Az első díjazott fekete színész és színésznő, női rendező és egyéb fontos díjak az Oscar történetében.
Élősködők – Először jelölnek dél-koreai rendezőt
Bong Joon-ho (A gazdatest, Snowpiercer, Okja) tavalyi fekete humorú vígjátéka/drámája hódít a nagyvilágban: sorra nyeri a díjakat, és mind a kritikusok, mind a közönség egyöntetűen szereti, noha nem egy könnyű film, továbbá, ha a költségvetését dollárban nézzük, 30 millióból világszerte 160 milliót csinált, ami szintén fantasztikus teljesítmény. A dél-koreai rendezők sorra gyártják a jobbnál jobb filmeket, gondoljunk csak az Oldboy-ra vagy A szobalányra, ám eddig még egyiknek sem sikerült az Oscar közelébe jutni. Az Élősködőknek ez egyelőre sikerült, sőt: hat kategóriában jelölték.
Kathryn Bigelow – Először nyert nő a legjobb rendező kategóriában
2009-ig az Oscar addigi történetében a legjobb rendező kategóriájában a 81 jelöltből mindössze három volt nő: Lina Wertmülletr Világszép Pasqualino című filmjéért jelölték 1977-ben, Jane Campiont a Zongoraleckéért 1993-ban és Sofia Coppolát a Lost in Translationért 2004-ben. 2010-ben Kathryn Bigelow lett a negyedik A bombák földjénért, és ő meg is kapta: ő lett hát az első rendezőnő, aki büszkén magához szoríthatta a szobrocskát. A dolog pikantériája, hogy volt férjét, James Cameront is jelölték a kategóriában az Avatarért. A bombák földjén összesen hat Oscart nyert.
A szépség és a szörnyeteg – Először jelöltek animációs filmet a legjobb film kategóriájában
1937-ben a Hófehérke és a hét törpe kapott egy tiszteletbeli Oscart, méghozzá egy "normális méretű" szobrocskát és hét picit. És noha Walt Disney 32-szer vehette át a díjat, és a stúdiót több, mint 120-szor jelölték, a legjobb film kategóriájában soha nem sikerült nyerniük. Egészen 1992-ig: csaknem harminc évvel Disney halála után jelölték A szépség és a szörnyeteget, bár végül nem kapta meg a díjat.
A bárányok hallgatnak – Az első horror, ami nyert a legjobb film kategóriában
Hiába az olyan mesterművek, mint a Frankenstein menyasszonya, Ragyogás, A nyolcadik utas a halál vagy a Rosemary gyermeke, a horror nagyon sokáig lenézett műfaj volt az Oscar történetében. Az ördögűzőt és a Cápát jelölték ugyan a legjobb film kategóriájában, de egyik sem kapta meg a díjat. Az első horror, ami elnyerte, A bárányok hallgatnak volt 1992-ben (abba most ne menjünk bele, hogy a film horror-e vagy thriller, eléggé nehéz olykor a műfaji besorolás), mi több, Jonathan Demme klasszikusa tarolt, összesen öt díjat zsebelt be.
Fekete Párduc – Az első szuperhősfilm jelölése a legjobb film kategóriában
A Fekete Párducot összesen hét kategóriában jelölték Oscarra – bár ez inkább az új idők szeleiről szól, lévén, hogy a Marvel egyik leggyengébb filmje. Ugyan három díjat zsebelt be végül (zene, látványterv és jelmez), de mégis csak ez lett az első szuperhősfilm, ami a legjobb film kategóriájában valaha is indult.
Hattie McDaniel – Az első afroamerikai, aki Oscart nyert
A mai milliárd dolláros bevételek mellett is, az inflációt számítva, az Elfújta a film minden idők egyik legjövedelmezőbb filmje. Ez volt az első színes film, ami megkapta a legjobb film Oscarját, és még további hetet. De ami mindennél fontosabb: a Mammyt játszó Hattie McDaniel lett a legjobb női mellékszereplő az 1940-es díjátadón. Sajnos e dicsőséget beárnyékolta a kor szégyenletes faji szegregációja: a színésznőn kívül egyetlen feketét sem engedtek be a ceremóniára (ezt is úgy kellett David O. Selznicknek, a film producerének kiharcolni), ugyanakkor a feketék közül többen úgy vélték, hogy eladta a büszkeségét.
Harold Russell – Ugyanaz a színész két Oscart kapott ugyanazért a szerepért
Az Életünk legszebb évei nyolc Oscart nyert 1947-ben, és ez volt az első és egyetlen alkalom a díj történetében, hogy egy színész kettőt kapott ugyanazért a szerepért. A filmdráma a második világháborúból hazatérő katonák a hétköznapi életbe való visszailleszkedéséről szól, egy mindkét karját elveszített tengerész főszereplésével. A karaktert Harold Russell játszotta, aki megjárta a világháborút, és egy sebesülés miatt mindkét karját amputálni kellett: a legjobb férfi főszereplő mellett egy tiszteletbeli Oscart is kapott, mert a filmben nyújtott alakításával reményt adott a rokkant veteránoknak és bátorságot öntött beléjük.
Miyoshi Umeki – Az első ázsiai, aki színész kategóriában nyert
Marlon Brando a főszereplője az 1957-es Szajonara című filmnek, ami egy amerikai pilótáról szól, akit a koreai háborúban Japánba vezérelnek, és a hadsereg szigorú tiltása ellenére beleszeret egy japán nőbe. Umeki Brando karaktere haverjának menyasszonyát alakította, és elnyerte a legjobb női mellékszereplő díját (a film összesen négyet kapott), amit a díjátadón kimonóba öltözve, hihetetlenül boldogan és megilletődve vett át.
Sidney Poitier – Az első Oscar-díjas fekete férfi színész
Hattie McDaniel Oscarja után csaknem negyed évszázadot kellett várni, hogy ismét egy feketét díjazzanak. Sidney Poitiert ugyan már jelölték az 1957-es A megbilincseltek főszerepéért, de a díjat csak hét évvel később kapta meg a Nézzétek a mező liliomait című filmben nyújtott alakításáért. Olyan színészek elől vitte el a kategória Oscarját, mint Paul Newman, Rex Harrison, Albert Finney és Richard Harris. Második szobrocskája életműdíj volt, 2002-ben.
Nyitókép (Vivien Leigh és Hattie McDaniel az Elfújta a szélben) forrása: Silver Screen Collection / Getty Images.