Joseph Haydn nélkül a bécsi klasszikus zene elképzelhetetlen. Legtöbb művét a gróf Esterházy család számára komponálta, évtizedekig a Fertődi Kastély zenésze, karmestere volt. Eisenstadt városa meghatározó a zeneszerző életében. A portré arra is kíváncsi, hogy a mában, a harmadik évezredben ismerik-e Haydn zenéjét és ha igen, mit jelent a mai zenészek és zenerajongók számára. Továbbá arra is, hogy milyen képet alkotunk ma Joseph Haydnról? Van-e egyáltalán még vele kapcsolatban felfedezni való? Joseph Haydn a XVIII. század zenei forradalmára. 800 művet tulajdonítanak neki – hol kicsit többet, hol kevesebbet. Szeretetreméltó öregember volt „Haydn papa”, egy eltűnőben levő kor megtestesítője, de hogy fiatal is volt egyszer, az új zene úttörője, zenei forradalmár, arról sokan megfeledkeznek. Három évtizedet töltött el Európa egyik legjelentősebb hercegi családjának szolgálatában. Szép jövedelemmel és az életét megkönnyítő sok kedvezménnyel. Az Esterházyak udvarába szerződött, 30 évet az Esterházy hercegek, előbb Pál Antal, majd a pompakedvelő „Fényes” Miklós alatt, „aranyketrecbe” zártan... Mozart 35 éves korában halt meg. Beethoven 56 évesen. Ehhez képest Haydn a 77 évével aggastyán-kort ért meg. Ha Haydn csak annyi évig él, mint kortársai, mára alig ismernénk a nevét. Kedvelt és nagyra becsült műveit ugyanis legnagyobbrészt ötvenedik életévén túl komponálta.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Hozzászólások
Pankl
2017 márc. 30. - 04:17:44
Nagyon vártam ezt a filmet, és nagy csalódás ért. Aztán a csalódásból erõs indulat lett, miután a film tele volt tévedésekkel, régi sztereotípiák helyett megpróbált újakat kreálni, amelyek még hamisabbak, mint a korábbiak. A ráadás a film mesterkélt kedélyeskedése, a nagyon diletttáns cselekménynek látszó - nevezzük így - \"keretjáték\". A film fõszereplõje nem Haydn lett, hanem egy kopott színész.
Az egyenesen fölháborított, hogy Fischer Ádámnak összesen talán két mondatát tették a filmbe. Haydn és Mozart kapcsolata és számos fontos dolog említésre sem került. A film írója és egyben rendezõje óriásit tévedett.
Sajnáltam az idõt, amit ezzel töltöttem.
Az biztos, hogy egyéni hangú dokumentumfilm volt, ritkán látni hasonlót. Végre nem száraz tényekkel untatták a nézõt, hanem megpróbálták Haydnt belehelyezni egy korba, igyekeztek árnyaltabb képet kialakítani róla. Talán nem jött át egészen a készítõk szándéka, jobban hangsúlyozhatták volna, hogy mi is volt annyira "forradalmi" Haydn mûvészetében. Így egy kicsit szétesõnek tûnt az egész, szerintem a koncepciót nem sikerült 100%-ig alátámasztaniuk. De jelentõs pozitívum volt egy-két rangos személyiség megszólaltatása (Fischer Iván, Fazil Say).
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások