlátozott,

de emellett folyamatosan együtt kellett működniük a kulisszák mögött tevékenykedő technikusokkal is, mivel a ruháknak még motorizált részei is voltak!


Az X-Men eredeti bőrszerkói

Amikor 2000-ben az X-Men-hősök először tűntek fel a nagyvásznon, az eredeti képregény rajongói meglehetősen csalódottak voltak, mivel a mutánsok ruháinak semmi közük nem volt ahhoz, ahogyan a lapokon ábrázolták őket: sárga-fekete kezeslábas, illetve Rozsomák/Farkas vagy Ciklon speciális öltözete helyett mindegyikük feszülős fekete bőrcuccokban mászkált, amiket a Marvel világa helyett sokkal inkább a kilencvenes évek végi akciófilmek, azok közül is elsősorban a Mátrix ihletett. Az alkotók voltak olyan pofátlanok, hogy még az egyik párbeszédben is kitértek a dologra: amikor Farkas beszól valamit az egyencuccokra, Küklopsz úgy osztja ki, hogy „szívesebben mászkálnál inkább sárga lasztexben?”

James Marsden az X-Men - A kívülállókban (a háttérben Halle Berry és Famke Janssen). Forrás: InterCom


A figurát alakító James Marsden azonban nagyon is tisztában volt vele, hogy sokkal jobban jártak volna a sárga lasztexszel, mint a merev bőrrel, mivel a produkció színfalai mögött forgatott „Így készült...”-filmecskében elárulta, hogy amikor az egyik jelenetben a mutánsoknak úgy kellett megközelíteniük a Szabadság-szobrot, hogy átlépnek egy nem túl magas gátat, egyik színész sem tudta teljesíteni a feladatot – pedig a gát nem volt magasabb fél méternél, csak túl szűk volt a ruhájuk. A színész egyenesen úgy fogalmazott, hogy a nem megfelelő jelmezek miatt

mindennek érezték magukat a forgatáson, csak épp szuperhősöknek nem

(ami azért nem túl jó a színészi beleélés szempontjából). Szóval ebben az esetben a hőbörgő rajongóknak abszolút igazuk volt, több szempontból is.


A Zöld Lámpás digitális ruhája

A Zöld Lámpás című dicstelen szuperhősmozi 2011-es premierje óta Ryan Reynolds számtalan alkalommal határolódott már el a filmtől (és akkor még finoman fogalmaztunk), amellyel az egyik legnagyobb problémája a szuperhős jelmeze, pontosabban annak a hiánya volt. A forgatáson a színész szinte epekedett egy praktikus, felvehető, hordható kosztümért – ehhez képest egy teljes testes „CGI-ruhát” kellett magára öltenie, mivel a zöld színű jelmezt csak az utómunka során varázsolták rá a figurát megformáló sztárra (ahogy arról ebben a cikkünkben már írtunk, az alkotóknak ezzel az volt a szándékuk, hogy a ruha maga is valamiféle energiamezőnek tűnjön, ne pedig egyszerű ruhadarabnak).

Forrás: InterCom


Reynolds annyira gyűlölte a CGI-cuccot, hogy még későbbi, rendhagyó szuperhősfilmjébe, a Deadpoolba is beleíratott egy, a Zöld Lámpás-jelmeznek szóló fricskát (amikor a címszereplő azon poénkodik, hogy nehogy zöld és animált szuperhősruhát kapjon). De a színész igazából már jóval a film bemutatása előtt is szidta a kosztümöt: a premiert megelőző Comic-Conon panaszkodott a szett kényelmetlenségére

– és akkor még nem is tudta, hogy fog majd kinézni a CGI-vel ráanimált végeredmény, mivel abban sem volt sok köszönet. És ebben a világon mindenki egyetértett a sztárral.


Shaquille O'Neal: Acélzsaru

Ennek a méltán elfeledett 1997-es szuperhősfilmnek az alkotói több minden miatt is szégyellhetik magukat: a teljesen életidegen párbeszédekért, a gyatra forgatókönyvért, a valóságtól tökéletesen elrugaszkodott akciójelenetekért és nem utolsósorban a címszereplő jelmezéért. Az eredeti képregényhős cool cucca helyett ugyanis a Shaquille O'Neal kosaras által megformált John Henry Ironsra, azaz Steelre ráadtak egy olyan rozoga valamit, amit

mintha az Óz, a csodák csodája Bádogemberének levetett darabjaiból

tákoltak volna össze; ráadásul a menő köpenyétől is megszabadították.

