Amikor Nicolas Cage alámerült a mocsokba

A 8 mm lehetett volna még sötétebb, ha David Fincher rendezi meg, de thrillerként még így is elég izgalmas.

A kritikai visszhang és a kasszasiker sokszor két külön kategória, és erre kiváló példa Joel Schumacher 1999-es thrillere is. Ha rekordokat nem is döntött, a közönség vevő volt Nicolas Cage  a társadalom legsötétebb, legmocskosabb bugyraiba vezető nyomozására, míg a kritikusoknak elég jogos ellenvetéseik voltak.

A 8 milliméter sztorija papíron nagyon is izgalmas, a főhős, Tom Welles magándetektív a szokásos házasságtörési ügyek helyett egy nap egy idős és dúsgazdag özvegyasszonytól kap megbízást, aki a férje páncélszekrényében régi, nyolcmilliméteres filmtekercset talált. A pornófilmen halálra kínoznak egy lányt, az asszony pedig arra kéri a magánnyomozót, hogy járjon utána, ki lehet az áldozat.

A forgatókönyv írója, Andrew Kevin Walker ekkoriban nagy névnek számított, hála a Hetedik sikerének, és gyanítható, hogy itt is egy hasonló megközelítésben gondolkodott. A fajsúlyos téma miatt azonban a stúdió fejeseiben aggályok merültek fel, ezért arra kérték Walkert, hogy könnyítse meg egy kicsit a film hangvételét. A vitában Schumacher a stúdiót támogatta, a nagy nyilvánosságot kapott viszálykodás vége pedig az lett, hogy Walker gyakorlatilag megtagadta a filmet, és otthagyta a forgatást is. Állítólag azóta sem volt hajlandó megnézni a filmet. Schumacher végül Nicholas Kazannal együtt átdolgozta a szkriptet, így már a stúdió is rábólintott. Más kérdés, hogy miután a film NC-17-es besorolást kapott (vagyis 18 év alattiak nem ülhettek volna be rá), négy-öt vágás kellett ahhoz, hogy R-besorolású legyen.

Valószínű, hogy Walker eredeti víziója izgalmasabb lett volna, pláne ha az eredeti terveknek megfelelően David Fincher ül a rendezői székbe, de a 8 milliméter thrillerként még így is elég izgalmas, a Schumacher által meghozott kompromisszumokért pedig a kiváló színészi alakítások kárpótolnak, Cage mellett ugyanis olyan nevek szerepelnek benne, mint Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare vagy Catherine Keener.

Forrás: InterCom

 

Néhány filmmel kapcsolatos érdekesség:

  • A cselekmény gyanúsan hasonlít a Kőkemény pornóvilág (1979) sztorijához, amelyben egy férfi (George C. Scott) felbérel egy magánnyomozót, hogy keresse meg a lányát, miután az megszökött, és egy 8 mm-es pornófilmben látta őt viszont. Akadnak hasonlóságok Louise Welsh A vágószoba című könyvével is, amelyben egy hagyatéki árverező egy ügyfél pornógyűjteménye között nyugtalanító fotókat talál, és igyekszik kideríteni, hogy a képeken látható lányt valóban megölték-e.
  • A Mary Ann Mathews karakterét alakító színésznő (Jenny Powell) eredetileg egy sztriptíztáncosnő volt, akit testdublőrnek vettek fel. Schumacher végül azért osztotta rá az áldozat szerepét a 8 mm-es filmben, mert megfelelően "kísérteties" kinézete volt.
  • A film 36 millió dollárt hozott belföldön és 60 milliót nemzetközileg, összesen tehát 97 millió dollárt, ami több mint kétszerese a 40 millió dolláros gyártási költségvetésnek.
  • A Budapesten forgatott 8 mm 2., amelyben Görög Zita is fontos szerepet kapott, csak papíron folytatás, valójában semmi köze az eredeti filmhez.