A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover
18 éven aluliak számára nem ajánlott angol-francia-holland filmdráma, 126 perc, 1989

Értékelés:

109 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

109 szavazatból
Szerinted?
A gengszterfőnök Albert Spicának egy jól menő francia luxusétterme van Londonban. A durva és szadista férfit a bűnözésen kívül jószerivel csak az evés-ivás érdekli, nem csoda, hogy a felesége Georginia roppant megalázottnak, magányosnak és elhanyagoltnak érzi magát mellette. Spica imádja a fényűző életet, a mulatozást, minden este fogadást szervez az éttermében. Richard Brost főszakács feladata, hogy a konyhaművészet remekeivel elkápráztassa az embereket. Eközben Spica felesége egy csendes könyvkereskedő karjaiban talál vigaszt.

Stáblista

Szereplők

Alkotók

Díjak és jelölések

  • Európai Filmdíj

    1990
    Legjobb látványtervezés jelölés

Hozzászólások

Szerinted?
9/10
dvogabi 2022 febr. 19. - 11:34:01 9/10
Lehagytam a mondat végét ...amilyen színű a helyszín.Bocsi.
9/10
dvogabi 2022 febr. 15. - 20:21:21 9/10
Ezt a remek színészi játékkal és remek rendezéssel megírt filmet még a 90-es évek eleján 18-20 éves fejjel láttam muterommal (aki miután kirepült a családi fészekből és ügyintézésre hazatért ) Duna tv adta, és a végén csak kamilláztunk anyámmal, hogy ez meg mi volt. A színészi játék (Dumbledore Professzortól).A Zene meg igenis isteni bár a Prospero könyve alatt jobbakat produkál.A film apró részletei ( a wc fehér, az étterem piros, a konyha zöld, a wc fehér.Tökmidegy hol jár Georgina mindig olyan színű ruhában és olyan színű cigarettával van jelen az adott helyen.
6/10
The Cortez 2022 febr. 13. - 20:28:05 6/10
Színpadias, beteg, gyomorforgató szatíra. Nem túl élethű díszletek és elszállt kosztümök között játszódik, ezeken kívül erőteljes, hatásfokozó színhasználat meg elvont, egyedi hangulat jellemzi, amihez a filmzene azért elég sokat hozzádob (a nyomasztó, egyben rohadtul idegesítő operanyekergés pedig elvesz belőle).
A dialógusok nagyrészt röhejes dolgokról folynak, de Michael Gambon hatalomittas, önmagától elszállt, maga körül mindenkit leugató karakterének dumáit, beszólásait, valamint őrjöngéseit simán végig lehet röhögni. Érdekesség, hogy az alkotásban fontos szerepet kap a kaja + a zabálás: előjönnek az intenzívebb érzelmeknél, az erőszakos részeknél, sőt még a bosszúnál is.
A mozi gyakran parodisztikusnak tűnik, többször teljesen olyan, mintha egy konkrét művészfilm-paródia akarna lenni. A hosszú című mű a fentiek mellett néhány szexjelenettel, jobbra-balra úszó kameramozgásokkal, egy bizarr, meghökkentő fináléval, illetve egy összecsapott lezárással operál.
9/10
Norbert Szalai 2021 febr. 24. - 21:03:42 9/10
Magával ragadó,mesteri vizuális és zenei performansz !
Frikando 2020 aug. 16. - 00:01:56
Hát ez a film, ez mire volt jó...?
10/10
radovan71 2017 jún. 14. - 13:10:29 10/10
Az egyik legcsodálatosabb film amit valaha láttam,mindig ujra és ujra meg kell néznem és nem tudok betelni vele ..a színészek,a brilliáns párbeszédek ,a fényképezés,a díszlet és a zene...mestermû 10/10
10/10
fourdogs 2016 aug. 29. - 01:25:12 10/10
"Csak tudnám, mi az isten van olyan érdekes azon a vécén. ...
Talán bársony van az ülõkén, vagy csilingel, amikor lehúzod?"
pie85 2015 jan. 04. - 18:02:08
Mr. Spicánál nyomasztóbb, ocsmányabb, és undorítóbb figurát még nemigen láttam filmen! Egyszerûen belemászik az aurádba és nem hagy még lélegezni sem. És ami a legrosszabb, hogy ugye szembeszállni sem lehet vele.