 

Forrás: InterCom


A végeredmény így minden ízében komikus lett, pedig nem igazán ez lett volna a cél. Később a film rendezője, Kenneth Johnson megmagyarázta, hogy a szegényes kosztüm annak volt köszönhető, hogy a stábnak nagyon kevés idő állt a rendelkezésére. A sufni tuning kinézetet pedig az az alapgondolat ihlette, hogy azt akarták, hogy úgy tűnjön, azt egy átlagember is (mint amilyen a főhős) meg tudná csinálni.

De utólag már a direktor is úgy látta, hogy a ruha túlságosan „Tesco gazdaságos” lett.


Ray Park: G.I. Joe – A Kobra árnyéka

Harcművész- és kaszkadőrkarrierje alatt Ray Park nem kevés kihívást leküzdött a legnagyobb filmes produkciókban, hiszen ő volt például a Star Wars I. rész – Baljós árnyak Darth Maulja vagy a már említett első X-Men-film, az X-Men – A kívülállók Varangya. De még ezzel a háttérrel sem volt felkészülve arra, ami a G.I. Joe: A Kobra árnyékában című akció/sci-fiben várt rá, amelyben a szótlan, de annál gyilkosabb nindzsa szuperhőst, Kígyószemet alakította. Hogy minél hűségesebbek maradjanak az eredeti akciófigurákhoz, Park nemcsak a testére feszülő ruhát, de egy, a teljes fejét befedő sisakot is viselt.

 

Forrás: UIP-Duna Film


Előbbinek köszönhetően viszont a színésznek még az is nehezére esett, hogy egyszerűen átsétáljon egy szobán.

A sztár később elárulta, hogy neki már a kezdetektől volt egy olyan érzése, hogy a jelmez nem lesz egyszerű eset, ezért hazavitte magával, hogy gyakoroljon benne, de még így is úgy érezte minden egyes jelenet felvételekor, hogy moccanni sem tud. Ezt is figyelembe véve viszont túlzás nélkül lenyűgöző az a fizikai teljesítmény, amit Park a filmben nyújtott – hiszen szupernindzsaként természetesen nem csak az volt a feladata, hogy átsétáljon egy szobán.


Oscar Isaac: X-Men – Apokalipszis

Oscar Isaacnek az „újkori” (azaz nem a 2000-es, hanem a 2010-es évekbeli) X-Men-filmek 2016-os, harmadik részének címszerepében nyújtott alakítását nemrégiben Hihetetlen, hogy mennyi ócska filmjük van ezeknek a tehetséges színészeknek! című cikkünk folytatásában is említettük, természetesen negatív előjellel. De a jelek szerint a színész hiányos játékának megvan a maga magyarázata, ami a rosszul megvalósított maszkban és jelmezben keresendő. Amikor a sztár 2018-ban felelevenítette karrierje egyes állomásait a GQ férfi magazinnak, ezzel a filmmel kapcsolatban azt mesélte, hogy azért csatlakozott a stábhoz, mert nagyon szerette az X-Men-mitológiát, illetve nagyra becsülte a már beválogatott színészeket.

 

Forrás: InterCom


Arra viszont nem számított, hogy az Apokalipszis nevű szupergonoszként több rétegnyi sminket és egy terjedelmes jelmezt kell majd viselnie. Ennek köszönhetően a forgatáson

nemcsak alig tudott megmozdulni, de nagyon keveset is látott azokból a színészkollégáiból, akik miatt egyáltalán elvállalta a szerepet.

A színész a jelmezben olyan szinten nem volt képes mozogni, hogy egy külön eszközt gyártottak a számára, hogy egyáltalán le tudjon ülni valaminek a segítségével, miközben rajta van a speciális ruházat.


(via SlashFilm)


Elindult a 2022-es Sziget, amiről a Port.hu is külön beszámol. Az alábbi videóban Wolfie annak járt utána, hogy mennyire húzós anyagilag az idei fesztivál.