Remek filmek az elmúlt évből – amelyeket a kutya sem nézett meg

A nagy név, az eredeti történet vagy a patinás irodalmi háttér sem mindig garancia a sikerre, ahogy ezek a tavaly bemutatott filmek is példázzák.

Better Man

Robbie Williams életrajzi filmjének különlegessége, hogy a főszereplőt, vagyis Williamst egy CGI majom játssza, míg a többi szereplő ember, ami papíron izgalmasan hangzik, a valóságban ez inkább elriasztotta a nézőket. Nyilván sokat számított, hogy bár Európában imádják az énekest, Amerikában nem olyan nagy név, pedig a jókora, 110 millió dolláros gyártási költség csak úgy jött volna vissza, ha ott is jól teljesít.

A büdzsé jelentős részét a kreatív alapötlet, a CGI majom vitte el

– Williams ugyanolyan homo sapiens, mint mindenki más, egyedül ő látja és érzi magát egy fejlődésben megrekedt majomnak. Ehhez képest maga a történet nem hoz újat, a szokásos felemelkedés, majd zuhanás sztorit látjuk a szerény kezdetektől a legnagyobb magasságokig, egy tisztességes iparos munkát A legnagyobb showmant is jegyző Michael Gracey-től. Tegyük hozzá, a legtöbb kritikus szerette a filmet – mi is.

Forrás: Fórum Hungary

 

Éjszakai szuka

Noha 2024-ben még úgy emlegették a filmet, mint ami egy sor fontos díjat hoz majd a főszereplő Amy Adams számára, az Éjszakai szuka – ami nálunk a Disney+-on nézhető meg – szinte semmiféle nyomot nem hagyott maga után. A horrorelemeket is tartalmazó fekete vígjáték főszereplője egy anya, aki félreteszi művészi karrierjét, hogy otthon maradhasson újszülött fiával. Csakhogy furcsa dolgokat kezd tapasztalni: a tükörben a szemfogai hirtelen élesebbnek tűnnek, mint korábban, szőr kezd nőni a tarkóján, jobban esik neki négykézláb futni, mint két lábon, és azt hiszi, kutyává fog változni. A koncepció, amely Rachel Yoder azonos című bestsellerén alapul, meghökkentő, az író-rendező pedig a megbízható Marielle Heller (Megbocsátasz valaha?, Egy kivételes barát), így akár zajos siker is lehetett volna a dologból. Csakhogy, amikor a Disney megfuttatta a filmet a mozikban, hogy az nevezhető legyen a remélt díjakra, világszerte összesen 170 737 dollárt hozott, ami kiábrándítóan kevés. Ezt követően az Éjszakai szuka gyorsan lecsúszott a streaming toplistákról is, bár Adams valóban megkapta a Golden Globe- és az Independent Spirit-díjra a jelölését.

Forrás: Disney+

A Gyűrűk Ura - A rohírok háborúja

Azt gondolnánk, hogy egy Gyűrűk ura-történettel nem lehet hibázni, hiszen John Ronald Reuel Tolkien történeteinek milliós, ha nem százmilliós rajongótábora van, még a sokat szapult Hobbit-trilógia is szépen tejesített. A hat, Peter Jackson által rendezett élőszereplős film majdnem egymilliárd dollárt hozott „darabonként” – ehhez képest ez az anime mindössze 20,5 millió dollár bevétellel büszkélkedhet. Ami nem szép eredmény, pláne a 30 millió dolláros költségvetés mellett. A produkció mentsége, hogy elsősorban azért készült el, hogy a gyártó Line Cinema ne veszítse el J.R.R. Tolien műveinek megfilmesítési jogait, amelyek pont lejáróban voltak.

Így aztán az sem volt különösebb érdekük, hogy egy valóban minőségi munkát adjanak ki a kezükből, ahogy az sem, hogy azt egy tisztességes marketingkampánnyal tolják meg.

Nem csoda, hogy a minimálisan reklámozott, olcsón készült film szépen be is zuhant a mozipénztáraknál. Még a gyártási költségeit sem hozta vissza, de lehetővé tette a New Line számára, hogy megtartsa a Gyűrűk ura jogait, így ez számukra kifizető volt – a film készítői és a rajongók ilyen szempontból nem igazán számítottak.

Forrás: InterCom

 

Queer

Luca Guadagnino tavaly, William S. Burroughs regénye alapján készült filmje hozzánk csak áprilisban érkezik, de azt már tudjuk, hogyan teljesített világszerte: nem túl jól. Igaz, Guadagnino munkái nem arról híresek, hogy több tonnányi pénzt termelnek, de rengetegen nézik őket, és még többen beszélnek róluk. Burroughs 1985-ös művének Daniel Craig főszereplésével készült adaptációja 50 millió dollárba került – csaknem annyiba, mint Guadagnino előző, sokkal szélesebb körben forgalmazott filmje, a Challengers, amely sokkal népszerűbb, emészthetőbb témát dolgozott fel.

