Nekem az egyik legjobb kikapcsolódás, ha hongkongi vagy kínai harcművész filmeket nézek, azon belül is kosztümös, valós történelmi alapokra épülő, de fantasztikus elemeket is tartalmazó wuxiákat.
A wuxia (ejtsd vuh-szia) eredetileg nem filmes, hanem irodalmi műfaj volt, az európai lovagregény távoli rokona, amelynek hősei a birodalmat járó vándor harcművészek – és egyszerre bölcselők – voltak. A wuxia aztán nem csupán a filmművészetre, hanem a képregényekre, a videojátékokra, hanem a hagyományos kínai operára is óriási hatással volt. A műfaj virágkorát és legnagyobb ismertségét az ezredforduló táján élt, ekkor aratott hihetetlen sikert Ang Lee Tigris és sárkánya, de azóta is szép számmal készülnek látványos, nagyszabású harcművészfilmek, ráadásul a legnagyobb sztárokkal.
Merthogy ebben a műfajban rendre a legnagyobb, világszerte is ismert sztárok játszanak, olyan nevek, mint Andy Lau, Jet Li, Chow Yun-fat vagy éppen Donnie Yen. Yen egy félisten a Távol-Keleten, mi főleg az Ip-man filmekből ismerhetjük, de nemrég a Zsivány Egyes - Egy Star Wars történetben játszott. És most ő a valóban létezett, legendás Guan Yu, aki arról volt híres, hogy nagy szerepe volt a korrupt, gyűlölt Han birodalom megdöntésében, miközben hat tábornokot ölt meg közelharcban. Történetünkben Guan Yut hűsége két hadúrhoz is köti, régi barátjához, Liu Beihez, illetve ahhoz a Cao Caóhoz, akivel az elmúlt évek nagy csatáit együtt vívta meg. Természetesen választania kell a kettő közül, és a képletet bonyolítja, hogy az utóbbi a császárt szolgálja – aki maga sem nézi tétlenül a fejleményeket, hősünk viszont szerelmes az előbbi gyönyörű ágyasába.
Hűség, zsarnokság, árulás, bölcsesség, taktika és ravaszság, ezek minden wuxia klasszikus alapelemei, amelyek persze mind részei a jó és a rossz, illetve a jó és a „szintén jó, de hűsége miatt harcolni kénytelen hős” között zajló küzdelemnek, mert itt mindent a lojalitás vezényel. Alan Mak és Felix Chong, a Szigorúan piszkos ügyek és annak folytatásai rendező és forgatókönyvíró párosa – ebből a filmből született ugyebár Martin Scorsese Oscar-díjas munkája, A tégla – is ezt tartotta szem előtt, ez irányítja Guan Yu sorsát is, meg ugye a szerelem, és bár Yen színészként nem biztos, hogy a fentebb felsoroltak legtehetségesebbike, harcművészként abszolút az élen van. Partnere, a Cao Cao hadurat játszó Wen Jiang, aki nem csak színészként, de rendezőként is nemzetközileg elismert. Ő készítette például a nagyszerű Ördögök a küszöbön (2000) című háborús filmet. Nem csak párosuk nagyszerű, de a sok, néha a fizikai lehetőségek határait súroló, gyakran balettként ható harcjelenet is, amiből kiderül, miért is volt Guan Yu korának legnagyobb harcosa.