SPOILER
Amennyi embert megalázott a filmben másfél óra alatt töményen, milliószor nagyobb bûnhõdést érdemelt volna. Egy falat után fejbelövi a felesége... Minimum az egészet be kellett volna zabáltatni vele, módszeresen megalázni aztán lassan kivégezni. Ez a minimum, amit érdemelt volna.
Én amúgy csöppet sem vagyok híve az ilyen gondolatoknak, de ha egy film ilyesmit kihoz belõlem, azért az nem piskóta :)

Az egyik hozzászóló írt egy nagyon helytálló elemzést a filmrõl, ami számomra kerekebbé tette az egészet, ugyanis magamtól nem vettem volna benne ennyi mindent észre (pl. a barokkot).
Nem is igazán tudom eldönteni, hogy jó filmnek tartom-e ezt. Rossznak semmiképp sem nevezném, viszont ahhoz túl provokatív, felbosszantó és ocsmány volt, hogy tetszen. Bár nyilván ez volt a célja. És mivel elérte a célját, így a mûfaján belül maximális pontot érdemel. Ennyire elérni, hogy gyûlöljünk egy karaktert, talán még a Gyilkos kilátások címû film képes még (csak ott a gyerekeket).

Amit még meg kell említeni, az a zene. Igen találóra és hatásosra sikeredett.
10/10
csineva-xx 2014 márc. 11. - 15:13:10 10/10 Előzmény Tenebra Mors
Izgi az általad feldobott „kérdés”: azonosulási pont... Hja, Isten õrizz, hogy a házasságon belül azonosuljunk bármelyik szereplõvel (bár talán kisebb-nagyobb dominancia-harcocskákban – és néhányan bizony legyünk õszinték – hajlamosak vagyunk „hasonlóan” helyezkedni...), vagy a szûk udvartartás valamely megalázott és marionett-figuraként kezelt talpnyaló tagjával, vagy akár a szorgos hangyák módjára mûködõ kiszolgálószemélyzettel; de a szakács, õ azért egy érdekes figura... Vele szerintem nem olyan nehéz azonosulni... Némileg rebellis, igencsak fel van vágva a nyelve, és elég erõteljesen átsejlik, hogy az õ „szakértelmére” épül az egész étterem, a gépezet, és Mr. Ízléstelenünk teljes hatalma. Igazából õ egy elég fontos kulcsfigura itt... Nem csak a menekülõ szerelmesek támogatása az, ami kiemeli õt ebbõl az életképtelen csürhébõl, inkább az a ki nem mondott, de nagyon is jelen lévõ alap, amire támaszkodva ez az egész hajcihõ itt mûködhet. Õ az a figura ebben a társadalomban, aki az elnyomó és semmit sem tisztelõ hatalommal szemben meg tudja õrizni függetlenségét, méltóságát, józanságát, individuumát. Kellõ tartással és intelligenciával rendelkezik ahhoz, hogy õ lehessen a fõnök felettese, a jó ízlés és emberiesség határain belül. Õ a remény, õ a kiút. Ugye nézhetjük sokféle nézõpontból ezt a filmet, de akárhonnan tesszük is: õ egy jó vezetõ, megbízható és lojális beosztott – de csak addig a bizonyos határig, jó barát, jó tanácsadó, stb... Belsõ értékei okán a jó oldalon áll, s ugyanezen okból képes másokat is mozgatni.
A szeretõ se egy teljesen reménytelen azonosulási pont. A maga módján õ is szembeszáll a bunkóval. Nem mondanám, hogy az õ halála a „küldetése” reménytelenségét lenne hivatott szimbolizálni... Sõt! Fõként általa harap jó fájdalmasat Spica a saját (illetve valaki más...) farkába, általa válik fokozhatatlanul szánalmassá impotens kis mitugrászunk igazságtalan világa, és semmisül meg Mr. Impotencia... Tökéletlensége (kissé suta megjelenés, stb...) csak még valószerûbbé teszi a karakterét... Egészen pontosan az általa szimbolizált értékek: irodalom, jó ízlés és odaadó gyengéd szerelem - ezek a dolog mentik meg az embert a hatalom örvényétõl...
A helyszínek más-más színei, azaz a hely-színek :) szerintem olyan nagy súllyal nem bírnak. Vagy talán mégis... :D Az éttermi vörös fény erõltetetten buja akar lenni, és persze ettõl pont nem az; a kinti kékes-ködös-sötét-bûzös levegõ olyan, amilyen (és talán akkor kap fontos szerepet, ha politikai asszociációt feltételezünk...); a slozi sterilsége talán az intimitás és a csúf kinti dolgoktól való érintetlenség színe (a nõ ruhája is megváltoztatja a színét, amikor bemegy...), ahol a betérõk kipakolják, mert kipakolhatják azt a sok szart, amit benyelnek, kicsit olyan purgatórium-szerû, stb... passz... bár ez a nagy és üres hodály, ez a sterilség utalhat arra a privát szférára is, amit olyan nagyon féltünk, pedig közben elég unalmasak, szenvtelenek és érdektelenek tudunk lenni... (valakit Spica kitessékel, az meg felháborodik, hogy panaszt tesz, vagy valami ilyesmi...)

