A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány a Debreceni Református Hittudományi Egyetemmel együttműködésben nagyszabású kiállítás-sorozattal emlékezik a Reformáció 500. évfordulójára. A négy kiállítás olyan alkotásokat mutat be, amelyeket a Biblia ihletett, és amelyek segítségével az élet sorsfordító kérdéseivel szembesülünk.
A sorozat harmadik, a Kolozsvári Művészeti Múzeumban augusztus 10. és szeptember 3. között megrendezett tárlata Szalay Lajos grafikusművész újra és újra a Bibliához visszatérő, a lényeget mindig megragadó alkotásait mutatja be.
Szalay Lajos (1909-1995) Kossuth-díjas magyar grafikus, a 20. századi magyar rajzművészet megújítója. 1946-ban Párizsba utazott, és ezután több mint 40 évig külföldön - Argentínában és az Egyesült Államokban - élt és alkotott; csak 1988-ban tért végleg haza Magyarországra. Művészetét világszerte elismerik, a legenda szerint maga Pablo Picasso nyilatkozott így róla: „Ha két grafikus neve marad fenn az utókornak a huszadik századból, a másik én leszek, ha csak egy, az Szalay Lajos lesz.”
A Biblia örök és megkerülhetetlen inspiráció. Szalay alkotói munkásságának meghatározó forrása a Szentíráshoz fűződő viszonya és találkozása a transzcendenssel. A művész elsőként az 1960-as évek elején formálja alkotássá az Ó- és Újszövetséggel kapcsolatos élményeit.
Életműve csúcsának a Genezis címen, 1966-ban kiadott rajzalbumát tartotta (az album Magyarországon 1973-ban jelent meg), amely 124 rajzon keresztül járja végig az Ószövetség legfontosabb mozzanatait. A képek azonban nem egyszerű bibliai illusztrációk: a szöveg és a rajzok eleinte szépen illeszkednek egymáshoz, de Szalay később fokozatosan kiemel egyes elemeket, variálja a témát, majd szinte maivá válik az interpretáció. A művész a rajz műfajának sajátos gyorsaságán és frissességén, a témára azonnal reagáló képességén keresztül drámaivá tudta fokozni azokat a meghatározó pillanatokat, amelyek az egyes történetek tengelyét, esszenciáját adják. Rajzi elemekkel tette olvashatóvá történeteit: átélhetővé, élménnyé formálva azokat.
Az album születéséről így vall: „A bostoni milliomosnő, Dorothy Wallace megrendelt egy harminc rajzból álló mappát vallásos témakörben. Megcsináltam a 30 rajzot, és ez az idea aztán magától elkezdett tovább fejlődni, és végül is az összes ünnepélyes jellegű rajzaimat belecsaptam egy sajátos szemléletbe, felfűztem őket a Biblia madzagjára, mint a gyöngyöt, és ebből lett a Genezis. […] Komolyan venni minden pillanatot, ez adja meg érzésem szerint a vallásos és nem vallásos rajznak egyaránt az ünnepélyességét. Hogy az ember valamiképpen mindig a végtelen előtt áll, a végső és személyes felelősségre vonásnak szörnyű és elkerülhetetlen állapotában van…”
A Kovács Gábor Művészei Alapítvány rendelkezik Magyarországon Szalay Lajos műveiből a legnagyobb gyűjteménnyel. Ebből a reformáció 500. évfordulójára válogatott rajz-együttes átfogóan mutatja be Szalaynak az Ó- és Újtestamentum ihletésében, az általa kiválasztott történetek megtermékenyítő hatására keletkezett rajzait. E műegyüttes keletkezését tekintve átível az egész életművön, zömében rajzok, kisebb számban festmények és előfordulnak köztük rézkarc-hidegtű technikával készült sokszorosított grafikai lapok is.
A reformációra emlékezve a korábbi két vidéki és a mostani kolozsvári kiállítást egy záró, budapesti tárlat követi, amely 2017. októberében nyílik a Várkert Bazár Testőrpalotájában, és amely tematikájában és szellemiségében összefoglalása és betetőzése lesz a korábbi három kiállításnak.
További információ: www.kogart.hu