Túl az Aranypolgáron: íme az Oscar-díjak történelmének 5 legfelháborítóbb igazságtalansága

Gyakorlatilag minden évben lehet kritizálni azért az Amerikai Filmakadémiát, hogy nem a lehető legjobb érzékkel választják ki a Legjobb Film díját elnyerő alkotást. Akadtak azonban olyan arcpirító esetek is, amelyeken évtizedek múltán sem tudjuk túltenni magunkat.

1941: A Hová lettél, drága völgyünk? nyer az Aranypolgár helyett

A Hová lettél, drága völgyünk?-ről elsősorban azt érdemes tudni, hogy az Alt-J  egyik dalában valamiért folyamatosan ismételgetik a film címét. Az Aranypolgárról ennél némileg többet érdemes tudni. Orson Welles legelső filmje nemcsak saját karrierje, hanem a filmtörténet meghatározó remeke lett, amely a mai napig felkerül a minden idők legjobb filmjeiről szóló toplistákra. Pedig '41-ben lemaradt a legjobb film díjáról, csupán a legjobb forgatókönyvét nyerte meg. Az Akadémia nagyon mellényúlt, viszont nemrég közvetetten korrigálta a hibát: a film elkészültéről szóló Mank már eggyel több oscarnyi szeretetet kapott tőlük 2020-ban.

1952: A földkerekség legnagyobb show-ja nyer a Délidő helyett, az Ének az esőben pedig még jelölést sem kap

1952-ben debütált a Gary Cooper és Grace Kelly főszereplésével készült Délidő, amely a western műfajának meghatározó darabja lett: nemcsak az akkoriban beinduló westerndömping, de a későbbi, revizionista alkotások is sokat köszönhetnek a filmnek, amelyet csak jelöltek a legjobb film díjára. Ebben az évben jött ki továbbá az Ének az esőben is, amely a musicalek műfajára gyakorolt hasonlóan kitörölhetetlen hatást - ezt még csak nem is jelölték a legnagyobb elismerésre. Ja, és ott volt még az azévi nyertes, A földkerekség legnagyobb show-ja, amit kevésbé saját érdemei miatt díjaztak, inkább a rendező, Cecli B. De Mille karrierjének szólt az elismerés. Ami azért volt extrán gáz, mert De Mille még ezután pár évvel készítette el a legendás Tízparancsolatot, ami sokkal nagyobb joggal érdemelte ki az elismeréseit, mint a cirkuszos izéje.

1968: Az Oliver! nyer a 2001: Űrodüsszeia helyett

Amekkora klasszikus lett a 2001: Űrodüsszeiából, annyira nehéz felidézni azt, hogy bemutatásakor mennyire megosztónak, szinte botrányosnak hatott Stanley Kubrick nagyívű, sokrétű, minden szempontból roppant sci-fije. Ez az Akadémia döntésén is meglátszott: túlzott óvatossággal inkább az Oliver! című musicalnek adták a legjobb film díját az azóta halhatatlanná vált űrbéli hajmeresztés helyett.

1989: A Miss Daisy sofőrje nyer a Született július 4-én helyett. És a Baseball álmok helyett. És a Holt költők társasága helyett. A SZEMET SZEMÉRT PEDIG JELÖLÉST SEM KAP!!!!

Listánk eddigi igazságtalanságait fel lehet írni a pőre oktondiság számlájára, 1989-ben azonban tényleg vagy túl sok kokain, vagy valami csúnya biofegyver kerülhetett Los Angeles ivóvízkészletébe. A Miss Daisy sofőrje nem egy rossz film, és egy kevésbé erős évben talán juthatott volna neki Oscar, amolyan vállveregetés gyanánt. Azonban ahogy a némileg hektikus idegállapotban leírt alcím is mutatja, nem egy, hanem több, Bruce Beresford filmjénél határozottan emlékezetesebb alkotás kárára vihette haza ekkor a legjobb film díját.

Külön nevetséges, hogy a Szemet szemért kriminális figyelmen kívül hagyásával az Akadémia ekkor azt üzente: többre értékelnek olyan óvatoskodó, langymeleg, nagyrészt fehér alkotók által készített filmeket a rasszizmusról, mint azt, amikor egy fekete író-rendező egy merészen, eredeti és hiteles nézőpontból készít filmklasszikust a témában. A Zöld könyv 2018-as győzelme pedig arra enged következtetni, hogy azért olyan túl sokat nem tanultak az ítészek az évek során.

2005: Az Ütközések nyer a Brokeback Mountain - Túl a barátságon helyett

Tényleg tökre nincs új a nap alatt. Újabb Oscar-gála, újabb ízlésesen giccses film a rasszizmusról, amit az Akadémia többre értékel, mint egy bona fide mesterművet. 2005-ben a Brokeback Mountainnel bántak el csúnyán, hogy helyette a versenyképes, de hosszútávon nem túl emlékezetes Ütközéseket díjazzák. Ha figyelmesen visszanézzük az akkori díjátadót, még a nyertest bejelentő Jack Nicholson arcán is észrevehetjük az átsurranó döbbenetet, amikor kinyitja azt a bizonyos borítékot, és konstatálja, hogy bizony az Ütközések címe van a papírra írva.

(via The Independent)