Csak ennyit akartam! Jó ez a film, valaki elõttem nagyon jól megfogalmazta, "rengeteg húrt rezonáltat" – és tényleg... :) És a rengeteg cseppet sem barokkos :)
10/10
csineva-xx 2014 márc. 11. - 14:20:07 10/10 Előzmény Slano
Figyu! Attól, hogy nem értesz semmit, még nem vagy mûvész! Hja, hogy ez másképp van? Szerintem a te esetedben így is helytálló... :D

„...jobban tette volna (hopp! ide elfelejtettél vesszõt tenni!) ha pszichiáterére ömleszti beteges gondolatait... unalmas volt, nincs cselekmény... nem volt mögötte tartalom... polgárpukkasztásnak tûnt... érthetetlen... bárki megcsinálhatta volna ezt a filmet...”
Most, hogy mondod, hja, tényleg, nincs mögötte tartalom... Akkor jó! Ha neked és szerinted a világban soha senkinek nincs gondja az autoritással, ha a vezetés, irányítás, a rendszer (hierarchia?) akár politikai, akár társadalmi, akár párkapcsolati szinten mindig a lehetõ legigazságosabb, leghumánusabb, legízlésesebb módon épül fel, akkor ez a film tényleg felesleges giccsparádé. És ezek szerint nem gondolod, sõt szükségesnek se tartod, hogy biz’ figyelmet érdemel az a sok itt szembeállított szélsõség, mint a gusztustalan hedonizmus a szinte már követhetetlen ínyencséggel; a feleség ízlésessége, eleganciája és visszafogottsága Spica harsány primitívségével; a könyvmoly csendes szerény alakja a mindenkit harsányan megalázó bunkóval; az éttermi pompa mellékterméke a bûzlõ rothadással szemben, amivel szemben aztán még a könyvtár ugyan poros és ódon, de csendes és értékálló miliõje... Sorolhatnánk a végtelenségig... Egymást erõsítik ezek az ellentétek... Vagy szerinted mindegy, hogy egy impotens agresszor birtokló férj, vagy egy megértõ és gyengéd szeretõ van-e melletted? Remélem, nem...!
Ez a film pont nem polgárpukkasztás... és tényleg bárki megcsinálhatta volna, mert mindenkit érintõ kérdés körül iszonytatóan jó eszköztárral dolgozik...
No, de nem akarlak ám bántani, csak kikérem magamnak, ha egy világraszólóan jó film legfrissebb kommentje ilyen fals... Szeretek kiállni a jó mellett – ez pedig mindent elsöprõen az – és mondtam ezt kamaszon is, szóval nem kellett – lassan – középkorúvá érnem... :D Sokan osztogatják rá az egyeseket, biztos, de még mindig a kilenc-tizesek vannak elõnyben, hurrá! Ez egy ilyen film!
Összes hozzászólás