A nagy múltú zenei magazin egy 100-as toplistát állított össze.
1981. augusztus 1. Tévétörténeti pillanat és popkulturális mérföldkő: elindul az amerikai MTV, vagyis „a” zenetévé, amely a következő évtizedekben forradalmasítja a zeneipart, új műfajokat indít el a hiphoptól a grunge-on át a nu metalig, és megteremti a zenés videó, vagyis a klip intézményét. A jeles évforduló alkalmából a Rolling Stone szerkesztői úgy döntöttek, készítenek egy 100-as toplistát, rajta minden idők legjobb klipjeivel. A teljes összeállítás itt böngészhető (a legutóbbi, 1993-as Rolling Stone top 100 pedig itt), mi most csak az első 10 helyezettet mutatjuk. (Spoiler: Michael Jackson Thrillerjét hiába is keressük, nemcsak az első 10-ben, de a 100-ban sincs benne, amit jeleznek is a szerkesztők a bevezetőben, de nem indokolják meg a kihagyását.)
10. Michael Jackson: Billie Jean (1982)
A Billie Jean volt a második kislemeze az 1982-ben megjelent Thriller című albumnak, a hozzá készített videóklip pedig kis túlzással az MTV-t is feltette a térképre. A Steve Barron által rendezett klipet részben a Somebody Up There Likes Me című film ihlette, de az Egy amerikai Párizsban című musicalt is megidézi. Jackson lemezcégének elnöke azt állítja, meg kellett fenyegetnie az MTV-t, mert eleinte nem akarták leadni a klipet, de ezt a csatorna illetékesei tagadják.
9. Guns N' Roses: November Rain (1992)
A videó, amelyben Axl Rose feleségül veszi akkori barátnőjét Stephanie Seymourt, minden idők egyik legdrágább klipje, köszönhetően többek közt annak is, hogy a New Mexico-i helyszínre úgy kellett külön odaszállítani a díszlettemplomot. A Rose által megálmodott sztori olyan mint egy rémálom, ennek ellenére vagy éppen ezért ikonikussá vált. 1.7 milliárdos megtekintésével ez a YouTube legnézettebb keményrock-videója.
8. Peter Gabriel: Sledgehammer (1986)
A Rolling Stone legutóbbi, 1993-as Top 100-as listáján Sledgehammer végzett az élen, de nem ez az egyetlen elismerése: a 87-es MTV Video Music Awardson 9 kategóriában győzött, és ezt a rekordot azóta se tudta senki megdönteni. Plusz ez az MTV történetének legtöbbször vetített klipje.
Az egy hétig tartó forgatás során Peter Gabrielnek 16 órát kellett egy üveglap alatt töltenie, amíg különféle tárgyakat animáltak rajta stop motion technikával. Az agyaganimációért az Aardman Animations, illetve az a Nick Park felelt, aki később olyan filmeket rendezett, mint a Csibefutam és
a Wallace & Gromit: Az elvetemült veteménylény.
7. D'Angelo: Untitled (How Does It Feel?) (2000)
A Paul Hunter által rendezett klip nincs túlgondolva: több mint 4 percen át a félmeztelen, a videó kedvéért kigyúrt D’Angelót láthatjuk, ahogy tátog a kamerába. Az egyetlen forgatási nap alatt rögzített klipben látszólag még vágás sincs, de valójában két felvételt montíroztak össze. Az alkotók szerint a koncepció lényege, hogy a soulénekes egy az egyben a nézővel létesítsen kapcsolatot, ahelyett, hogy kapna egy (női) partnert.
6. Beastie Boys: Sabotage (1994)
Spike Jonze klipje (amely a legutóbbi MTV-összeállításunkban is szerepelt) a hetvenes évekhez nyúlik vissza, és megidéz mindent a kungfu-filmektől kezdve a zsarusorozatokig. A legendás rapbanda tagjai műbajszos rendőröket alakítanak, és az egész klip olyan, mintha egy nem létező széria vagy film főcíme lenne, amiben egy-egy pillanatra kimerevednek a bemutatott szereplők, a tempó és a vágás pedig tökéletesen passzol a dal lendületéhez.
5. New Order: The Perfect Kiss
Jonathan Demme (A bárányok hallgatnak, Philadelphia) klipje se az összetettségével tüntet: az amerikai rendező egyszerűen felvette a New Order egyik próbáját. Demme szerint egy együttest vagy zenészt úgy kell lefilmezni, hogy az alkotó megpróbál közben a banda tagjává válni, és itt is ezt próbálta megvalósítani. A rendező kamerája előtt a bandatagok elsősorban nem sztárzenésznek, hanem hús-vér embereknek tűnnek, hála a sok közelinek.
4. Childish Gambino: This Is America (2018)
A sorozatrendezőként is tevékenykedő (Barry, Atlanta) Hiro Murai által rendezett This is America négy perce egyetlen hatalmas hangáron belül játszódik, tele van bonyolult mozgásokkal, és látszólag egyetlen (de legfeljebb két-három) snittben mutatja be az afroamerikaiak elleni bűncselekményeket és gyűlöletet, ami az Egyesült Államokban a nemzet születése óta napjainkig tapasztalható, miközben Glover a rasszizmusról és az erőszakról énekel. A kisfilm olyan szinten tele van kulturális és társadalmi-politikai utalásokkal, hogy külön elemzések íródtak a megfejtéséhez, de nem kell hozzá túl sokat analizálni, hogy lássuk: remekmű született.
3. Madonna: Vogue (1990)
David Fincher mindössze 16 óra alatt vette fel a kaliforniai Burbank Studiosban minden idők talán legikonikusabb, stílusteremtő Madonna-videóját. A fekete-fehér klip Hollywood aranykorának filmművészetét és többek közt Marilyn Monroe, Bette Davis, Veronica Lake, Greta Garbo, Marlene Dietrich, Katharine Hepburn és Judy Garland híres portréfotóit idézi meg. Érdekesség, hogy Madonna átlátszó blúzát túl merésznek találta az MTV, és azt akarták, hogy Fincher vágja ki a klipből, de az énekesnő nemet mondott, a csatorna pedig végül engedett.
2. Johnny Cash: Hurt (2003)
Johnny Cash a halála előtt nem sokkal, 2002-ben kiadott egy feldolgozásalbumot, amelyen a Nine Inch Nails Hurtje is szerepelt. A Mark Romanek által rendezett videóban a megtört, fáradt énekest láthatjuk, aki pár hónappal a halála előtt számot vet az életével, miközben archív felvételek villannak fel a múltjából, illetve az általa finanszírozott 1973-as Jézus-filmből.
1. Beyoncé: Formation (2016)
Melina Matsoukas Beyoncé felkérésére készítette el a klipet, összhangban az énekesnő Lemonade című albumának koncepciójával. A New Orleansben játszódó videó a Katrina hurrikán által sújtott város, illetve az amerikai feketék múltját, jelenét és jövőjét kommentálja filmszerű stílusban, és olyan erős metaforákkal, mint a süllyedő rendőrautó.
via: Rolling Stone