A Land of Women című sorozatban a Született feleségek sztárja találkozik az uzsorás gengszterekkel és a mediterrán életérzéssel.
Az Apple TV+ jó érzékkel nyárra időzítette legújabb vígjátéksorozatát, ami egy mediterrán kisvárosban játszódik. A Land of Women ugyanakkor krimikomédia, családtörténet, generációs dráma és úgynevezett cosy crime is. Ez utóbbi a krimi egy könnyed alműfaja, ami nem mutat explicit erőszakot (és szexet sem), a történet pedig egy szociálisan elszigetelt, kis közösségben játszódik. Ez lenne a sorozatban a festői – és fiktív – spanyol kisváros, La Muga.
Városból vidékre
A sztori igazából pofonegyszerű, hiszen láttunk már jó pár ilyet: a kényelmes városi nő valami kényszerhelyzet miatt vidékre költözik, ahol újra megtalálja önmagát – és nem egyszer a szerelmet is. Ilyen például a PORT-olvasók kedvence, a Napsütötte Toszkána is – ami amúgy a mi egyik személyes kedvencünk is témában. A Land of Women azonban mindjárt
három generációt költöztet vidékre.
Történik ugyanis, hogy Gala (Eva Longoria, a Született feleségekből) épp a saját borászatának a megnyitójára készül, amikor kiderül, hogy a férje (James Purefoy, a Gyilkos hajszából) 15 millióval tartozik valami uzsorás gengszternek, ráadásul mindent hátrahagyva lelép. Ha ez nem rontotta volna el eléggé a megnyitót, Gala minden számláját lenullázzák és az egész családját megfenyegetik, így fogja a nagyit, Juliát (Carmen Maura) és a lányát, Kate-et (Victoria Bazua), és elmenekülnek a nagymama szülőfalujába, La Mugába.
Na most, be kell valljam, hogy engem szinte bármilyen filmmel és sorozattal meg lehet venni, ami lenyűgöző mediterrán helyszíneket mutat, kreatív kameraállásból. Ebben márpedig nincs hiány, a Land of Women szerencsére kb. negyedórát veszteget a felvezetésre, után iszkiri, már mennek is a csajok a spanyol városkába. A sorozat nagy erénye, hogy remekül tud hangulatot teremteni, ami ennek a műfajnak az igazi talpköve: ha az nincs meg, akkor süthet a Nap hét ágra, zöldellhetnek a lankák, kanyaroghatnak a macskaköves kis utcák, az egész nem több, mint egy panelekből épült útikalauz. A Land of Women azonban már az első pillanattól tele van lélekkel, ami többek közt a rendezésnek és a jól megírt karaktereknek köszönhető (nem hiába, ez is egy regényadaptáció). Az egész hangulatot egyfajta jóleső – természetesen mediterrán – báj uralja, és bár van itt keserűség, csalódás, de elsősorban
kicsattan az életigenléstől,
amiben nagy szerepe van a helyi vállalkozónak – és ügyeletes szépfiúnak –, Amatnak (Santiago Cabrera) is.
A komfortzónán kívül
A Land of Women nemcsak három generációt ereszt kényszerűen össze, de mindegyiküket kirántja a komfortzónájából. Gala ugye felső osztálybeli, városi nő, Julia egy idősotthonban él, Kate pedig egy bentlakásos suliban, a szerelmével. Most pedig mindnyájuknak fel kell adni korábbi életüket, hogy mentsék az – életüket. A karakterek szerethetők és egyediek, noha elsőre elég vastag ecsettel lettek felrajzolva, de utólag finomít rajtuk a dramaturgia. És persze nemcsak a gengszterek előli menekülés, hanem a csontvázként kihulló
családi titkok is borzolják a kedélyeket
– kapásból Juliát nem szívelik úgy a szülőfalujában, mint várnánk.
Az is nagy erény, hogy bármennyire is a szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt a Land of Women, nem nézi idiótának a nézőt: semmit sem magyaráz túl, nem rágja a szánkba a poénokat, de azért egy picit mégis bebiztosítja magát. Ott van például az, amikor Gala alig boldogul a kényszerűségből szerzett kocsi sebváltójával – korábbi életvitelét ismerve rögtön eszünkbe juthat, hogy eddig automata váltós autót vezetett, de ezt nem mondják ki rögtön, így
a nézőben megszülethet az elégedettség, hogy leesett neki a poén.
A forgatókönyv azért tutira megy, és pár pillanat múlva szóba hozza az automata váltót, hogy biztos mindenki jól mulasson.
Eddig talán egyetlen ponton csúszott meg picit a sorozat, de ez sem olyan vészes. A múltbeli eseményeket ugyanis apró adagokban ismerjük meg, ám kissé könnyelműen bánik a széria a flashbackekkel: mivel mindig egy bizonyos karakter emlékszik vissza az adott történésre, sajnos a forgatókönyv olykor elköveti a legtipikusabb bakit, és
olyan eseményeket is látunk, amikről nem lehetnek emlékei a karakternek, hiszen ott sem volt.
Ez már Európa
A Land of Women hiába az Apple TV+ sorozata, cseppet sem amerikai széria. Nem csak azért, mert többet beszélnek benne spanyolul, mint angolul, hanem a hangulata, a színészi játék és a dramaturgia miatt is. Szerencsére manapság egyre több filmben és sorozatban természetes, hogy a karakterek az anyanyelvükön beszélnek, ami sokat hozzátesz a történet hangulatához és hitelességéhez (ezért is volt furcsa döntés, hogy Ridley Scott Napóleonjában angolul beszélnek a franciák).
De nemcsak ettől érződik európainak ez a széria, hanem a rendezés, a színészvezetés és legfőképpen a történet miatt.
A színészi játékban semmi mesterkéltség nincs, minden természetes, a sztori pedig úgy variálja a műfaj közhelyeit, hogy koránt sem lehetünk biztosak benne, hogy épp mikor vezet meg minket (egy-két csavar már az első két részre is jutott).
Ez is érdekelhet
Belekóstolnál Róma, Barcelona, Ibiza, Hawaii, Toszkána vagy Monte Carlo hangulatába? Ezek a filmek segítenek.
Tovább