Vakarták is sokan a fejüket, hogy mi kerülhetett olyan sokba,

de ezt talán soha nem fogjuk megtudni. És hiába volt Guadagnino hírneve és Craig népszerűsége, a Queer nehéz kőként süllyedt el a moziforgalmazásban, úgy, hogy semmiféle hullámot nem keltett. Világszerte mindössze 4 millió dollárt termelt, pedig az elmúlt év egyik legmerészebb és legmarkánsabb filmjéről beszélünk, amelyben Daniel Craig karrierjének egyik legjobb alakítását nyújtotta.

Forrás: Mozinet

 

Sasquatch Sunset

Vannak filmek, amelyektől többet várnak, de pocsékul teljesítenek, és vannak olyanok, amelyek pont azt a keveset hozzák, amit ígértek. A Jesse Eisenberg és Riley Keough főszereplésével készült Sasquatch Sunsetről sokat beszéltek, de elsősorban azért, mert annyira bizarr az egész koncepció. Egy jeticsalád mindennapjait követhetjük nyomon rendkívül részletgazdagon, minden biológiai funkciót beleértve. Mivel mindenki vastag szőrbundát hord, még azt sem mondhatjuk biztosra, hogy tényleg Eisenberg és Keough játszik itt – még párbeszédek sincsenek, hogy a hangjukat halljuk. A Sundance Fesztiválon bemutatkozó filmről mindenesetre hamar megindult a szóbeszéd, és ennek köszönhető, hogy meghökkentően sok helyen, Amerika-szerte 856 moziban játszották. Ahol mindössze 1 millió dollárt szedett össze, ami – tekintettel az őrült alapötletre – nem is olyan kevés. Az persze nem segített, hogy a potenciális nézőknek fogalmuk sem volt arról, mire kéne jegyet venniük, vígjátékra, művészfilmre vagy egy kísérleti munkára, és ennek megfelelően is reagáltak - nem vettek jegyet.

Forrás: Bleecker Street

 

Kinyírni a világot

A film egy disztópikus lázálom, ami a süket, szikrázó fantáziával rendelkező Fiú (Bill Skarsgård) életét követi nyomon – nincs szegénynek rendes neve. Amikor a Fiú családtagjait meggyilkolják, egy titokzatos sámán veszi a szárnyai alá, aki arra képzi ki, hogy gyermeki képzelőerejét elnyomva a halál eszközévé váljon. Papíron egy ilyen bolond akció-vígjátéknak, amely a feje tetejére állítja a bosszúfilmek tipikus formuláját, lett volna esélye arra, hogy kisebb kultuszfilmmé váljon. Nyilvánvalóan a Lionsgate-nél is így gondolták, mivel széles körű forgalmazásban indították, ahol végül alig 3,3 millió dolláros bevételt hozott világszerte –szemben a 18 millió dolláros költségvetéssel. Egy hipererőszakos, vicces, korhatáros akciófilmnél egy nagyszerű szereplőgárdával ez megdöbbentő eredmény. Mióta megbukott, a Kinyírni a világot szép csendben átkerült a streaming szolgáltatásokra, ahol sajnos szintén nagyrészt figyelmen kívül hagyták.

Forrás: Prorom

Szökevény csajok

Ethan Coen, a Coen testvérekből filmet rendezett, amelynek napjaink legfelkapottabb fiatal színésznője, a szupercuki Margaret Qualley a főszereplője, akinek olyan remek színészek segítenek be, mint Matt Damon, Pedro Pascal vagy Colman Domingo?

Muszáj látnom, gondoltam én is annak idején, amikor hírt kaptam a filmről,

ahogy nyilván sokan mások is, aztán elfeledkeztem az egészről, a Szökevény csajok pedig úgy suhantak át a radar alatt, mint annak idején a Szerbiát bombázó lopakodó vadászgépek. A lökött vígjáték, amelyben két csaj kis időre kilép a régi életéből, hogy aztán egy csapat kétbalkezes bűnözővel hozza össze őket a sors útban Floridába, Coenék legrosszabb eredményét produkálta az elmúlt 30 év során. Alig 7.9 milliót hozott, a forgalmazó Focus Features pedig nem mente bevallani, mennyi volt a költségvetés, hogy elkerülje a szégyent. A legfurább, hogy a bizarr leszbikus road movie úgy tűnt el a süllyesztőben, mintha sosem létezett volna.  

Forrás: Focus Features

 

Forrás: whatculture.com