Az egyik Wachowski testvér a Netflix Film Club vendége volt, ahol arról beszélt, mennyire fontos film a Mátrix a transznemű közösségnek.
Az Egyesült Államokban 1999. március 31-én (nálunk Magyarországon pedig pontban 21 évvel ezelőtt, augusztus 5-én!) került mozikba minden idők egyik legjobb és leglátványosabb sci-fije, a Mátrix, ami nemcsak forradalmasította a CGI trükkgyártást és örökös sztárstátuszba betonozta Keanu Reevest, de egy egész generációval kedveltette meg a Nokia mobiltelefont és a sötét napszemüveggel hordott fekete műbőr dzsekit. A legendás kultfilm egyik forgatókönyvírója és rendezője, Lilly Wachowski (aki 1999-ben még Larry Wachowski volt, 2016-ban coming outolt, mint transzgender nő) nemrég a Netflix Film Club vendégeként beszélt a Mátrix-filmekről. Íme:
Lilly Wachowski többek között arról beszélt az interjúban, hogy nagyon büszke arra, hogy az LMBTQ közösségnek ennyi év után is tetszik a Mátrix, annak ellenére, hogy 1999-ben a Warner stúdió nyomására több queer elemet is ki kellett vágni a filmből. Például a beszédes nevű, szőke Switch-ről sosem derült ki egyértelműen, hogy az alkotók eredetileg transznemű karakternek találták ki.
Imádom, hogy ezek a filmek mennyire fontosak a transz emberek számára. És azt is, hogy odajönnek hozzám, és azt mondják: »Ezek a filmek mentették meg az életemet.« Mert amikor az átalakulásról beszélünk, különösen egy sci-fi világ esetében, ami csak egy kitaláció, az olyan, mint egy új világ megteremtése. Ami látszólag lehetetlennek tűnik, az valóságossá válik. Azt hiszem, ezért mond sokat ezeknek az embereknek a [Mátrix-]trilógia.
Lilly Wachowski nemrég a The Hollywood Reporter hasábjain mesélt arról, miért nem lett társrendező a Mátrix 4-ben. Saját bevallása szerint a hollywoodi filmipar iránt érzett ellenszenve késztette arra a Mátrix után, hogy már csak a Felhőatlasz munkálataiban vegyen részt. A többi filmben a testvére, Lana/Larry Wachowski volt a fő döntéshozó. Lilly Wachowski nehezebben élte meg a nemváltoztató műtétet is, mint a testvére, aki sokkal hamarabb coming outolt nála, és vett fel női nevet. A frusztráltságát és a dühét már annak idején a Mátrix is leképezte: lényegében az is a hamis valóságban csapdába esett, kétségbe esett ember allegóriája volt. (via Uproxx)