A szerencse forgandó, és a balszerencse halált jelent!

Megérkezett a legnépszerűbb izraeli sorozat, a Fauda 4. évada a Netflixre, és eléggé úgy néz ki, hogy most az egyszer jókora előnyre tettek szert a terroristák.

Azért az jól mutatja, hogy milyen sikeres az izraeli terrorelhárítók harcáról szóló Fauda című sorozat, hogy a megszállt palesztin övezetben és az arab világ egyes részein is nézik. Merthogy a Netflixen 2015 óta futó, ezennel a 4. évadához jutó széria az arabok és zsidók közötti évtizedes harcot két oldalát nem csak hihetetlenül izgalmasan és részletesen, de meglepően objektíven is mutatja be, tudván, hogy az erőszak mindkét oldalon erőszakot szül, amiből sokak számára nincs kiút, és ami újabb és újabb generációkat ránt bele ebbe az ördögi körbe.

Forrás: Netflix

 

Nem mellékes, hogy mindezt bizonyos szempontból belülről látjuk, hiszen a sorozat kitaláló és főszereplője, tehát az „arca”, Lior Raz, akinek apja Irakban, édesanyja Algériában született,

így anyanyelvi szinten beszéli az arabot, évekig volt elit felderítő és kommandós a palesztin területeken.

Leszerelése után olyan hírességek testőre lett, mint Arnold Schwarzenegger, és ha már így bejutott a showbizniszbe, sikerült eladnia egy sorozatötletet, amiben kamatoztathatta minden korábbi tapasztalatát – és ez meg is látszik. A Fauda már attól is elég izgalmas lenne. hogy megmutatja az izraeli hírszerzés és annak különböző „ágai”, a Moszad, az Aman vagy a Sin Bét működését, de ez legfeljebb egy évadot tenne ki – ehhez kell az is, hogyan működik a Hamasz vagy a Hezbollah, vagy éppen a zsidó állammal együttműködő Palesztin Hatóság.

Forrás: Netflix

 

Úgy búcsúztunk el hősünktől, Dorontól (Lior Raz), hogy bajtársa halála után kitették az egységből, mert érzelmileg annyira instabillá vált, hogy mind önmagára, mind a többiekre veszélyessé vált. Most viszont a hírszerzés főnöke kéri meg egy kisebb munkára: Brüsszelbe kell elkísérnie, mert a Hezbollah helyi sejtjébe beépült informátora, Omar (Amir Boutrous) nyugtalan, fél a lebukástól. A dolognak nyilván semmi értelme, a való életben nincs olyan, hogy a hírszerzés főnöke besétál az ellenséges területre, csak azért, hogy megveregesse egy besúgó vállát, lesz is baj bőven.  A főnököt, Ayubot (Itzik Cohen) elrabolják, és akármilyen keménynek gondolta magát, szép lassan elkezd beszélni, ami katasztrofális eredményekhez vezet.

Forrás: Netflix

 

Odahaza Omar húga, az izraeli rendőrségnek dolgozó, egy zsidó rendőrhöz feleségül ment Maya (Lucy Ayoub) kerül megfigyelés alá, hátha tud valamit a testvéréről, miközben a palesztin területek legkeresettebb terroristája, Adel (Loai Nofi) továbbra is sikeresen játssza ki üldözőit, és nagy hatótávolságú rakéták összeszerelésén dolgozik.

Vagyis a labda a jól felkészült, kifinomult eszközöket alkalmazó arabok oldalán pattog,

az izraeli hírszerzésnek először a kármentéssel kell foglalkoznia, aztán léphetnek csak akcióba, a szálak pedig Libanonba vezetnek, miközben sokak lojalitása kérdőjeleződik meg.

Forrás: Netflix

 

Az új helyszínek jót tesznek a sorozatnak, a vicces pedig az, hogy Brüsszelt Budapest alakítja, az izraeli követség jól felismerhetően az Andrássy úton található, az összes többi részt pedig a XI. kerületben, a Fehérvári úton és annak környékén forgatták,

még a 47-es villamos is keresztülrobog a képen.

Az új szereplők is jót tesznek a történetnek, ami azért, talán megszokásból, talán azért, mert tényleg ez kell a nézőknek, hamar visszatér a régi eszközökhöz. Csapás ellencsapást követ, amit megelőz a felderítés, a megfelelő információk beszerzése, többnyire olyan civilektől, akik vagy zsarolhatók, vagy van érzékeny pontjuk, amire a kémszolgálatok nem válogatósak az eszközökben – az pedig nem érdekli őket különösebben, mi történik az információ forrásával később. Na jó, a Faudában – a szó káoszt jelent arabul – néha úgy csinálnak, mintha érdekelné őket, de igazából mégsem.

Forrás: Netflix

 

Itt mindenki csak a bajtársaival törődik – és persze a családtagjaival, de mintha azok újra és újra háttérbe szorulnának -, és ez adja a sorozat dinamikáját.

Arabok és zsidók egyformán a társaikra támaszkodnak,

tudván, hogy azoktól függ az életük, Doron csapata pedig nagyon jó, hiteles arcokból áll. A sorozatot vivő mokány, korán kopaszodó Lior Raz a masszív, 12 epizódos negyedik évadra sem lett jobb színész: neki két arckifejezése van, az elgondolkodó, amit nagyon ritkán használ, és a nagyon dühös - a szerencsétlen menekültet egész biztosan nem tudja eljátszani -, de mivel gyakorlatilag pár évvel korábbi önmagát alakítja, ezzel nincs semmi baj, és elég sok jó színészt vettek fel mellé, hogy ez ne legyen feltűnő.

Értékelés: 8/10