Gibson kedvenc filmbéli ellenfelei az angolok, legyen szó a skót vagy az amerikai függetlenségi harcról, ő bármikor lekaszabol pár brit lovagot vagy vörös kabátos katonát.
Nem tudom, mindez mire vezethető vissza, de Mel Gibson valószínűleg nagyon rühelli az angolokat. Az általa rendezett A rettenthetetlenben (1995) olyan förtelmes gazembereknek állította be őket, akik a legkegyetlenebb halált érdemlik meg, amit aztán saját kezűleg mért ki rájuk, és hasonló a történet A hazafival (2000) is. Igaz, az amerikai függetlenségi háború idején játszódó történetet nem ő, hanem a német Roland Emmerich rendezte, de az angolokat sikerült itt is patás ördögökként lefesteni – na jó, nem mindet, csak néhányat, a többiek pedig nagy marhák lettek. Gibsonék ehhez némi történelemhamisítástól sem riadtak vissza, ami azért furcsa, mert a film minden más aspektusában és részleteiben is rendkívül hiteles beszámoló az akkori életről, harcokról és halálról.
Hőse, Benjamin Martin (Gibson) is élő alak volt, pontosabban két élő alakból gyúrták össze a karakterét: a mocsári Róka néven is ismert Francis Marionból és a dél-karolinai milíciák vezetőjéből, Andrew Pickens tábornokból. Martin az indiánok elleni hadjáratok hőse, és megcsömörlött a vérontástól – szörnyű dolgokat látott és tett -, így a függetlenségi háborút nem tekinti a saját ügyének. Csakhogy a háború eléri az ő birtokát is, és legnagyobb fia (Heath Ledger ) beáll a lázadók közé, és lassan ő is kénytelen újra előásni a csatabárdot. Úgy értem, szó szerint, mert hősünk fő fegyvere a tomahawk, amit mesteri módon kezel. Olyan mesteri módon, hogy azt a jelenetet, ahol fiaival egy csapat vörös kabátost támad meg, belekerült az Assassins’s Creed harci koreográfiájába is. Persze, nem minden vöröskabátos könnyű ellenfél, és pont ettől lesz A hazafi igazán izgalmas, és itt kanyarítottak egyet Gibsonék a történelmen.
Benjamin Martin személyes ellenfele ugyanis egy brit lovassági parancsnok, Tavington ezredes (Jason Isaacs), akit Banastre Tarleton ezredesről mintáztak, és akinek a nevéhez több túlkapás kapcsolódik, bár ezeket történészek is vitatják. Az azonban biztos, hogy az illető soha olyasmit nem csinált, amit itt mutatnak, és ami úgy felbőszíti Gibson karakterét.